• Adina

Fråga om p-piller och akut p-piller

Hej!

Undrar om ni kan hjälpa mig med några funderingar jag har.
    Jag har precis slutat med p-piller (Diane) och skulle ha haft min mens i torsdags, men den har ännu inte kommit.Hur lång tid kan det ta när man slutat med piller innan mens och ägglossning kommer igång?

Jag och min man hade oskyddad sex igår ( inte smart, jag vet) och nu är jag orolig att jag ska ha blivit gravid. Vet ju inte var i menscykeln jag befinner mig, eftersom den första mensen sedan jag slutade med pillren inte kommit än. Vi vill gärna börja försöka få barn, men först om ett antal månader. Jag mår inte så bra just nu och vill komma i balans först.
    Om jag för säkerhets skull tar ett akut p-piller, tror ni då att jag försämrar mina chanser att bli gravid om sådär tre-fyra månader?

Det blev en hel del frågor, men jag är tacksam om ni orkar ta er tid. Tack på förhand!

• Svar på tråden Fråga om p-piller och akut p-piller
  • Nyfiken gul , nu fru

akutp-piller stör inte din ordninare cykel på lång sikt.. Du kan få en förskjutning av mensen men den störs inte längre fram som 4-5 månader..

När man slutar med p-piller kan det dröja superlänge innan ägglossning o mens kommer igång.. Det är visst inte ovanligt med väntan o konstig mens upp till 1 år efter avslut.. O mycket handlar om hur länge man ätit p-piller...

Har du haft den vanliga p-pillermensen efter du slutat eller väntar du på den fortfarande??

skulle kanske ta ett gravtest för säkerhets skull.

• melie

Jag hade ätit p-piller i c:a 2 år och min mens dröjde ett halvår. Sen var den dock regelbunden på en gång.

• Adina

Jag hade mens som vanligt på slutet av sista p-pillerkartan (om det är det du menar). Men efter de tablettfria 7 dagarna började inte på någon ny karta och sen dess har jag inte haft mens. Det är alltså 31 dagar sen jag hade mens senast.

• Bluebride2006

jag gick på cerazette runt 3 1/2 år och fick ett uppehåll på en månad och den blev regelbunden på en gång, vilket är väldigt ovanligt. Jag ska börja med dem igen, eftersom jag vill slippa mens tills efter bröllopet. Jag lider av sån värk att ha mens

• Nyfiken gul , nu fru

adina..

då skulle jag inte oroa mig om jag vore dig...

Det är sällan man får mens som vanligt efter man slutat med p-piller..

eftersom man har en massa hormoner i kroppen som måste fatta att de ska ut ur kroppen så tar det ett tag...

Sist jag slutade med p-piller fick jag vänta 66 dagar innan min nästa mens dök upp... mens nr 2 dröjde 43 dagar.... sen fick jag mens igen efter 20 dagar....

Svar på tråden Fråga om p-piller och akut p-piller