• SB_Helena

Light cola eller vanlig cola?

Om man är som jag, lite colaberoende vilken läskedryck ska man dricka. Light som inte innehåller så mycket kalorier men istället aspartam som gör att blodsockret sjunker och insulin bildas då kroppen istället har lättare att lagra fett och förbränningen kan avta eller kaloririk vanlig cola? Är det någon som har någon uppfattning och egna erfarenheter att berätta?

• Svar på tråden Light cola eller vanlig cola?
  • Ei saa peitää

Nä jag har inte heller märkt att cola light skulle göra en hungrigare. Jag blir snarare mindre sötsugen när jag dricker cola light eftersom den är så söt i sig.

• Rystall

Katten: Vi hade en föreläsare hos oss på ssk-skolan och hon sa detsamma som SB_Helena säger. Att man lurar kroppen på socker och då lagrar än mer socker när man sedan äter något annat och att blodsockret åker bergochdalbana. Det är allt annat än nyttigt för kroppen.

• Mastermind

Cammen - Köper man polsk cola så innehåller den bara 0,18 kcal/100 ml, dvs 1,8 kcal/liter. ;)

• Katten

Hur som helst sa höjer inte aspartam i sig blodsockret. GI-värdet ligger pa 0 och att kroppen pa nagot sätt skulle första att det är ett substitut för socker och därför lagra mer socker än annars tvivlar jag starkt pa. Det sockret vi köper i affären är inget naturligt för kroppen alls och det skulle vara underligt om kroppen räknade med att det skulle finnas till hands.

• amris

Jag och min sambo är oxå lite beroende... Vet inte vilket som är värst av vanlig eller light-cola, men vi kör med Pepsi Max för det är godast tycker vi!

• Dallandra

Det finns forskning som klart tyder på att aspartan inte är bra för kroppen, kroppen kan inte göra sig av aspartanet utan det lagras i kroppen.

Men dricker jag någon light variant blir det pepsi max, tycker också att den är godast :)

• TheMi

Ursäkta att jag lägger mig i diskussionen men jag kunde inte låta bli. Kroppen kan göra sig av med aspartam. Det bryts ner till aminosyran fenylalanin och metanol. Det finns fortfarande ingen entydig forskning som kan bevisa att det är farligt.

• Cammen

Enligt forskning så kan kroppen bryta ner aspartam om du ej dricker mer än ca.5 liter per dag. Och jag drickaer som f-n, men kommer inte upp i det Men överstiger man det så lagras det i hjärnan läste jag.Nåja, man kanske kan dricka det med måtta som allt annat. Tyvärr så har jag fått frätningar på mina tänder, och de har blivit betydligt gulare.

• Katten

Precis. Det sägs att inget ämne är sa noga undersökt och studerat som aspartam sedan 20 ar eller mer tillbaka men att man inte lyckats hitta nagot som tyder pa att det är farligt. 5 liter light-läsk om dagen ska alltsa vara ofarligt.

• M Magdalena

Jag försöker dricka mer te numera (har lätt för att bli beroende av cola)

Det funkar faktiskt som ett bra alternativ (för mig iaf). Men ibland syndar jag.. ;)

• Dallandra

Finns många myter och teorier runt detta, man vet knappt vad man ska tro :D

• mli_b

Är inte fosforsyran som finns i coca-cola betydligt farligare än både aspartam och socker?

Jag dricker "riktig" läsk, när jag dricker. Tror mer på att dra ner på mängden än att ta till konstgjorda substanser.

Visste ni att coca-cola fungerar att rengöra toalettstolar med? En toalettstol med mycket kalkavlagringar (svart beläggning under vattenytan), häll i 1 1/2 l coca-cola på kvällen, spola morgonen efter och beläggningen är borta (har inte provat själv (har aldrig haft problemet), men har hört från mycket trovärdigt håll).

• Katten

A andra sidan kan man dock saga att "vanligt" socker inte är särskilt naturligt för människokroppen heller...

• Dallandra

mli_b
    Har också hört att fosforsyran är rena giftet för kroppen..

Men jag tror inte att vare sig light cola eller vanlig cola är speciellt nyttigt för kroppen men det är ju sååå gott, ett glas med riktigt kall cola *mums* :D

• loisa

Dricker man mycket läsk bidrar man starkt till övergödningen av våra sjöar och vattendrag. Det är återigen fosforet som bidrar till detta. Fosfor är vad som finns i tvättmedel och rengöringsmedel, så det är inte så hemskt förvånande att det går bra att städa med läsk. En hel del läsk innehåller ju också citronsyra, en gammal klassiker för städning

Nackdelen med denna sorts rengöring är ju att det sliter på emaljen, precis som läsk sliter på tändernas emalj

• persian princess

lagom ÄR faktiskt bäst...

så länge man håller sig borta från amerikanska supersize portioner så överlever man nog:D

• Angelina78

LIGHT!!!!!!!!!!!I burk!

• Dallandra

persian princess
    Håller med, det finns inte mycket som är nyttigt i för stora mängder, lagom är bäst som sagt :D

Svar på tråden Light cola eller vanlig cola?