• cshead

Bokningsavgift på festlokal - vanligt?

Hej

Vi har hittat en bra lokal, men nu vill de ha en bokningsavgift på 5000 kronor!

Är detta vanligt, eller finns det risk
    att vi blir blåsta om de går i konkurs eller säljer eller något annat?

Vi vill jättegärna ha lokalen, hur ska vi göra?

• Svar på tråden Bokningsavgift på festlokal - vanligt?
  • Sunshine Girl

Tror det är hyfsat vanligt.
    Vi fick betala en bokningsavgift för en större fest som vi hade förra året. Nu när vi bokat lokal till bröllopet nästa sommar så har vi inte fått betala någon bokningsavgift. Så det kanske beror på vart stället ligger?
    Om ni betalat bokningsvagift vad står det då i kontraktet vad gäller avbokningar osv?

• Jema

Jag tror att det är rätt så vanligt att man får betala en bokningsavgift.
    Men 5000 kr???

Jema

• Gerda

Se bara till att alla papper är iordning så ska det gå bra!

• Ave

Ja, det är nog rätt vanligt, vi fick betala 1.000:- i deposition som vi får tillbaka sen.

• Sunshine Girl

Kan berätta att vi fick betala 10000 i bokningsvagift för festen förra året!

• Mi@

Vad är det för lyxigt ställe ni har? Vår lokalhyra blev 500 kronor som allt! Ingen bokningsavgift.
    Ingår maten och dekorationerna då i er hyra? Vi hyr en gammaldags (men fin) dansloge och kommer att anlita en cateringsfirma.

• lolabe

Om stället går i konkurs kommer ni att få en oprioriterad fordran i konkursen = inte troligt att ni får några pengar tillbaka. Men om det inte finns några särskilda indikationer på att det är på väg i konkurs tycker jag inte ni behöver oroa er för det. Om det är fråga om ett aktiebolag är årsredovsiningarna offentliga.

Om det är en juridisk person (=ett bolag) saknar det betydelse vem som är ägare. De kontrakt som har skrivits innan försäljningen gäller fortfarande.

• lolabe

Du kan ju också ringa kronofogdemyndigheten och fråga om de har några betalningsanmärkningar. Om du vill få reda på mer om deras ekonomi alltså.

• mia_maj2006

Jag har fått betala 5000 kr i bokningsavgift för min lokal. Det drar de sedan av på fakturan. Jag hoppas verkligen att de inte går i konkurs men de har i alla fall mycket bokningar efter vad jag kan se på deras hemsida så det ska nog gå bra.

Svar på tråden Bokningsavgift på festlokal - vanligt?