• honungsfågel

Det går!

Måste bara peppa er tjejer som vill träna/tränar/försöker må bättre. Det går att ändra sina levnadsvanor - jag lovar!

Jag är inte överviktig och behövde egentligen inte gå ner i vikt. Däremot kände jag mig otränad och onyttig. Har spelat squash tillsammans med min älskling ett par år, detta kändes dock inte som ordentlig träning eftersom vi enbart spelade en gång i veckan och mest på skoj. Nu efter sommaren kände jag mig dock väldigt uppsvullen, otränad och jag hade gått upp ett par kilo som så många andra. Men utan att egentligen avlägga något "heligt löfte" om att göra si eller så började jag helt enkelt bara att träna mer. Spelar fortfarande squash men styrketränar och springer också. Jag äter även en hel del frukt och grönt. Måltiderna är mindre, äter mycket sällan snabbmat och aldrig godis. Frukt är dock någonting jag mer än gärna stoppar i mig nuförtiden. Ersätter ofta middagen med frukt. Suget efter godis har minskat markant och istället för choklad blir det frukt. Lunchen är i princip mitt huvudmål eftersom jag inte är någon frukostmänniska och för att middagen ofta numera består av frukt.

Och nu, tre veckor senare är pluffsigheten borta, musklerna börjar att skymta, jag är piggare och känner mig bättre. Mitt magont är nästan borta och celluiterna likaså. Så jag lovar - det går att ändra på sig utan att lova sig själv för mycket. Man behöver bara göra det!

Lycka Till!

• Svar på tråden Det går!
  • evelina.

frukost och lunch BARA frukt..?
    vad för frukt om man får fråga?
    den stora nackdelen med frukt är ju att det knappast innehåller några proteiner alls. vilket som är ett absolut måste om man styrketränar. så jag antar att du dricker gainers och liknande i samband med träning? samt något proteintillskott. och att lunchen består av ordentligt med både fett, kolhydrater och protein?

förlåt jag vill inte alls vara någon "glädjeförstörare" jag blev bara lite undrande då det är mycket svårt att få i sig all den näring man behöver genom bara frukt. men dedär har du säkert koll på själv.

• evelina.

frukost och middag menade jag..

• honungsfågel

Vad bra att du frågar, var kanske inte riktigt tydlig. Till frukost äter jag inte frukt, dock så blir den inte lika stadig som den borde vara eftersom jag inte tycker om att äta så tidigt på morgonen. Men ett par smörgåsar blir det ändå. Sedan äter jag en ordentlig lunch i skolan med mina elever. Och nej, jag äter inte frukt till middag varje dag utan mer när jag blir sugen på det, vilket brukar vara ett par gånger i veckan. Visst är det viktigt att äta proteiner när man styrketränar men jag tror på att äta det man är sugen på. Är man sugen på en apelsin saknar nog kroppen c-vitamin. Nturligtvis får man även ta detta påstående med en nypa salt. Jag menar inte att man alltid ska äta det man är sugen på - man måste ju vara rationell också.

• evelina.

aha. då förstår jag :)
    tror också på att äta det man är sugen på. och framförallt (något folk tycks glömma) äta när man är hungrig. det är inte bra för kroppen att gå hungrig och det gör ingen nytta alls (nu syftar jag på riktig hunger och inte "sug")

en god grej jag ätit till lunch ibland är fruktsallad med rejält med keso blandad med mycket kanel. att strö över lite hackade nötter är inte heller fel. och gärna en macka till.

• evelina.

";)" skulle inte vara där..

• honungsfågel

Mmmm, gott lät det med fruktsalladen. Synd att man inte serverar det i skolorna. På jobbet får man helt enkelt ta det det blir och försöka dryga ut med så mycket sallad man kan och knäckebröd. Som idag blec det kallops, inte min favorit direkt. Men man var ju tvungen att äta i alla fall. Fast man önskar ju att mattanterna hade lite bättre fantasi ibland.

Svar på tråden Det går!