• sara den rara

att finna sin rätta läggning?

Jo alltså, jag har ett problem. Jag behöver bara lite åsikter.

Jag är förlovad och jätteglycklig med min blivande. Vi pratar bröllop och barn.

MEN.. Sen nåra år tillbaks har jag vid två tillfällen känt mig attraherad av tjejer. Och så föll det sig så att jag nu för bara några veckor sedan loggade in på en gay-sida där man kan träffa andra osv. Sagt och gjort, kort och gott: jag började skriva med en tjej, vi har vart på dejt och vi ska ses igen imorgon. Vi skickar massa meddelanden till varandra varje dag och jag tror jag börjar få känslor för henne.

Min fästman är totalt överseende med detta och tycker det är ok, bara han får veta exakt vad som sker.

Har jag verkligen känslor för henne? Eller är det bara att det är en tjej? Jag vill såklart inte såra henne, men hon vet precis hur min situation är.

Är bara förvirrad. Känner att det ju är bättre att utforska min sexualitet NU, än när jag får en 40-års kris och är gift och har tre ungar.

*bara förvirrad*

• Svar på tråden att finna sin rätta läggning?
  • BusigaJag

Hmmm. tror ibland att det är en fantasi för kvinnor att vara med en annan kvinna. Men fårdu känslor för henne ska du berätta det för din sambo; så att du kan ta redan på vad du vill!

• lassemaja

Som bisexuell kvinna lyckligt gift med en man, känner jag igen det.....

Några råd som funkar för andra går ju egentligen inte att ge. Men min man visste om min läggning när vi gifte oss, vi har pratat en hel del, och nu är det så att jag dejtar en del kvinnor. Min man vet om ATT jag gör det, men inte exakta detaljer som namn, vad vi gör etc.

Det funkar för oss, men det är vi det. Men du ska veta att du inte är ensam....

• EhjärtaK = sant

lassemaja:
    men är inte det lika mycket otrohet som att du skulle dejta andra män? eller att din man skulle träffa andra kvinnor?

Jag vill inte verka dömande, utan var bara lite nyfiken. Har full förståelse för att en del vill leva i "fria" förhållande .

• Mrs J.R

Jag är sexuellt attraherad av kvinnor och som birgittabruden nämnde så har jag också svårt att se mig själv i ett förhållande med en tjej, jag kallar mig själv bisexuell med tanke på att jag tycker om att vara intim med andra kvinnor.
    Jag är lyckligt gift och min man vet om min läggning och tillsammans brukar vikolla in snygga tjejer skit skoj, min man skulle inte anse det som otrohet om jag ensam skulle vara intim med en kvinna men däremot skulle han nog tycka det om det var en man....

• Birgittabruden

Min kille skulle tycka att det var otrohet om jag ensam skulle vara intim med en annan kvinna, så det blir i så fall något vi gör tillsammans. Jag förstår honom, skulle inte vilja att han var med andra kvinnor (eller män för den delen) utan mig.

• EhjärtaK = sant

*Hm*, min sambo skulle definitivt uppleva det som otrohet om jag var med en annan tjej. För oss ligger inte otroheten i könet utan i handlingen. Om jag tänder på en tjej och väljer att vara intim med henne så är jag ju lika "skyldig" som om det skulle vara en man.....
    Men gränserna för otrohet sätter man självklart inom sitt eget förhållande .

• lassemaja

EhjärtaK=sant o andra:

Det här är en svår diskussion, eftersom normerna alla par är olika. Det som är otrohet för en del är det inte för andra....

Vårt förhållande bygger på att vi är mycket öppna och trygga med varandra. Samtidigt har vi kommit fram till vilka gränser vi har. Jag är väldigt lite svartsjuk, för jag känner en grundtrygghet och enorm kärlek med honom som jag inte gjort med någon annan. Han har kysst andra när jag varit med ute på fest, och min reaktion var ungefär att jag blev lite stolt över att andra tyckte han var attraktiv..... Vi har också ett fint sexliv.
    Han å sin sida vill att jag ska ha det skönt, han vet att jag sexuellt längtar efter en tjej ibland, men han vill inte höra några detaljer. Men han skulle inte vilja att jag låg med en annan man, och det gör jag inte heller - jag ha ju honom!

Jag är alltid tydlig med tjejer jag dejtar, att jag redan har ett lyckligt förhållande.

Nu vet jag att många kommer att skriva "men varför gifte ni er, om ni inte kan hålla er till varandra?" (har läst många trådar...).
    Svaret är nog inte så olikt andras: för att vi båda älskar varandra djupt och vill leva med varandra; vi ville visa för omvärlden att vi är tillsammans, vi ville ha en härlig fest .
    För vår personliga del är vi inte otrogna mot varandra, och det är ju det som räknas. Att bedra sin partner är däremot inte trevligt, och inget som jag skulle sanktionera. Bedrägeri är nämligen att luras, att säga att man gör en sak och sedan i hemlighet göra något helt annat.

• Mrs J.R

lassemaja: jag kunde inte ha sagt det bättre själv... :D

• EhjärtaK = sant

lassemaja:
    kul att du ville svara!
    Alla har ju olika syn på otrohet, och huvudsaken är ju som sagt att man är överens inom förhållandet.

• Swing

lassemaja: Klokt skrivet. Precis så känner vi (båda hetero). Vi har varit tillsammans sen 70-talet och älskar varandra djupt. Men: vi kan träffa andra tillsammans och pratar med varandra om ALLT. Jag skulle ALDRIG göra något i hemlighet, det skulle vara att vara otrogen bakom hans rygg. Helt oacceptabelt. Vi har våra regler och dom funkar jättebra för oss.

• Valli

Jag tycker det är lite nedvärderande mot homokärlek att inte se det som otrohet, att homokontakt inte skulle vara lika mycket värd som heterokontakt.

Det är givetvis en sak om man är överens om att ha öppet förhållande men då bör det ju rimligtvis gälla även heterokontakt.

Jag är själv bi och ser lika "allvarligt" på om min kille skulle bli tänd på en annan kille som det vore en tjej.

• lassemaja

Valli:
    Jag förstår vad du menar, och jag kan trots allt hålla med lite....

Jag menar inte att sex mellan tjejer inte skulle vara lika "seriöst" som heterosex, absolut inte! Och jag har ibland ställt mig frågan hur det skulle vara om det var tvärtom, att jag var gift med en kvinna - skulle jag kunna ha lite heterosex vid sidan om, med hennes goda minne?

I ärlighetens namn ska jag säga att min man inte jublar av glädje, men som sagt, det är okej för honom. Det kanske är det där med att han inte har det som en kvinna har..... han kan aldrig konkurrera på just det området. Och det vet han, kanske därför det inte oroar honom. Medan däremot en annan man skulle bli just någon han kan jämföra sig med.

• Valli

Jag personligen känner inget behov av att vara med både män och kvinnor. Jag ser liksom ingen skillnad på det. Är jag tillsammans med en man så känner jag inte att jag saknar något så att säga.

Men alla är olika och tack och lov lever vi i ett samhälle där man NÅGORLUNDA har utrymme att leva som man vill och behöver inte bry sig om normer.

• Mrs J.R

Ja om man säger så här vissa kanske missförstod mitt inlägg att det var okej för min man osv... Men i förutsättning att min man vet om det, nu har jag inte "varit" med tjejer så, utan har endast gjort saker med tjejer när min man är med. Jag själv tycker det känns bättre för då är vi båda med och alla vet vad som händer och jag har aldrig gått på en dejt med en tjej.

• Mastermind

Jag är bisexuell och lyckligt förlovad med min sambo. Han tycker tjejsex är sexigt och skulle inte ha något emot ifall jag ville ha sex med en annan tjej, säger han (hur han sen verkligen skulle reagera kan man ju inte riktigt förutse). Själv kan jag inte tänka mig ha sex med en annan tjej. Det vore precis lika illa som att ha sex med en kille; sex som sex. Och i båda fallen kan jag ju "råka" utveckla djupare känslor.

Jag håller helt med Valli i hennes inlägg 2005-10-12 15:50.

• Valli

Tvi, det är så typiskt killar att tycka att tjejsex är lite sexigt så där, helst skulle de ju vara med själva också på ett hörn och kanske "fullborda" sexet.

Då tar man ju inte lesbisk sex och kärlek på allvar. Det är givetvis lika allvarligt som heterosex.

• Mastermind

Valli - Nja, min sambo tycker att det är helt ok att jag har sex med tjejer själv och han behöver inte vara med eller ens veta. Men det är ändå konstigt att han tycker att det är ok, tycker jag. Vi har haft väldiga diskussioner om det. Hursomhelst så tänkte jag inte vara otrogen, varken men en man eller kvinna, så det spelar inte så jättestor roll i slutändan. ;) Vi har helt enkelt olika syn på otrohet, och det är ju sällan man har samma syn på allting i ett förhållande. Det viktigaste är ju att kompromisa och respektera.

Men som sagt så håller jag med dig om det här med att det känns lite nedvärderande när någon säger så.

Svar på tråden att finna sin rätta läggning?