• Cilla R

Åh jag blir galen!!!

Min sambo och jag planerar bröllop med drygt 35 gäster. Tydligen så är det ganska "få" gäster och det blir tydligen dyrare. Jaha vi satte oss och räknade och hamnade på en slutsumma på dryga 70 000 kr för vigsel/fest/lokal/övernattning för gäster, alltså brudklänning, frack, bröllopsresa och allt annat är ej medräknat. Helt plötsligt kände jag mig VÄLDIGT snål för 70 000 växer inte på träd för oss. Försöker nu få ner kostnaden genom att planera om alltsammans *sucka* Vi vill ju ha vårt drömmbröllop, men måste det kosta så ofantligt mycket pengar *gnäller lite*!?
    Har ni några tips för att få ner totalkostnaden lite??

• Svar på tråden Åh jag blir galen!!!
  • Gerda

Måste ni betala för gästernas övernattning? Det är ju en kostnad man som gäst kan räkna med när man blir bjuden på bröllop!

Kanske kan ni hitta en festlokal där ni får ta med egen dricka/alkohol - där sparar ni på tusenlapparna. Eller om det inte går så räkna bara med att betala för dricka som hör till middag och fika - vill man dricka mer så betalar man själv - om ni har festen på ex. en restaurang med bar osv.

• Cilla R

gerda
    Tänkte lite för mig själv att det faktiskt är min och Davids dag, så varför ska vi då stå och betala drygt 30 000 kr för gästernas boende? Visste inte om det var okej att göra så, kanske verkar snålt?!

• Sanasol

Du behöver inte känna dig snål, vi kommer inte heller att betala för våra gästers boende. Däremot kan man ta reda på vilket hotell som har billigt boende osv för att underlätta för deras skull.

• Ananas

Jag har aldrig varit på ett bröllop där brudparet stått för gästernas boende. Däremot är det alltid trevligt om de har försökt göra någon deal med ett hotell eller liknande för att få ner priset om många av deras gäster bokar där.

• Gerda

Cilla R

Inte alls snålt Cilla R!

Om gästerna måste resa runt halva jorden kanke man kan hjälpa de med kostnaderna men inom landets gränser så är det väl inte många svenskabröllop där brudparet betalar boende också?

Min morbror gifte sig på Maui och då betalade dem rubb och stubb på plats - boende, fyra dagars mat och aktiviteter. (resa betalade man själv) Men de är rika och har råd. Vi skulle aldrig ha råd att göra så, ens en övernttning, utan jag hoppas att våra vänner och familjemedlemmar ser det som en ära att bli bjuden och ordnar resa och boende själva.

Vi kommer dock att ta kontakt med hotell - rekommendera olika prisklasser för att underlätta för gästerna - de få som behöver övernattning.

• honungsfågel

Det där med att inte betala för gästerna är helt OK. Jag skulle aldrig förvänta mig att ett brudpar skulle betala för min övernattning.

När det gäller de andra kostnaderna så kan jag lugnt meddela att dom säkerligen kommer att sjunka. Vid första anblicken kom vi upp i offantliga summor. Jag höftade alla utlägg i överkant och nu ser jag bara hur totalsumman hela tiden minskar. Det finns billiga och bra cateringfirmor (som faktsit är jättebilliga jämfört med många andra), klänningen kan man köpa från Kina osv. Totalsumman för hela altet kommer säkerligen att minska ju mer ni jämför olika priser. Men jag håller med; det är dyrt med bröllop. Men förhoppningsvis är det ju värt det :)

• HanOchJag

Vi har folk som kommer från utlandet för vårat blivande bröllop men vi kommer nog göra så att medans vi tillbringar natten på hotell får dom slagga i våran lägenhet. Som ligger 2 hållplatser från kyrka och festlokal.

• _sus_

cilla R:

vi kommer inte betala för gästernas boende..
    däremot kommer vi "rekomendera" ca 3 olika boendeförslag. hembyggdsgården, bad hotellet och camping/stug område...
    vi kommer kanske dock betala för min frisörska/vän, sömmerska/vän, tärnor, marsalk.
    men resten får fixa till sig själva.. om någon ställt upp mycket och fixat saker kanske vi bjuder dem på boende osv.. men mer har vi absolut inte råd med. vet ej om vi kan bjuda någon än då vi inte vet en slutsumma förrens om flera månader framåt...

hoppas du hittar en lösning som passar er bra.

kolla catering firmor noga... glöm inte att vissa vill ha ob (om ni har deras personal) och mil ersättning. milersättningen skiljer mycket...

lycka till

• missp

Köp en begagnad klänning på BT eller en ny på blocket för halva priset, bor nu i sthlm kan man köpa blommor på hötorget

• Åsa P

Cilla R

Tycker att det är ok att inte betala för allt. Vi var på ett bröllop för två år sedan och då betalade de alla rummen men skrev att ett bidrag till boendet var välkommet. Helt ok tycket jag, men som sagt var inte nödvändigt.

Lycka till!

• Ybrud

Hej!
    Vi har 30 gäster av 60 som vi ska bjuda in som måste ha någonstans att bo. Vi kommer INTE att stå för den kostnaden. Däremot har jag hittat två bra boendealternativ i två skilda prisklasser. Ett hotell o ett vandrarhem. Vi kommer att skicka ut inbjudningarna i tid för att de som bor längre bort ska ha en chans att spara lite pengar inför att komma. Vi väntar oss inte alls några presenter av dem heller. Vi kommer att vara glada bara de kommer.

Se till att ta in så många offerter ni kan om ni ska ha ex catering o sånt. Gör egna blandningar av alkohol om ni inte ska ha alkofritt. Och vin på låda är inget att förakta

Angående kläderna råder jag er att kolla på Ebay, om ni känner att ni vågar. Vi har köpt kostymen, 2 brudklänningar och tärnklänningen för ca. 4500 kr. Ett fynd tycker jag!
    Jag skulle dock inte våga köpa begagnade kläder här hemma för jag är lite vidskeplig och tror att det kanske kan sitta otur i begagnade kläder.. hehe. Fjantigt.. jag vet..

Lycka till med planeringen och känns er inte snåla.

• Cilla R

TS här!

Tack för alla svaren, nu behöver jag inte känna mig snål längre
    Vi ska sätta oss ner och planera om lite och nu är jag säker på att vi kommer att få ner kostnaderna med ca 30 000 kr.

• Fresan

Cilla R
    Vi hade ca 40 gäster och kalaset hamnade på 70.000:- inkl, fest, vigselförrättare, bil, ring, smycken, kläder, blommor, fotograf, engångskameror med framkalln. frissa, mm... D.v.s. allt utom bröllopsresan. Då snålade vi inte någonstans heller.
    Men boende för gäster betalade vi inte, gav tips, tfn-nummer och adresser i inbjudan.

Lycka till i ert planerande!

• nilla_nilla

Vi kommer att betala boende för de utlandsgäster som kommer på vårt bröllop, för att vi vill verkligen att de ska komma och de har ganska dyra kostnader att bara ta sig hit.

Sedan har jag förhandlat med ett hotell, så alla som vill kan jag boka för en kostnad 500:- per natt och då får övriga bestämma själva om de vill bo kvar eller köra hem.

Då vi inte kommer att ha någon dans på kvällen så anser vi att många har möjlighet att bara köra över dagen för vårt bröllop.

• E+P

Vi kommer att ha 25 gäster ca, och det kommer att gå på 40000 ungefär. Våra gäster kommer att ha möjlighet att övernatta på stället där vi håller middagen, men det bekostar de själva. Annars har de vårt hus till förfogande över natten, vi är ju inte där!

• Ofelily

Håller med alla här; Ni behöver INTE betala för gästernas boende!!
    Så spendera ni de 30000kr på er själva och bröllopet istället!

• Anakin

Vi hade många gäster som kom från Norge, olika delar av Sverige, Danmark och Italien men det var aldrig tal om att vi skulle betala boende för dem. Vi betalade för prästen (en gammal vän av min man) plus att jag sponsrade halva rummet för en väninna till mig som är student men det var ingen som ifrågasatte det och jag tror ingen av dem som tackade nej gjorde det pga hotellkostnader!

• krammia

Vi kommer inte betala för gästernas övernattning. Däremot har vi prel.bokat rum åt alla vid festlokalen. Ett rum kostar 300kr/person om man vill stanna över. Är lika mycket som en taxi hem så alla får göra som de vill. Än har ingen reagerat på detta annat än positivt.

• tobiasfru

Det är klart att ni inte ska lägga 30000 på gästernas övernattning! Dom betalar nog gärna eftersom dom själva valt att gå på bröllopet, plus att alla vet ju vad det kostar att gifta sig. Lycka till/Jess

Svar på tråden Åh jag blir galen!!!