Fråga ang. kuvertavgift
Har en liten fråga angående kuvertavgift. Hur gör man?? Skickar man med ett kontonummer där gästerna kan sätta in pengarna eller tar man de kontant i handen.. Nån som vet??
Har en liten fråga angående kuvertavgift. Hur gör man?? Skickar man med ett kontonummer där gästerna kan sätta in pengarna eller tar man de kontant i handen.. Nån som vet??
Vet av erfarenhet att om du säger att de ska betala vid festen så kommer du dels inte att få betalt av alla + att du måste gå runt och be om pengarna för folk glömmer, det spelar ingen roll hur goda vänner ni är! (jag menar inte att folk är snåla och därför inte betalar, det blir nog helt enkelt inte av)
Så jag tycker det brukar funka bäst med ett konto som de ska sätta in på.
Vanligen betalar väl brudparet kuvertavgiften. Det är nog inte så vanligt att man ber gästerna betala. Men om man nu vill göra det är det nog bra att gästerna får god tid på sig att betala in på ett konto.
Lily: Tack!
*Camilla* : Tycker det verkar väldigt vanligt att man tar ut en kuvertavgift istället för att önska sig presenter..
Till saken hör att vi har så stor släkt att vi aldrig skulle ha råd att bjuda till bröllop annars..
Ett kontonummer är nog det bästa att skriva.
*camilla*
Det är vanligt att gästerna betalar för sitt kuvert på bröllop nuförtiden.
Ser inget konstigt i det.
Jema
Bara för att det blir vanligare så tycker ju inte alla att det är okej...
Det viktiga är att inte ta ut för mycket tycker jag, att brudparet ev. står för en liten del själva så gästerna inte känner att de har betalat för hela bröllopet.
Ett konto är väl det bästa, många använder ju Internet idag och då är det ju smidigt att bara kunna göra en överföring.
Får ta och fixa ett nytt kontonummer.. Klart man inte ska suga pengar ur sina gäster.. Funderar på en kuvertavgift på ca 150-200 kr per pers. Barn gratis så klart..
Förstår även att alla inte tycker att det är okej.. men det är den enda lösningen för oss..
Tack alla!!
Vill bara säga att våra gäster kommer få betala kuvertavgift. Hittills har vi inte fått några negativa bemötanden på det. Vi har också jättestor släkt på båda sidor och skulle bli RUINERADE om vi skulle bjuda alla. Vi valde att göra på detta sätt och det finns nog MÅNGA sätt att ha sin fest på! Har själv varit på bröllop där vi som gäster fått betala. Senast på ett där vi betalade mat + rum på herrgård. Vi betalade runt 1000 kronor per person och vi såg inget fel i det. Det var brudparets önskan: att ge dem en fest att minnas och tro mig när jag säger att det var en helt underbar helg!
Man skriver ju en inbjudan där det är frivilligt att delta, man skickar kanske inte ut en inställelse...! Alltså ingen är ju tvungen att komma!
Och vi tycker inte illa om någon som kanske inte har råd eller så... Det har vi klargjort för dem!!! Våra gäster har respekterat vår önskan hittills. Vi önskar ju bara våra vänner i bröllopspresent Inga brödrostar och annat sådant.
Vill först passa på att säga HEJ till alla här! Är ny här! Är från Blekinge (ronneby) o ska gifta mig den 19/11.. Våra bröllopsgäster kommer oxå att få betala sin kuvertavgift! Efter ett par dagars övertalning till min blivande man Våra gäster kommer att få betala 250:- per vuxen..
Mvh Annica..
Vi har också valt kuvertavgift, även om vi kallar den för festbidrag, istället för presenter. Eller det är vår present skulle man kunna säga eftersom vi önskar oss festen istället för prylar.
Vi har valt att göra så att vi har skickat ut inbjudningskorten och tillsammans med det ett informationsblad med en liten vers, när de sen har tackat ja får de i ett mail eller i telefonssamtalet veta var de ska sätta in pengarna.
Det var så vi tyckte var bäst.
Jag tycker att det verkar bäst att gästerna får sätt in pengarna på ett konto.
Dels är det större chans att ni får betalt av alla (lätt att glömma ta med sig pengar till festen annars).
Men framförallt så riskerar ni inte att pengarna blir stulna. En normal hemförsäkring täcker inte stöld av kontanter som överstiger 3000 kronor. Tyvärr kan man inte alltid lita på bekanta, personal eller andra som har möjlighet att komma in i lokalen.