• Hemax

Muskelknutor?!

Min nacke är stelare än vanligt och värker mer än vanligt! Och nu har jag dessutom fått som "knölar" på ett par ställen, typ vindruvsstorlek.
    Nån vänlig, allvetande själ här på BT som har nåt bra förslag på hur man undviker dessa?!
    Förutom att minimera datoranvändandet! *läs BT*

• Svar på tråden Muskelknutor?!
  • Kerran

Hej Hemax!!!
    Jag har också haft problem med muskelknutar. Mitt tips är att dricka MASSOR av vatten.

Jag sitter också framför dator hela dagarna och ett bra råd jag fick av mina kiropraktor var att ha musen FRAMFÖR dig och inte vid sidan. Lite klurigt att vänja sig med, men det går ganska snabbt.

Lycka till.

• Hemax

Tack för tipset om musen! Måste jag testa genast! Jag har den nu dessutom ganska så långt ifrån mig åt höger och det är ju på höger sida som knutarna sitter! *ser sambandet*

Tack igen!

• Kroken

Strecha regelbundet. Gör några enkla övningar och försök ta micropauser. Hjälper bättre än vad man tror.

• Hemax

Ja, stretcha låter som en bra idé! Helt klart nåt jag slarvar med...
    Tack, Kroken!

• elis

Styrketräna. Det hjälper massor. Jag känner nu av att jag slarvat med det på sista tiden.

Stretching som nämndes är också viktigt.

Unna dig massage också om du är duktig på att träna och stretcha - då är du värd eet.

• Hemax

Tack, tack för era svar!

Lycklig?, ska nog ta och investera i en sån där jag också!

elis! Får man verkligen bara unna sig massage om man varit duktig...?!

• Kroken

Man är alltid värd att unna sig massage! Så himla skönt.

• joan

Jag har också mycket sådana till och från, mest runt nacken och skulderbladen. När det är riktigt illa så är det bara naprapat som hjälper för min del, men så fort jag har varit på några behandlingar där så hjälper även stretching och massage också.

• elis

nej man får unna sig massage och naprapat precis när man vill. Jag menade egentligen att det gör mest nytta och är väl värt att unna sig om man samtidigt är duktig och gör en bra "underarbete" med styrketräning och stretching. Själv tycker jag att naprapaten hjälper bättre men så är hon också så att hon masserar ganska mycket. En naprapat jag gick till tidigare använder mer maskiner och det var inte alls i min stil.

• EhjärtaK = sant

Jag har precis samma problem (har kommit senaste månaden). Dessutom har jag fått spänningshuvudvärk väldigt ofta, så jag antar att det har ett samband....

Jag håller med om att styrketräning och massage är toppen!
    Något som jag även tycker hjälper är att göra avslappningsövningar, samt att bada varmt.

Just nu försöker jag att hålla musen framför mig, men det är verkligen knepigt .

• Kroken

Man bör kolla hur man sitter på arbetet om man har kontorsjobb som jag. Att ha stolen och bordet rätt inställt gör jätte mycket. Rollermouse är också jätte bra. Sen finns det bra pausprogram på datorn som man kan använda sig av. Det är viktigt att ta små mikropauser under en dag på jobbet. Man kan känna sig lite fånig när man står vid skrivbordet och gymnastiserar men det får det vara värt.

• Hemax

Tack alla snälla för tips och råd!

Känner att jag har nackspärr på gång... så idag har jag laddat med halsduk,alvedon och tigerbalsam. Och musen är placerad framför mig! Lite knepigt i början... Men det känns omedlbart skönare, man känner att man slappnar av lättare i axeln!
    Nacken och migränen gör nog att jag flexar ut lite tidigare idag. Ska då åka hem och ta ett varmt bad och göra lite stretchövningar som jag hittat. Och alltså inte nöjessurfa... Ingen mer dator än nödvändigt alltså! Dock är en koll på BT till morgonfikat nödvändigt och helt OK!

• Mamita

Hej.
    En liten hjälp är att köra akupressur på dem själv.

med andra ord tryck hårt på dem under ca 30 sekunder så släpper spänningen lite.

Det har hjälpt mig.Min massös säger att det är jättebra att göra så själv.

Mamita

• roja

Hej Hemax

Jag fick en grym muskellåsning när jag skulle stiga upp imorse så jag vet hur det känns. Det har hänt ett par gånger tidigare så jag har kommit fram till några tips som funkar:

Byt alvedon mot Ipren eller någon annan värktablett som innehåller ibuprofen.

Man får ont för att det uppstår en inflammation i muskeln. Ibuprofen är väldigt bra på att ta ner inflammationer av den här typen. Värktabletter med paracetamol (alvedon) eller acetylasalicylsyra (treo) är smärstillande men inte lika bra mot inflammationen. Ta ibuprofen som en kur, i upp till en vecka. Man ska naturligtvis undvika att ta värktabletter kontinuerligt under en lång tid men just när man har mer akut ont är det bra. Annars blir det ju lätt så att man går och spänner sig för att man har ont någonstans, med spänningar på andra ställen som resultat. Inte så kul. Kombinera med att stretchträning och försiktig massage.
    För att förebygga är det väldigt bra med träning som flera sagt här. Och känner man sig lite stel så är det kanon att basta efter träningen.
    Sitter man mycket framför datorn är det bra med allt det som du redan fått tips om, som armstöd och rollermouse (man ska helst inte hålla handen utanför axelbredd när man jobbar med musen) Dessutom rekommenderar jag att man gör lite pausgympa ibland. www.musarm.org har ett bra litet program som inte tar länge, kan man göra ett par gånger om dagen.

krya på dig!

Svar på tråden Muskelknutor?!