• Gerda

Hur har ni valt månad/årstid?

Vill gärna höra hur ni har tänkt kring datum!

Är det för att ni alltid har velat gifta er en viss årstid / månad / datum?

Eller för att ett visst datum passar bättre rent praktiskt?

Själv kan jag tänka mig både sommar och vinterbröllop, våren är utesluten då jag är kraftigt allergisk och är mest snorig och röd hela tiden ;).

• Svar på tråden Hur har ni valt månad/årstid?
  • Sanasol

Vi ska gifta oss 20070707, bra datum som är lätt att komma ihåg! sommaren är vacker, så därför passar det bra med bröllop då. Dessutom har folk ofta semester då och har möjlighet att komma!

Gerda, hur menar du? Att ni gifter er samma datum året efter eller?

• Ofelily

Sanasol_
    Blir lite avundsjuk på dig som får gifta dig på "vårat" datum
    Men vi orkar verkligen inte vänta så länge!!
    Lycka till!

• Sara 1/10 05

Jag har alltid velat gifta mig på hösten och min m2b ville absolut inte gifta sig på sommaren eller våren eftersom det är så många andra som gör det. Vintern gillar ingen av oss så det var väldigt enkelt att bestämma årstid. Datum valde vi för att den 1 är lätt att komma ihåg och så där lagom långt in på hösten.

Vi kommer att ha hösttema med de färger som finns i naturen. Jag kommer att göra egna servettringar av nypon och vi kommer att dekorera med levande ljus och rönnbär. Älskar hösten!

• Sanasol

Det är ett himla bra datum!! :) Jag blir färdig med utbildningen i januari 2007 så därför blir det att vänta till sommaren 07, annars hade jag också helst velat ha min dag redan nu...! Men ser fram emot förlovningsringen som kommer på finret frammåt jul... :)

• Jema

Vi planerade för bröllop den 4/2-2006 eftersom det infaller på en lördag och i blev tillsammans den 4/2-2000, förlovade oss den 4/2-2001.
    Så man kan väl säga att det är "vår dag".
    + att jag ÄLSKAR vintern. Den bästa årstiden på hela året.

Men, nu är jag gravid!
    Så bröllopet kommer vi att flytta på, till november i år. *längtar*

Jema

• Sweety

Vi gifter oss 10 juni 2006. Vi ville ha ett sommarbröllop, när det är grönt. I juni är det ljusare längre än t ex i augusti. Sedan påminner juni oss om alla skolavslutningar, lite nostalgiskt. Stora delar av sommaren ligger framför en när man kommer tillbaka från bröllopsresan. Den 10:e blev det för den 3:e juni är det pingst tror jag samt Stockholm maraton, den 17:e fyller min syster år och midsommardagen kanske många är bortresta till landställen. Därefter har många semester.

• Mrs W 2b

Vi gifter oss 11 februari 2006. Det beror mest pa att mina foraldrar gifte sig 7 februari och svarforaldrarna 18 februari, sa vi ser det lite som ett gott omen. Dessutom ville vi garna gifta oss pa vintern for att fa vara lite ensamma om att halla brollop, och for att folk inte har sa mycket annat att se fram emot den tiden pa aret.

• Bluebride2006

Vi ville gifta oss på vår förlovningsdag, men eftersom den skulle bli på en söndag, så då tog vi datumet innan så bröllopet blir 5/8-06

• Moulin

Vi ville ha ett sommarbröllop. Eftersom vi blev tillsammans den sjätte juni och han friade i vintras tyckte vi att det skulle passa bra och vara roligt om vi kunde gifta oss 060606. Tyvärr är det ju en tisdag som förvisso är röd, men det är ju inte påföljande onsdag. Vi kom trodde att det skulle bli för problematiskt för gästarna och att det skulle bli bättre att välja en lördag istället. Så det fick bli 060610 istället. Känns lite som en "nitlott" när det var så nära att kunna gifta sig 060606... Men det kommer nog bli bättre med tanke på festen och så, så jag är jättenöjd ändå!

• evkasu

Jag älskar sensommar/höst, det är så vackert och doftar så härligt, påminner lite om när man var liten och skolan började, det var så spännande varje år de första åren.

Jag föreslog augusti/september och den 02 blev det, vi gifter oss om ett år idag!

• lokatt

liksom Mrs W 2b gifter vi oss 11 februari 2006. varför jag fastnade för just vinterbröllop vet jag inte riktigt, men troligen beror det på att det är så vackert med snö och allt. sedan fullkomligt AVSKYR jag värme, och tål den illa, så vintern blir perfekt - svårt att få värmeslag i minusgrader...

• Brummelisa79

Vi ska gifta oss i januari 2006. Ingen av oss är väl så där jätteförtjusta i vintern och just därför tycker vi det är så kul att ha detta att se fram emot. Jag t o m längtar till vintern detta år :)Det ska bli underbart! Sen tycker vi det känns bäst att resa utomlands när vi har det som mest kallt o tråkigt i Sverige. Vi vill nämligen åka direkt i samband med bröllopet.

• brud0606

Gifter oss den 3juni pga att det är nästan sommar samt att det är 2dagar efter min sambos födelsedag har alltid velat gifta mig på en sommar.. Det börjar bli grönt och det är lite ljusare på kvällarna..

• Freddans fröken

Vi ville gifta oss ca 1 år efter förlovningen (som var 15/6 i år). Men jag ville att det ska ha hunnit bli sommar, men att folk inte ska behöva ändra sina semesterplaner, plus att jag inte vill gifta mig på midsommar.

Så det blev 1/7 2006, vilket också är ett enkelt datum att komma ihåg varje år.

Snacka om att man läääängtar. Samtidigt kan jag inte riktigt fatta att jag ska gifta mig med min 'man' så snart!

• TingelingAnna

Jag tar examen i juni 2006 och vill gärna hinna jobba lite innan man måste be om ledigt för bröllop o resa, därför valde vi slutet på augusti eller början på september. Slutligen blev det den 2a september 2006 eftersom vi varit ett par i 3 år den 1/9-06.

• Nonika

Vi ville inte ha bröllop på sommaren - för att det är så vanligt. Vi vill helst göra saker annorlunda, så långt det går Dessutom är det så många andra aktiviteter på sommaren, semestrar odl.
    Och eftersom jag älskar hösten, med sina fina färger och klara luft, ville vi alltså ha ett höstbröllop (min m2b älskar också hösten).
    Men om vi ska vänta tills löven blir gul-röda, måste vi vänta till typ oktober, och då kan det bli för kallt, tänkte vi. Vi vill kunna ha dörrarna till hembygdsgården på vid gavel hela kvällen utan att folk ska frysa. Och det får inte vara för kallt på dagen heller, så att folk slipper stå i jacka under vigseln (ska vara utomhus).

Så då fick det bli den första helgen i september!

• Speja

Efter mycket om och men så blev det ett vinterbröllop för oss. Vi hade bestämt oss för sommaren 2004, men då blev sambons mamma sjuk. Då flyttade vi det till sommaren 2005, men sedan dog tyvärr mamman och vi orkade inte planera bröllop. Nästa alternativ var sommaren 2006, men då skulle vi bygga ut huset.
    Så för att slippa vänta ända till sommaren 2007 så valde vi vinterböllop i januari 2006.
    I början hade jag svårt att vänja mig vid vinterbröllop - men nu känns det helt rätt.

• feb.brud

Vi ville ha vinterbröllop eftersom vi
    HATAR att svettas, vi tänkte gifta oss i november, men jag har massor på jobbet då. Och ingen i våra familjer firar nåt speciellt i februari. Att det ble vden 25 har att göra med att det är en lördag och vi ville inte ha datum nära alla hjärtans dag.

• Liiza

Jag har alltid velat gifta mig utomhus på sommaren när solen skiner och det blommar på ängen mm mm, men kom tillsist fram till att jag skulle bli besviken om inte vädret och jag ville likadant. Man vill ju liksom ha det perfekt, men eftersom inte jag (tyvärr) inte kan bestämma över väder och vind så har vi efter många om och men kommit fram till att ha ett inomhus bröllop och inte nog med det i November av alla månader.
    Det kommer att bli på årsdagen av vår förlovning, långt ifrån min första dröm men jag vet iallafall att jag inte kommer att bli besviken på vädret då jag räknar med regn och rusk

• maid

Forsta helgen i Augusti nasta ar...

1.EFTER fotbolls EM (eller var det VM?)
    eftersom halva sällskapet kommer från England och vi inte vill att de sitter med hörlurar och lyssnar på radio i kyrkan... eller kollar på TV under middan.

2.Eftersom vi vill att våra utländska gäster ska kunna njuta av en helg i Stockholm, inklusive sightseeing etc.

3.Passar bäst med våra arbeten....

Visst semester-tider, vi hoppas att våra närmsta vänner kommer ändå, och helt OK om några andra tackar nej...

Svar på tråden Hur har ni valt månad/årstid?