• Sandra_A

När bör jag sluta med p-piller?!?

När är "lagom " att sluta med p-piller om man vill bli med barn efter bröllopet?
    Vi har planerat att börja försöka bli med barn efter vi har gift oss... Jag har i nuläget planer på att sluta med p-pillerna ca en månad innan, vet inte vad som är bäst...
    Tips?!?

• Svar på tråden När bör jag sluta med p-piller?!?
  • Frances

Jag kanner ju inte dig men om det var mig det gallde skulle jag sluta med p-pillrena EFTER smekmanaden (om ni ska pa nagon san dvs, om inte skulle jag sluta efter brollopet) eftersom det kanske vore trevligt att dricka lite alkohol pa brollopet och under smekmanaden, och jag skulle aldrig riskera att ens dricka ett glas vin om jag vore gravid...

... alskar ocksa tanken pa paraplydrinkar pa smekmanaden och vin till maten pa brollopet :)

• Sandra_A

Frances

Tack! Håller med dig... Tanken på vin till maten på bröllopet är ju inte fel... Men det finns alkoholfritt om det nu skulle va så! ;)

Nä, men allvarligt talat så bekymrar jag mig inte om jag skulle hinna bli gravid innan bröllopet och inte kunna dricka alkohol, det klarar jag mig nog utan (tror jag!?! ;)) utan snarare om i fall jag ska få mens på bröllopsnatten (inte så kul) och må allmänt dåligt (det verkar va många som mår lite halvkasst efter att ha slutat). Samtidigt har jag hört många som har slutat "lagom" tid innan. Undrar då vad lagom är?!?

Problemet är att p-pillerkartorna kommer att ta slut i november (vi gifter oss 9 dec) och det känns lite onödigt att hämta ut ett helt nytt paket...

• Texas

Beror ju lite på vart ni ska åka på bröllopsresa också. Ska man till ett område där man behöver ta malariamedicin bör du vänta med att sluta med p-piller. Även om dina piller tar slut i november så behöver du ju inte köpa nya för ett helt år utan du kan ju köpa bara för 3 månader.

• Sandra_A

Texas

Troligen så priorieterar vi bort bröllopsresan helt och tar den vid ett senare tillfälle. Vi har även pratat om att ta en skidvecka i Alperna el åka på storstadsweekend. Hur som helst så ska jag inte behöva ta malariamedicin.
    Ja det är sant, behöver ju faktiskt bara köpa för några få månader... men samtidigt längtar jag efter att bli av med "skiten"... :)

• honungsfågel

Har ett par kompisar som slutade med p-piller i november. En månad senare var hon gravid. Dom hade planerat att det kanske skulle ta ett år att bli gravida men det gick bra mycket fortare än så. Så jag skulle defenitivt sluta efter smekmånaden. Och även om det känns onödigt att hämta ut piller för ett helt år så är dom ju ändå inte sådär jättedyra (det är iaf inte mina) och sedan kan man ju spara dom tills senare.

• Sandra_A

Honungsfågel:

Ja, det kan ju tänkas att det går riktigt snabbt... har också två kompisar som det tog en resp två månader för. Men det gör inte så mycket om det skulle va så att jag skulle hinna bli gravid innan, det kan ju ta längre tid med...

• Sandra_A

Vill inte va smällfet och ha svullna fötter och annat bara...

• SadPsychoBitch

Jag tycker p-piller är jätte dyra. Usch och fy, över 700 kronor!

• shalimar

Men smällfet och svulen blir man inte så snabbt, min syrra gick tom ner nåt kg i början. Ökad förbränning, mindre matlust, vad vet jag. Men magen började inte synas förrän hon var i 4:e månaden!

• Jema

Jag hade nog väntat till precis efter bröllopet att sluta med p-pillerna.
    Man vet inte hur kroppen reagerar då man slutar, vissa får ju en massa finnar, mensen klyddar mm.

Jema

• nano

Jag skulle också ha väntat till strax efter bröllopet.. man vet aldrig vad som händer eller när mensen kommer

• Sandra_A

Tack för alla svar! Skönt att ha någon att fråga... Svåra grejer sånt här! Jema och nano, ni har nog rätt... Det är nog bäst att sluta precis vid bröllopet. Vill ju inte ha varken finnar eller mens på vår stora dag!

• Sandra_A

Shalimar:

Det låter ju lovande... Men alla reagerar ju olika tyvärr... Min mamma mådde konstant illa i 9 månader, hoppas det inte är ärftligt =S.

• Fresan

Sandra_A

Vänta till efter bröllopet så slipper du känna dig orolig.
    Vad är dessutom en extra månad? Det kan ta allt ifrån en månad till några år innan kroppen är beredd att bära ett barn.

Lycka till med allt!

• Sandra_A

Fresan:

Jag gör nog så... Tack för alla råd!
    Det kan ju ta enormt lång tid med, mamma och pappa väntade i 8 år! Men vi har ju ingen brådska... Är bara så sugen! :)

• Sandra_A

Puffar...
    I fall det skulle finnas någon med andra tips och erfarenheter!

Kram på er!

Svar på tråden När bör jag sluta med p-piller?!?