• viccy

Från vidd 37 till 31 utan träning

Jag bestämde mig att gå ner lite ( från mina 83 kg! ) i februari. Jag gjorde en egen diet utan att träna ( eftersom jag inte har tid , barn och natt jobb mm ) Jag uteslöt allt möjligt vitt jag kunde hitta ( socker, mejeri, mjöl mm ) och det blev jätte bra! Mina måltider är 6 dl varav hälften sallad, fjärdedel pasta potatis ris och en fjärde del kött kyckling fisk. Två mellan mål på 3 dl och en halv liter vatten mellan varje mål.
    Resultatet ? 62 kg 1 juni. Jag har hållt mig där sen dess. Var aldrig hungrig....

• Svar på tråden Från vidd 37 till 31 utan träning
  • Bride2B..

_sus_ åhh jag vill också men jag lyckas aldrig hålla dieterna för att jag tappar motivationen ganska snabbt när vågen inte visar någon skillnad... Hur mycket väger du? och hur mycket vägde du när du började? o hur lång är du?
    Det känns verkligen som om bantningskurer osv e helt omöjliga för mig :(

• _sus_

Bride2B..:
    jag är 172cm vägde 76kg nu e jag nere på 69. inte mycket men tillräckligt för att jag inte mår bra. det är ingen bantnings kur utan en annan kostvana som man vänjer kroppen vid. jag följer atkins metoden, vilket innebär att jag inte äter speciellt mycket kolhydrater. jag tror på metoden. man börjar med att äta max 20g kolhydrater per dag (2v) sen återinför man mer o mer kolhydrater. finns bra beskrivet på hemsidan. www.atkins-se.com syftet är att man ska hitta en viss/rätt mängd kolhydrater man ska äta per dag för att behålla sin vikt.
    jag har ätit massor och inte än lessnat på att undvika pasta och potatis osv. ganska skönt. sötsuget försvinner oxå. jätte skönt..
    ta en titt. du förlorar ju inget på att prova. det är gratis..

• viccy

Atkins det är farligt för levern eller? Vet du det Evelina?

• evelina.

viccy: varför skulle det vara det menar du?

• tvillingsjäl

Det finns ännu ingen forskning vad effekterna är på lång tid, men man tror att det ska vara farligt och det finns risk för förhöjda blodfetter osv på lång sikt...

Men denna diet testades ju vetenskapligt för ett tag sen, såg programmet på tv där detta med ketos bla togs upp å testades å man hade ingen bättre förbränning än en vanlig person som åt "nyttigt" hade. det enda dom kom fram till var att metoden funkar pga att man äter mycke proteiner och fett som mättar mer= mindre kaloriintag per dag....alltså egentligen ingen skillnad på en atkinsföljare och en person som äter nyttigt och allsidigt!

• viccy

Jaha okej då vet jag det. Jag tror däremot att jag aldrig skulle bli mätt, hatar att vara hungrig, får man äta frukt och sallad obegränsat eller finns det mått på det också?

• evelina.

frukt innehåller jättemycket kolhydrater och tillhör dom saker man ska undvika mer eller mindre helt om man äter efter atkins.

• Bride2B..

jag ska ta en titt på atkins grejen :)

• Victory

Får jag lägga mig i och föreslå stenålderskost? Det tycker jag är ett bra alternativ till Atkins (som jag inte riktigt tror är hälsosamt).

Stenålderskost innebär att man får äta hur mycket man vill (=tills man är mätt) av grönsaker, frukt, rotfrukter och magert protein i form av kött, fågel, fisk, skaldjur och ägg. Det man ska undvika är spannmål (=mjöl, bröd, ris, gryn, pasta och även potatis), mejeriprodukter och baljväxter.

Detta tror jag på istället för Atkins för jag tror det är nyttigare att äta grönsaker och frukt än att inte göra det. Det innehåller väldigt lite energi (förutom vissa frukter) och dessutom får man i sig massor av nyttiga vitaminer och antioxidanter och sånt.

Jag äter inte själv enligt detta men fösöker styra det lite åt det hållet (mer proteiner och grönsaker, mindre kolhydrater). Däremot känner jag personer som har gått ner i vikt med denna kost.

Lycka till allihopa med era nya hälsosamma liv, vilken metod ni än väljer!

• tvillingsjäl

Victory:

Jag tror nog att stenåldersdieten är bra mycke bättre! Frukt å grönt gör att man får i sig inte bara fibrer utan viktiga vitaminer vilket gör att magen/tarmarna mår bättre! Att dra ner på kolhydraterna eller att åtminstone äta fullkornsprodukter är helt klart ett verktyg att gå ner i vikt, men att utesluta det helt är vansinne iaf om det ska pågå nån längre tid, kolhydrater är hjärnans bränsle!

• _sus_

tvillingsjäl & Victory:

stenålderskosten är mer eller mindre som atkins.
    atkins handlar inte om att aldrig mer äta kolhydrater. (2veckor med ett lågt intag. jag kom inte upp i 20g/dag om jag inte tog dressing till sallader osv) hjärnan behöver kolhydrater, helt sant.
    skilnaden är att man letar sig fram till den typen av kolhydrater som ens egen kropp förbränner på rätt sätt och som inte omförvandlas bara till fett och socker.
    tex potatis innehåller inte många kolhydrater-RÅA, men när du kokat dem och tarmen arbetar sönder potatis bildas massor med kolhydrater och socker. inte så bra alltså.
    det jag äter mest är faktiskt grönsaker, rotfrukter och viss frukt.

jag tror man måste ta allt med en nypa salt och sätta sig in i den dietform man tänker prova. eller gör en egen mix..
    atkins och GI-metoden går hand i hand..
    lycka till alla

• tvillingsjäl

Självklart! Men gör allt med måtta menar jag...alltså dra ner på kolhydrater är ju jättebra så länge man håller intaget på en lämplig nivå, jag tror att dessa dieter är kanon att göra kortare perioder men att det är som medd dom flesta dieter, svårt att orka göra nån längre tid! Jag äter tex själv nästan enbart fullkornspasta å potatis ibland men annars äter jag lite mindre portioner å tränar mer och jag går ner med det oxå! Så precis som du säger ska man leta sig fram till vad som passar bäst å hålla fast vid den livsstilen på ett sunt å säkert sätt!

• Bride2B..

åhh jag önska verklingen att jag hade "mod" nog och orken att fullgöra ett såndat expriment.... *sucka*

kanske efter sommarjobbet.. who knows?

Svar på tråden Från vidd 37 till 31 utan träning