• uppsal­atös
    Äldre 8 Aug 21:12
    11980 visningar
    1 svar
    1
    11980

    Varning för Atlas Guld

    Måste varna alla brudar som ännu inte bestämt var de ska köpa sin bröllopsring för Atlas Guld i Uppsala.

    Var ute i god tid med att beställa ring, och blev lovad att ringen skulle vara klar i slutet av juni. När jag kommer dit visar det sig att den inte är klar och att Atlas kommer att ha stängt i fyra veckor. Detta gav mig fortfarande tre veckors marginal, så jag tyckte inte att det var hela världen.

    När jag kommer för att hämta ringen efter semestern har de gjort den en storlek för liten. Tänkte först att det kanske går, men bestämde mig ändå för att be dem ta ut den till min storlek. Jag hade min förlovningsring som mall, så jag trodde inte att det kunde vara så svårt att mäta. När jag då talar om att jag vill ha min vigselring i rätt storlek säger guldsmeden till mig att han själv inte var nöjd med ringen, den hade blivit för tunn och troligen hade jag tappat flera av stenarna inom ett par år (har en ring med flera små stenar på rad.) Då undrar jag varför han överhuvudtaget lämnade ut ringen, om han själv tyckte att den var dåligt gjord?!

    Javäl. Jag fick till slut min ring i rätt storlek, tackar för mig och åker hem. Nu är det en vecka kvar till bröllopet.

    Väl hemma upptäcker jag att det finns en massa svart kring flera av stenarna. Inte snyggt.

    Vid det här laget är jag kanska trött på att springa hos Atlas Guld och vågar inte riktigt lämna ringen till dem igen så jag går till en (riktig) guldsmed som berättar att min alldeles nya och oanvända ring inte har blivit rengjord och putsad som sig bör efter stenfattningen.

    Jag får detta gjort och ca 6 veckor efter utlovat är min ring nu redo för bröllopet.

    Sägas bör att de alltid har varit trevliga och tillmötesgående på Atlas Guld, men jag hade inte behövt allt detta strul i slutfasen av bröllopsplaneringen.

    Någon annan som har liknande upplevelser? Kanske har jag bara haft extrem otur?

  • Svar på tråden Varning för Atlas Guld
  • Äldre 4 Nov 23:31
    #1

    Hejsan!

    Kan kommentera på det med storleken. När vi köpte vigsel ringen så använde vi oss av förlovningsringar som mall. När vi sen kommer och ska hämta ut den visar den sig vara en storlek för mindre. Guldsmeden med 20 års erfarenhet fattar inte vad som hande hänt, han mätte ringen med ett digital mått med 10 dels millimeter och det skiljde sig inte mot förlovningsringen. Vi provade igen men fick inte på den. Det kan vara att fingret kan skilja sig eftersom vigselringar sitter utanför, men han hade inte varit med om något liknande. Detta hände 3 veckor innan bröllopet och och vi hade ringen införda Sverige och bröllopet i norra, men det löste sig fint.

    Sen har jag varit hos Atlas för att vi sänkte stenen i vigselringen plus att den satt lite löst. han var som du sa väldigt trevlig och fick ett bra resultat. Råkade inte utför att den inte var tvättad och han hade inte heller 4 veckors semester... Så det kan jag tyvärr inte lämna någon erfarenhet om, men det låter inte så proffesionellt. Men som med allt i bröllop, är man ute i god tid ska de inte vara några problem i slutändan.

Svar på tråden Varning för Atlas Guld