• solkatten

Ni som är sjukskrivna hur reagerar er arbetsgivare

Hej!
    Jag är sjukskriven halvtid sen fyra år tillbaka för värk i kroppen/rygg, hand och fotleder och trötthet. Har senaste året blivit värre och orkar knappt med den halvtiden jag jobbar. Släpar mig dit men kraschar efter nån dag och blir hemma 1-2 dagar för att sen göra ett nytt försök. Är heltidsanställd och min chef vill ju att jag ska gå upp i tid så snart som möjligt vilket jag säger är omöjligt just nu.
    Jag har varit hos läkare många gånger men inte fått nån fullständig diagnos. Letar fortfarande efter orsaken till varför jag mår som jag mår.
    Min chef som tillika är min bror verkar inte tro på mig hur jag mår och säger att jag försöker för lite. Jag blev anställd där med lönebidrag för fyra år sedan för han ville hjälpa mig och de behövde en som sköter administrationen.
    Men jag vet inte om det är så bra att jobba hos sin bror. Han har sina egna teorier om varför jag är sjuk.
    Jag känner mig så otroligt dålig för att jag inte orkar så mycket som alla andra och att jag knappt orkar min halvtid.
    Har varit hos läkare igen som läste igenom min journal och sa att "ja du har ju så mycket problem" och lyssnade inte på mig speciellt mycket.
    När jag ringer och sjukanmäler mig till chefen så försöker han ofta få dit mig ändå.Han säger:-Ja du måste ju träna och gå en promenad är ju bra så då kan du ju lika gärna ta en promenad hit till jobbet. Och om du orkar sitta framför datorn hemma (som jag gör nu) så kan du ju lika gärna sitta framför datorn på jobbet.
    Han tror att min värk i lederna är värre nu för att jag är tjockare än förut och att jag får andningsproblem för att jag har för dålig kondition. Och när jag försöker förklara hur jag verkligen mår så tycker han att jag låter negativ och inte vill försöka, tex börja träna.
    Jag försöker med vardagsmotion. Har fått köpa dyra specialskor för att kunna gå utan och få ont i fotlederna.
    Mina andningsprobelm har jag börjat undra om det är astma och igår hade jag svårt att andas och det tryckte över bröstet. Chefen ville att jag skulle ta en promenad dit till jobbet ändå och när jag kom fram så visslade det i bröstet och gjorde ännu ondare sen satt jag resten av dagen på min stol vid datorn på jobbet och funderade på om jag skulle åka till akuten för att testa astma och få medecin så att jag kunde andas normalt igen. Jag gick hem och det pep i bröstet igen och jag var helt slut så jag lade mig raklång på hallgolvet och storgrät med visslande bröst.
    Jag vet inte vad jag ska göra. Min bror förstår inte hur jag mår och han sa igår att om jag inte visar god vilja att försöka bli bättre med tex att träna och gå till jobbet ändå fast jag mår lite dåligt, så kanske han måste ta in någon annan istället för mig dvs säga upp mig. HJÄLP.
    Får en chef göra så?
    Ibland funderar jag på att säga upp mig själv för jag trivs inte där med en sån chef men jag vågar inte det. Vad ska jag göra då? Få ett annat jobb som halvtidssjukskriven och med hög sjukfrånvaro är ju inte det lättaste.
    solkatten

• Svar på tråden Ni som är sjukskrivna hur reagerar er arbetsgivare
  • pickolina

Jag tvivlar inte alls på att du är sjuk och eftersom jag själv är sjukskriven så vet jag vilket helvete man kan leva i och hur svårt man kan ha att orka/klara av ett arbete.. Men jag har ingen förståelse alls för hur läkarna, f-kassan och din arbetsgivare har hanterat din situation. Hemskt. Verkar ju som att de inte brytt sig om att försöka ta reda på vad som är fel med dig, inte har försökt att hjälpa dig finna ett sätt att komma tillbaka till arbetslivet.. Det är ju hemskt! Man kan inte bara rycka på axlarna och ge någon aktivitetsersättning hux flux.. Det ska finnas ordentliga utredningar och medicinska underlag för en långtidssjukskrivning. Tur att du själv varit aktiv och försökt kämpa på i alla fall men det måste ju vara svårt oxå när man kämpar i motvind nästan... Tycker att du ska kontakta läkaren och försöka kräva en utredning, bla gällande astma som du nämnde. Sedan borde du säga till din arbetsgivare att en rehabutredning ska göras. De är skyldiga enligt lag att göra denna. Det är ett häfte med papper som ska fyllas i. Sedan tycker jag att du ska kontakta f-kassan och höra dig för lite vad du har för alternativ och vad du kan kräva för rehab-åtgärder av din arbetsgivare osv... Klarar du inte dina 50% så borde du ju få gå ner på 25% ett tag och sedan öka gradvis när och om du klarar....

Oj, finns så mycket att skriva egentligen.....

• pickolina

Konstigt att du inte ens hade kontakt med f-kassan under a-träningen. Själv hade jag regelbunden kontakt med tjejen som var min handläggare och vi hade även möten flertalet gånger då även arbetsgivaren var med. Osv... Man gjorde planeringar inför framtiden och pratade om hur det gått/gick osv...

Låter så konstigt och FEL i mina öron hur ditt fall blivit/blir behandlat...

• Victory

Ja, jag håller med pickolina!

Det är väldigt olika hur mycket olika arbetsgivare satsar på sina anställda (och din verkar ju INTE göra det) och det är också olika mellan olika försäkringskassor hur de arbetar. Men numera ska alla FK jobba på samma sätt, men det kan ju ta ett tag innan det fungerar som det ska. Meningen är att alla ska behandlas lika oavsett var i landet man bor.

Aktivitetsersättnign är ju en lite mer permanent ersättning, därför har man mindre kontakt med FK då. Men det ska också kunna omprövas om man vill/kan börja jobba mer. Jag antar att du fortfarande har många år kvar i arbetslivet och inte vill vara sjuksriven resten av den tiden. SÅ du har rätt till en rehabiliteringsutredning för att komma tillrätta med dina problem. Självklart skulle det underlätta om det fanns en diagnos, men så är det ju inte alltid.

Vet inte om jag är till någon mer hjälp eller om jag bara babblar...

Hoppas i alla fall att det löser sig för dig!!

• solkatten

Magdalena. Jag tror visst att du tror att jag är sjuk men det verkar inte som om alla andra (typ läkare och arbetsgivare) tror det alltid. Jag vet också att psyke och kropp hänger ihop och att om man mår dåligt psykiskt också pga att man mår dåligt fyskiskt kan förvärra situationen.

Har nu lyckats få en akuttid hos läkare för astmakoll. Jag sitter här och har svårt att andas. Hoppas han ger mig någon medecin.

Vet inte om jag vågar kontakta försäkringskassan igen. Har haft så mycket krångel med dem förut.

Jag är bara 28 år bye the way.

Pickolina. Jag gissar att läkaren tyckte att han gjort tillräckligt med utredningar hittade ingen direkt diagnos och skrev till försäkringskassan att han trodde det skulle bli långvarigt och då bytte de ut min sjukpenning till aktivitetsersättning. Först stred jag mot det men sen tyckte jag det var ganska skönt att slippa springa till den där knäppa läkaren hela tiden.
    Återkommer

• pickolina

Usch vilken jobbig situation du hamnat i... Hoppas innerligt att det löser sig och att denna läkare kanske kan ge dig några ordentliga svar gällande dina andningsproblem i alla fall. Så du kommer en bit på vägen..

Vet precis hur det känns när människor runt om en nästan anklagar en för att vara frisk/fejka. Ingen har gjort det mot mig men man känner ju så ibland, framförallt med den debatt som är kring alla sjukskrivningar osv..

Jag är jämngammal med dig, är 27 och fyller snart 28... Har varit hemma sedan dec -02, då jag var 24år. Skillnaden är väl dock att jag har en diagnos och att de runt om kring mig engagerat sig lite mer i att försöka få mig frisk och försöka få mig tillbaka till arbetet.

Tycker verkligen att det är trist att du hamnat lite i kläm som du verkat gjort... Å jag förstår verkligen hur jobbigt och krävande det måste vara att ha en AG som inte förstår och som försöker få dig att arbeta mer än du känner att du klarar. Usch vilken jobbig sits. Det är ju det sista du behöver när du mår som du gör.

Behöver du råd och tips eller prata av dig så finns det människor här som lyssnar. :)

• solkatten

Hej igen.
    Jag var akut hos läkaren igår och han sa att det är troligt att jag har astma. Isåfall har jag haft det ganska länge men jag har inte vetat om det. Har tänkt när det blivit andfådd lätt av ansträngning att gu vad dålig kondition jag har.Jag har väldigt dålig kondition men den blir ju värre av astma natruligtvis. Och när jag fått ont i bröstet har jag trott att jag har fått nån infektion. Hmm
    Nu har jag iallafall fått full arsenal med astmamedecin att inahalera i två veckor för att se om det hjälper. Hoppas det gör det. Och innan nove,ber slut ska jag till lungkliniken för full astmautredning

• solkatten

Pickolina. Får man fråga vad du har för diagnos? Har du en förstående arbetsgivare?

• pickolina

Gud vad bra, vad skönt att det äntligen hänt något i rätt riktning. Måste kännas bra?!!

Jag har diagnoserna depression, ångest och sömnstörning. :(

Jag kan tänka mig att jag är en nagel i ögat för min arbetsgivare men de har varit väldigt bra och ställt upp, inga som helst problem där..hittills... Just nu är det dock chefsbyte så vi får se hur framtiden blir. Kontakten med huvudkontoret blir ju densamma men hur det blir i butiken där jag arbetar återstår att se efter den nya chefen börjat..

• Marie-Louise

Hej,
    Jag håller på med min magisteruppsats i sociologi och undersöker sammhällets attityder mot sjukskrivna. Jag undrar om det finns någon eller några av intresse som vill svara på olika frågor i form av intervju om hur ni upplever att ni har blivit bemötta av samhället, och de olika samhällsinstanser som finns så som försäkringskassan exempelvis. Tacksam för svar, ni kommer naturligtvis förbli anonyma.//Marie-Louise

• Meddelande borttaget
  • pickolina

Oms

Oki, då hänger jag med. Jag blev själv utredd nyligen pga just detta. F-kassan ville utreda om jag skulle fortsätta på sjukpenning eller gå över till sjukersättning, som de kallade det.. Fast de måste sagt fel, läste nu att det helet aktivitetserättning om man är under 30år och sjukersättning om man är över och jag är ju faktiskt under 30...

Det jag dock tycker är väldigt konstigt är att man inte vidtagit några rehab-åtgärder INNAN man gav vederbörande aktivitetsersättning. Allt sånt ska ju komma före man ger upp och kallar det kroniskt och ger aktivitetserättning.

Jag, läkarna och f-kassan har aktivt arbetat för att rehabilitera mig tillbaka till arbetslivet. Jag har varit sjukskriven i 3år och inte förrän nu nyligen utredde de om jag skulle få aktivitetsersättning eller fortsätta på sjukpenning.

Svar på tråden Ni som är sjukskrivna hur reagerar er arbetsgivare