• Lapine­tte
    Äldre 27 Jul 16:06
    71863 visningar
    26 svar
    26
    71863

    Stockholms bästa chokladaffär?!

    Tänkte höra med er som är så kunniga - vilken är Stockholms bästa chokladaffär (oavsett pris)? Vart skulle ni tipsa mig om jag vill köpa riktig kvalitetschoklad antingen till bröllopet eller i gåva?

  • Svar på tråden Stockholms bästa chokladaffär?!
  • august­iprinc­essa
    Äldre 27 Jul 16:18
    #0

    Godiva ar ingen hojdare tycker jag.... jag foredrar svensk choklad. Har i USA ater de jamt Godiva och jag ar inte speciellt imponerad.

  • Lapine­tte
    Äldre 27 Jul 16:20
    #0

    Håller med!

  • Annie7­4
    Äldre 27 Jul 16:20
    #0

    Jo, Chakladfabriken på Tjärhovsplan har semesterstängt nu. Pralinhuset på Drottninggatan är väl ok och Puss Choklad som ligger i Nacka Strand är också ok. Sedan finns väl Vetekatten (eller vad de nu heter) och NK. Jag gillar Ejes för de är så trevliga och att ingen annan chokladbutik har deras koncept. Nya butiker känns lite mer trendiga. Ejes värnar om familjekänslan och har stamkunder som har handlat där i typ 70 år... (Ja, jag vet jag låter väldigt entusiastisk, det är jag.)

    /Ejes-fan

  • Lapine­tte
    Äldre 27 Jul 16:25
    #0

    Ahhh, det är Puss choklad som ligger vid Nacka Strand. Tack för det!

    Ingen som känner till Eder's Konditori och Choklad på Barnhusgatan eller Le Chocolat de Juliette på Norr Mälarstrand?

  • Sarge
    Äldre 27 Jul 16:35
    #0

    Godiva, som tidigare nämnt, är HELT UNDERBAR !!!!

  • Vivvan
    Äldre 27 Jul 18:44
    #0

    Ta en tur till Uppsala och handla choklad på Anneli K (ligger mellan Stora Torget och Fyrisån). Litet ställe som har landets godaste praliner!

  • sausag­e
    Äldre 27 Jul 23:47
    #0

    Ejes ar utan tvekan bast! Det finns absolut ingen konkurrens!

  • Vegasb­ruden
    Äldre 28 Jul 07:38
    #0

    Jag håller med augustiprincessa! Godiva är ingen höjdare, alldeles för söt. Köpte i Belgien och blev en smula besviken.

    Själv älskar jag Ejes, kanongott och underbar service!

    Min absoluta favorit är dock Årechoklad med mycket underliga men väldigt goda smaker. www.fjallkonfekt.se
    Getmese eller lingontryffel!
    Finns bla i Hötorgshallen.

    Men smaken är ju som sagt delad!

  • Lapine­tte
    Äldre 28 Jul 09:12
    #0

    Årechoklad, den var helt ny för mig. Ska kolla i Hötorgshallen.

  • Okänd
    Äldre 28 Jul 15:28
    #0
    Meddelande borttaget
  • _sus_
    Äldre 30 Jul 19:17
    #0

    chokladfabriken har öppnat igen och om manvill ha bra kvallite av mörkare variant så är det den som gäller eller NK
    lycka till

  • jessic­a75
    Äldre 30 Jul 19:49
    #0

    Jag kan hålla med om att Årechoklad är riktigt bra. I Nynäshamn finns Chokladhuset som också är bra (även mycket bra på tårtor).

  • Blivan­defru
    Äldre 31 Jul 20:30
    #0

    Chokladfabriken och NK ( Mörk choklad med vaniljcreme...mmmm) är bäst tycker jag. Ejes är goda men lite för söta för min smak. Chokladfabrikens service är toppen vi blev mycket nöjda med våra bröllopstryfflar! :)

  • Guardi­a_ange­l
    Äldre 1 Aug 21:37
    #0

    Hej!
    Det finns nog flera bra chokladaffärer, men vi köpte praliner till vårt bröllop på den chokladaffären som finns vid gallerian. Fantastiskt goda!!!! Vi köpte en tårta 50-bitar i elfenben/marinblått som var våra färger. Tårtan bestod av små askar som hade två praliner. Trots att det var askar så såg det ut som en fantastisk tårta med brudpar och cellofan runt. Folk stoppade oss på stan för att få sig en glimt av den....Hursom vi tackade av alla våra "volontärarbetare" vänner som hjälpt till på olika sätt genom att ge dem en liten tårbit. Åk till gallerian och kolla på chocklad "affären" som finns mitt i gången. Lycka till!!!!

  • brud08­05
    Äldre 2 Aug 18:05
    #0

    HELT KLART EJES!!!!! GODAST I STAN
    Finns en anledning till varfør de ær kunglig hovleverantør!

  • Fri 17 Feb 2023 08:44
    #26

    Hej Alla

    Måste ge mig in i den här diskussionen då Chef Jungstedt måste anses som en av världens bästa pralinörer och chokladmakare. 

    Han har tackat nej till koklandslaget 3 år i rad nu för fortsätta köra Pralinproduktion i Sickla och grotta ner sig mer smaksäkra, snygga och fantastiskt goda praliner. 

    Skulle rekommendera honom alla dagar i veckan - MatGeek har varit där några gånger - kolla på de YouTube klippen så förstår ni hur nördig och kunnig Chef Jungstedt är i det han gör. 

    Eller gå in på hans hemsida eller åk till hans shop i Sickla. Ni kommer bli stumma av förundran. 

    Det är mer konst än choklad. 

    Hoppas ni får ett trevlig bröllop.

    /P

Svar på tråden Stockholms bästa chokladaffär?!