• alrun

Pepp-tråd

Kanske finns det fler därute som, liksom jag, har några envetna extrakilon att bära på men som saknar den rätta motivationen för att ta upp kampen.

Därför startar jag en pepp-tråd där vi kan hålla koll på varandra och ge varandra stöd och råd.

Intresserad?

• Svar på tråden Pepp-tråd
  • ia.

absolut instreeserad, jag har inte många överflödiga kilon men 5-7 stycken iaf:)
    har du långt kvar?
    själv började jag imorse med naturdiets soppor! jag har nämligen varit sjuk i 8 veckor nu, har en envis infektion i kroppen so gör att jag inte kan träna.. så jag byter ut 1-3 mål om dagen å ska äta lite nyttig middag ikväll!
    lycka till!

• alrun

Jag har också fem envetna kilon som måste bort. Tänkte börja med att promnera hem från jobbet.

Måste ner dessa kilon för att börja sy på min brudklänning. Helgerna är dock värst...

• ia.

ah, perfekt:)
    jaadu, promenader gör riktigt mycket!
    en annan är ju sjuk jämt å ständigt känns det som, 8 veckor med infektioner i kroppen nu! så jag har påbörjat att byta ut frukost och lunch å ersätta med naturdiet, pulver!

helgerna, jaa absolut.. å det finns så mycket ursäkter:p

• alrun

Sjuk är aldrig kul. Man blir så trött i evigheter efteråt. Hur var din helg annars? Lyckades peppa mig till en powerwalk igårkväll. Men hålla mig undan från glassen gick inte alls lika bra

Nuvarande status, morgonvikt 59,2.

• Glam

Jag är också intreserad!!
    Vill gå ner ca 5kg, ska ut på semester, några förslag på hur man kan "motionera" på semestern? Eller förslag på vad man kan käka för å gå ner i vikt, är vegetarian...

Tacksam fr svar...!!

• Glam

Hejsan!
    Jag är 159lång, jag undrar hur mycket man ska väga enligt min längd?
    Väger 58 nu, o känner att jag är alldels för fet.

Tacksam för svar :)

• alrun

Fantastiskt sätt att motionera på semestern är tidiga morgonpromenader! Så skönt att sätta sig och äta frukost sedan. Annars är sommaren perfekt för smygmotion simning, badminton på gräsmattan etc.

Jag gjorde förra året en dipp från 67 till 57 kilo. Mest för att jag åt många mål mat om dagen och var noga med mellanmål. Jag tykcer att en stadig frukost är väldigt viktigt, så havregrynsgröt med linför är stående på menyn. Dessvärre har jag blivit alldeles för lat och för begiven i onyttigheter så vågen närmar sig 60 igen.

Men det ska vi ju råda bot på!

• alrun

Glömde din sista fråga. Egentligen är vikt inte så avgörande. Muskler väger ju mer än fett. Bästa sättet är att mäta utifrån sin skelettvikt, då får man fram sin egen idealvikt.

• Glam

alrun :

Tack så mycket för svaret :)

• alrun

Hur går det tjejer? Jag har precis bestämt mig för att sporadiska promenader och en runda i joggingspåret inte räcker. Så jag kommer att köpa ett årskort på Friskis och Svettis. BÅde gym, gympa och spinning.

Någon som har erfaranhet av dem?

• ia.

jag har aldrig varit på ett spinningpass på friskis!

jag är lite så att jag ANTINGEN gymmar eller pass-tränar.. tyvärr.. jag blir så insnöad på det ena så mitt kort för måde pass å gym var ju helt i onödan.. jag gymmade i ett år å körde pass i ett år, ingen kombination för mej heller:D

gör upp ett schema för veckan hur du ska träna å vilka dagar så blir det nog prefket:D lycka till!!

• alrun

Tack Ia, det ska jag göra. Ännu en livsfarlig helg närmar sig. Vad ska man göra för att inte falla för frestelserna på helgerna?

Måste säga att jag fortfarande har svårt att hitta den riktiga glöden. Har ni hittat den?

• Eminea

Glam

kom på några vegetariska magra rätter:

köp den där färdiga Bolognese färsen som man blandar med vatten (vegetarisk) och gör i ordning. Ät den med en maffig sallad. Underbart gott.

Den här Bolognese såsen kan man göra mycket med, bla lasagne.

Sen kan man ta alla grönsaker man gillar, göra i ordning såsen och hälla över, in i ugn på 175 grader i ca 25 minuter.

Många soppor är väldigt magra.

En sås med 0 fett och med stark smak är:

2 lökar
    1 stor paprika
    0.5 chili (om den är stor)
    1 burk krossade tomater
    Några vitlöksklyftor (om man gillar det)

Grovhacka allt och blanda i en kastrull, koka i 10 minuter.
    Sen passerar du såsen.

Den fungerar att frysa.

passar till det mesta, kött, grönsaker, grillat i wok mm.

Mer vegetariskt är wok. Köpa en färdig påse om man inte orkar stå vid spisen så länge. Ät tillsammans med mörkt ris.

Är du så vegetarian att du inte äter grädde, mjölk och ost?

• Bela

Alrun, ang. friskis.

Spinningpassen på friskis tycker jag är jättebra!
    Jag och en kompis (som inte tränat alls innan) var på spinning på nautilus, där skällde tränaren på dom som tog det lugnare när dom inte riktigt orkade och det slutade med att min kompis nästan svimmade innan passet var slut. Lite hennes fel, men när nån skriker på dej är det svårt att lyssna på kroppen också. Det gav en dålig smak iaf, av Nautilus (som jag har hört bra om annars) och helst spinning.

Så inte förrän 1½ år senare vågade jag prova spinning igen, blev släpad till spinningen på friskis. Våran ledare var jättebra och var peppande men påminde hela tiden att man fick lätta på belastningen om det blev alltför jobbigt. Nu tycker jag spinning är det roligaste i hela världen. Bra konditionsträning också.

• alrun

Bela, vad kul att höra! Nu blir jag ännu mer sugen. Jag har tidigare gått på bl.a. box och där var tränaren också stenhård. 50 armhävningar om man inte orkade tiden ut.

Friskis har ett rätt lagom utbud tycker jag. Känns som att det inte är lika supertopptrendigt som vissa andra gym. Har ni erfarenhet av någon annan typ av träning?

• ia.

alrun :
    du undrade vart du skulle hitta motivation??
    här på BT. i tråden ' lilla päronets viktdagbok' det är jag å några tjejer till.. det ger verkligen mycket.. inte för att man tror det men det gör det!
    jag har gått ner 3 kilo på 10 dagar, är supermotiverad just nu, brukar inte var adet.. å faller alltid för frestelserna på helgerna.. inte nu längre:)
    kom dit:)
    ha det bra!

• Alexi

Behöver verkligen lite pepping. Är inne på min fjärde dag med pulverdiet och det känns lite kämpigt. Har alltid varit överviktig men det har blivit värre sen jag fick min son som nu är sju månader.

Ska gifta mig i november. Är det möjligt att gå ner en 15kg tills dess tror ni?

• alrun

15 kg till november är nog tufft men inte omöjligt! Problemet är att viktminskningen inte brukar hålla om man går ner för fort. Sedan brukar det vara lättast att tappa de försrta kilona. De sista fem till idealvikten brukar ta emot... Lycka till!

• alrun

Jag gjorde en grej i lördags. Köpte ett par jeans i en storlek mindre än vanligt. De går på men sitter inte snyggt om jag inte lägger av några extra kilon. Dessutom var modellen tajt...

Svar på tråden Pepp-tråd