• tessideluxe

För oss som bara har några kilo kvar

Det här är främst en tråd för oss som gått ner i vikt och nu bara har några kilo kvar. Och för oss som gärna vill omvandla det sista fettet till muskler.

Själv är jag 164 cm och väger 55 kilo. Jag tränar tre gånger i veckan både kondition och styrka. Jag cyklar och springer också ett par gånger i veckan.

Mina problemområden är främst magen, rumpan och höfterna där jag vill bli fastare. Övre delen av magen och armarna/axlarna är snygga och jag är nöjd.

Jag veta att man inte kan punktförbränna fett men det kanske finns någon som har tips på träning eller vardagsaktiviteter som bygger muskler på rumpan och låren och som också bränner fett.

Fler som känner igen sig?

/Tessi

• Svar på tråden För oss som bara har några kilo kvar
  • Sanne-06

Hej på er! Jo, allt är bra här! Igår tog jag min första joggingtur med intervaller. Ganska slitsamt, men kändes effektivt! Ikväll blir det gymmet som gäller.

Brukar ni köra efter program om ni tränar själva på gymmet? Har för vana att bara göra det jag har "lust" med, men är rädd att jag glömmer någon viss muskelgrupp... borde kanske be ett proffs göra upp ett personligt program.

Massor med motivation till er!

• tessideluxe

Hej
    Jag brukar träna utifrån ett schema som jag själv gjort upp. Där kan jag se hur tungt jag lyfte veckan innan och hur mycket konditionsträning jag gjorde. Det känns bra att inte "glömma" något. Tyvärr har vi "bara" två löpband, en cykel, en trappmaskin och en roddmaskin på mitt gym (förutom styrkemaskinerna), men jag antar att det funkar ändå...

Igår gick jag ut och tog ett par glas vin med en kompis. Naturligtvis är det inte bra för viktminskningen, men väl för själen, eller vad säger ni? Jag tycker det är så tråkigt att man aldrig ska kunna unna sig något bara för att man vill gå ner i vikt. Jag tränar ju för att kunna dricka vin och äta godsaker om jag vill.

Idag ska jag springa en runda och lyfta lite vikter...

/T

• Filli

Vad jag är imponerad på alla som är SÅ duktiga! Jag är avundsjuk, jag har själv inte motivationen att sätta i gång och träna. Tråkigt att gå ut och gå själv, har lång väg till gym osv. Jag vet det är bara ursäkter =) någon dag så hoppas jag att jag får en rejäl knuff där bak! Jag känner mig helt förslappad och energilös, hur började ni er träning för att sedan förstsätta?

• Carma

Filli,
    Jag började träna regelbundet eftersom jag vet att det gör mig piggare & gladare, starkare,jag orkar mer, livet blir betydligt roligare, etc etc.

Idag har jag fortfarande träningsvärk i kroppen. Kändes inte kul att gå till gymmet & stressa sin kropp så jag tog en långpromenad istället. Det var superskönt trots att det blåste ordentligt. Såg 2 st barn kanske 8-9 år gamla som seglade med en liten segelbåt (obs i detta ovädret!!) & hamnade självklart i vattnet. Tur att räddningsbåten kom med en gång. Medans de kämpade där stod deras mammor vid båthuset, tittade med leende på läppar & filmade allt. Har svårt att fatta hur man kan tillåta sina barn ngt sånt. Tyckte inte alls att det var kul. Men men ... tur att det gick bra.

Tessideluxe, hoppas du haft en skön träning!
    Kram kram

• tessideluxe

Filli:
    Jag är också väldigt omotiverad många dagar. Men jag försöker tänka på hur glad jag blir när jag blivit lite mindre och kläderna sitter skönare =)
    Min kille bor utomlands just nu och det sporrar mig att träna så han får se en riktig förändring när han kommer tillbaka.

Jag kan också tycka att det är tråkigt att gå ut och gå ensam men har kommit underfund med att det är bra för själen, speciellt om man har mycket folk omkring sig annars. Första gången är alltid jobbigast. Så ge dig ut och rör lite på dig så kommer du att känna dig mycket bättre sen!!

/Tessi

• Sussie_J

Nykommling här! Hur gör man för att skriva privat till en som svarat på ens inlägg?

• Sanne-06

Carma och tessi - ja visst blir man piggare och gladare av att träna! Har ni några andra mål med träningen än att hålla figuren i trim? Har själv tänkt att jag nästa vår skall delta i något motionslopp max. 10 - 15 km, om jag hittar något passande... kunde vara bra med nåt som tvingar en ut under vintern också!

Så börjar helgen närma sig igen - härligt! Skall försöka mig på lite lingonplockning mellan middagsbjudningar osv. Alltid kul med avbrott i vardagen!

Ha det fint!

• Nonika

Jag har gått ner 14 kilo på ungefär ett år, det var för snart 2 år sen. Sen förra sommaren har jag dock gått upp ca 5 kilo, och det vill jag jobba bort nu.
    Mitt hetaste tips är morgonpromenader! En kopp svart kaffe, ett litet halvt äpple, och sen ut och gå i 60-90 minuter. Då har man klarat av träningen för den dagen, om man inte orkar träna nåt mer...

Mitt x gick ner 27 kilo när han flyttade ihop med mig! Själv gick jag bara upp..men jag mådde inte så bra.

Har missat 2 träningspass den här veckan, har åkt på en sjuklig trötthet, fattar inte vad det är med mig. Jag köpte vitaminer igår, och ännu en burk Losec eftersom jag fått tillbaka magkatarren - igen!

Men idag ska jag gå på BodyStep, det är asbra! Och jag ska nog ta mig i kragen och gå ut en sväng nu också...jag gillar när det är mulet och blåser.

• Carma

Nonika, hälsar dig välkommen!

Jag & min kille tränade på gymmet i 1,5 timmar i lördags & tränade golf i söndags. Slog 130 bollar (!), ej konstigt att man har träningsvärk överallt efter en aktiv helg :D Höll mig borta från onyttigheterna också trots en jobbig PMS vecka Tog en kopp choklad & en liten bit nougat idag på fikat. Men det förtjänade jag.

Ska köpa ett par nya snygga jeans i veckan. Har alltid som vana att köpa en halv storlek mindre & ha det som mål. Vet inte hur jag ska göra. Är nöjd med mina benmuskler ... så jag misstänker att man inte krymper så mkt då...

Hur går det för er andra??

• Nonika

*Morr*, har fått världens hosta precis när jag började känna mig taggad

Var på Bodystep i torsdags, och till sillnad från förra veckan ORKADE jag hela passet utan att bäras ut på bår.

Men nej då, då ska man bli tillräckligt sjuk för att inte kunna träna. Så typiskt!!

• Carma

Det var tråkigt... jag vet inte om du mår jättedåligt, men jag skulle föreslå att ta på sig varma kläder & ut & gå. Lättare motion men man rör på sig ändå.

Krya på dig!

• tessideluxe

Hej på er
    Jag tränar på som vanligt tre gånger i veckan med promenader emellan när vädret är fint (och det har ju varit väldigt fint i stockholmsområdet den senaste veckan)

Vågen står dock still för tredje veckan i rad och jag tycker inte att det händer så mycket med kroppen i övrigt heller. Måste nog trappa upp träningen lite. Ligger nog på en nivå just nu där jag precis behåller vikten...

Lite trist är det ju men jag går i alla fall inte upp och det få man ju vara glad över =)

/T

• Nonika

Carma;
    Visst är det absolut jättebra med promenader, och jag önskar att jag hade tid och ork. Den här veckan jobbar min sambo kväll, vilket innebär att jag hämtar på dagis, sen är jag låst hela kvällen med en 4-åring. Sambon kommer hem vid 23-tiden...trist
    I morgon är min enda lediga dag på veckan förutom söndagen, så jag vill gärna sova då...tror jag behöver tanka lite sömn för att bli bra också.

Men visst är det lätt att komma in i "icke-tränandet"...

• AnnaZ

För er som börjat med styrketräning, hur lång tid har det tagit att se nåt resultat?
    Jag tränar (konditionssport) ungefär 2-3 ggr i veckan, och väger också 54-55 till mina 165 cm.
    För att få lite fastare kropp har jag börjat styrketräna. Jag har bara hållt på i två veckor (2 ggr i veckan), så jag inser att det är lite tidigt. :)

Svar på tråden För oss som bara har några kilo kvar