• Svar på tråden bara en åsikt.
  • Mrs. Robinson

Och vi rokare maste sta ut med andras moraliserande.

• sofia  aneleh

som sagt: de som rökr får gärna förstöra sin egen hälsa för mig, men då ska man inte klaga på att man e pank, och då får man tåla att andra klagar på att man luktar illa eller att man riskerar andras hälsa!

• Mrs. Robinson

Jovisst, men det var inte det jag sa.

Jag respekterar helt klart, och vill inte utsatta andra for min ovana, och jag fragar alltid om det ar OK, och om folk sager nej ar det helt OK. Jag inser att det kan paverka folks ekonomi ocksa. Sa, nu var det klart, slutjatat om det.

Det ar det jakla moraliserandet som jag inte tal. "Vet du att det ar farligt att roka?" "Nej, det menar du inte?"

Tur for dig att du sitter pa dina hoga hastar. Som du kanske har markt ar manniskor inte ofelbara och allting ar inte svart eller vitt.

• SadPsychoBitch

Hej!
    Hur vanligt är det att om förälder har ett alkoholmissbruk eller jag rökning, hur ärftligt är det?

Båda mina föräldrar har rökt när jag var liten, och jag har inte ens tagit i en cigarett, aldrig prövat att röka eller snusa.

Min mamma är alkholist, jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli det. Känns inte som jag komemr bli det heller. Men ändå är jag försiktig med alkohol.

Någon som har några siffror?

PS. Man ska absolut inte lita på avd aftonbladet skriver DS.

• S.C

sofia aneleh

Tycker fortfarande att det var ett otroligt dumt inlägg att lägga in här och lita på det som aftonbladet säger.

• fashiongirl

sofia aneleh
    håller med dig!!!!

Många barn får fetma väldigt tidigt just för att deras föräldrar/förälder själv äter otroligt ohälsosamt och inte verkar bry sig om att ändra sina matvanor...

• fashiongirl

MEN SJÄLVKLART SÅ ÄR INTE ALLA SÅ

Jag förstår inte varför det skulle vara dumt att göra en tråd om detta???

• Genus

Sofia Aneleh: Jag håller i princip med dig i sak; många föräldrar för över dåliga vanor på sina barn, men ditt inlägg är formulerat på ett ganska provocerande vis (nu kastar jag sten i glashus jag vet ni som läst mina inlägg från förr:) så jag undrar vad ditt syfte är. Att påpeka, upplysa eller mästra? Kan du beskriva vad du ville uppnå för resultat av ditt inlägg så vore inte bara jag glad utan du gör dig själv en tjänst också. //G

• Chocolate Chip Cookie

Alltså, att visa sina barn på ett sunt sätt att leva med bra och ordentlig mat samt motion åligger väl samtliga föräldrar, smala som tjocka.

Det finns ju faktiskt människor som kan äta hur mycket onyttigheter som helst utan att gå upp nämnvärt i vikt och det är ju inte så märkligt om deras barn lätt ges uppfattningen att det är okej att äta hur mycket som helst, deras föräldrar gör ju det och går inte upp i vikt.

Jag måste dock säga att det är lite svårt att se kopplingen mellan ditt inlägg och den korta och intetsägande artikeln du refererar till, trådstartaren. Ni tar ju upp två olika aspekter av samma problem.

• 11 juni 2005

Ville bara säga att min mamma alltid har varit tjock, ändå har syrran och jag aldrig varit feta...och ändå börjar vi båda närma soss 40 års åldern så skulle vi gå upp sjuhelsickes i vikt nu vore det fegt att anklaga vår mor för detta...

Övervikt har många förklaringar, många tröstäter av olika skäl - oftast helt vanlig mat dessutom, jag har sällan sett min mor äta pommes, chips eller kakor - däremot lassar hon upp vanlig mat i impoonerande lass och småäter smörgåsar däremellan- jag tror egentligen inte på bantning - tror oftare att skälen till övervikt är psykologiska.

• Gabrielle

Sofia aneleh,
    jag håller med dig och jag förstår vad du menar.

Övervikt på grund av fel matvanor är ett enormt problem i världen idag. Därför bör man som förälder göra sitt yttersta för att ge sina barn en bra start i livet och en sund syn på mat. Lära dem rätt vanor!

Jag arbetar med barn och mår fysiskt illa av att se barnen komma till skolan med en stor partypåse chips som de äter till frukost! Att de dessutom häller i sig två liter Cola under resten av dagen är bara så hemskt

Det är inte helt lätt att äta nyttigt, dels kräver det mer tid i form av matlagning, dels kan det också vara dyrare. Idag är det ibland dyrare att handla råvaror och tillaga sin mat själv än att köpa hel- eller halvfabrikat.

Äh. man är aldrig perfekt! Det enda jag själv tänker på är att i alla fall försöka äta sunt, nyttigt och fräscht. Sen ramlar man i på Mc Donalds och pizzerian ibland. No biggie, så länge man äter rätt den större delen av tiden!
    Så tycker jag.

• vixen not a tramp

Gabrielle
    Lite nyfiken på var du arbetar och om det inte finns några regler på din arbetsplats som anger hur ni förhåller er till att barnen tar med sig chips och dricka till skolan. (Eller var du nu arbetar) Jag arbetar själv med barn och har aldrig sett/hört talas om det du beskriver.

• Mrs. Robinson

Gabrielle

Jobbar/bor du mojligtvis inte i Sverige? Det later som USA dar barnen tar med sig maten sjalv till skolan och det dar med att fardigmat/snabbmat ar billigare an ravaror later ocksa som USA.

• sofia  aneleh

min avsikt:

folk som har övervikt och som tycker det är helt okej, och att de trivs i sin kropp, borde förstå att även om de trivs med att vara feta så ska inte deras barn behöva lida av det. barn i tonåren fattar (kanske) att det inte är bra att äta som en del gör, men mindre barn har inget val. om mamma och pappa bestämmer att det blir pizza och liknande till middag varje dag så kan ju knappast barnet göra så mycket åt saken. då äter de vad som bjuds.

och nu när jag talar omöverviktiga menar jag inte folk med några extra kilo, utan jag talar om dem som lider av sjuklig fetma men inte verkar inse allvaret. MÅNGA fattar nog att det är allvarligt, och vill banta, men inte alla. så länge man inte skadar nån annan får man väl sköta hur dåligt om sin hälsa man själv vill, men att utsätta sina barn för det är fel!

ja jag vet att aftonbladet skriver mycket goja men tror knappast det var påhittat att den undersökningen hade gjorts.

det gör ont att se hur "små" barn blir mobbade därför att de är feta.

• Gabrielle

Åh. det är så svårt att få fram vad man vill säga när man skriver så här!

- Jo, jag jobbar på en skola i Sverige. Det är en specialskola för elever av olika anledningar inte kan/får gå kvar i sin vanliga skola.
    Vi diskuterar ofta var gränsen mellan skolans ansvar och föräldrarnas ansvar går. Vi kan inte hindra eleverna (högstadiet) att äta i skolan innan skolstart men vi kan påpeka att vi inte tycker chips är bra!
    Om de får med sig Cola hemifrån och föräldrarna godkänner det så får de dricka det på rasterna. Vi får välja våra strider. Våra elever mår inte bra och det finns annat vi lägger energi på. Inget lätt val kan jag lova!

- Nej det är inte alltid dyrare med råvaror och det skrev jag inte heller. Men snabbmat och hel- och halvfabrikat kan ofta bli en smidig snabb (och ibland billigare) lösning på middagsfrågan. Vi är ju bara människor. Man orkar inte alltid laga mat från råvaror. Det var så jag menade. Ser att mitt inlägg inte var helt tydligt.

Som sagt, det är inte helt lätt att formulera sig så att man får fram sin åsikt rätt.

Svar på tråden bara en åsikt.