• Karisma

Hjälp!

Vad ska jag göra med min sambo som vägrar prata om det som gäller oss? Kommer vi ihop oss i ett gräl så vill jag klara ut det. Han gör allt för att undvika att konfronteras med mig. Han hittar på att han har ont i huvudet, är trött och då kan man inte prata enligt honom eller löper amok och ska göra det och det, allt för att komma undan att prata. När HAN själv vill reda ut något då kommer han och begär att jag ska ägna mig åt honom. Men inte tvärtom. Jag blir liksom frustrerad på det här sättet. Jag ska tänka på att någon hör att vi bråkar, jag ska inte bli arg, jag får inte höja rösten. Han tiger och jag känner mig som om han struntar i hur det går för oss.Sedan går det något tag och ingen säger något. Det är så jobbigt att hela tiden hålla tillbaka och ändå vilja prata. Hjälp goda råd efterfrågas. Tur att ni finns på BT. Så även om det här inte var något roligt ämne, men jag blir fnattig av det. Hjääälp!!!

• Svar på tråden Hjälp!
  • Bås

När du vill diskutera något med honom, hur lägger du fram det då? Vilket humör är du på då? Om ni lyckas diskutera hur beter du dig då? Om jag läser mellan raderna så tror jag det kan gå hett till under diskusionerna, har jag fel? Om jag inte har det så har jag ett tips och det gäller oavsett vilket. Det är att man behöver inte höjja rösten när man diskuterar något. Det är så fruktansvärt jobbigt när man skriker åt varandra och kommer ingenstans egentligen. Ta diskusionen när du är lugn och sedan försök inte brusa upp, om han brusar upp så följ inte med utan tala lugnt och säg typ att vi kan väl tala i en lugn ton? Annars är det nog bättre och avbryta om ni vill komma fram till något. Jag lovar att det funkar.. har erfarenhet av det ;)

• Mikran

Ja det att man inte kan ta det lugnt när man diskuterar med någon känner jag igen. Men båda två måste vara intresserade av att vilja diskutera och inte göra det omöjligt för den andra att prata på det sätt den kan. Att det går hett till i vissa diskussioner beror väl på båda två. Vissa människor gör ju allt för att "sabba" diskussionen för att göra det svårt för den andra att prata. Det har jag varit med om. Och rösten höjdes med hur omöjligt det var att få den andra att förstå hur man menade. Vissa människor är så att de inte kanske kan eller vill göra det lätt för den andra för att de kan inte diskutera själva. Ett mycket klokt råd från Bås att ta det lugnt. Men det är inte lätt men med övning så går allt.

Svar på tråden Hjälp!