• plainol

ni som kan det här med nätdejting...

Jo, alltså, jag är inte förlovad längre (tyvärr) och tänkte försöka öva mig lite på det här med att hitta folk att flörta med. Så jag skrev in mig på SprayDate.

Och... vad är det med folk där?! Hur jag än skickar meddelanden till folk så svarar de inte! Är jag SÅ frånstötande eller finns det massa koder här som jag inte kan?

Jag vet att det finns tjejer här som har hittat rätt på nätet... hur gör man? Kan man få en grundkurs? ;)

• Svar på tråden ni som kan det här med nätdejting...
  • Nyfiken gul , nu fru

hittade min man på Vilda webben...

Har nätdejtat väldigt flitigt under årens lopp o har lite tips:

*Lämna inte ut för mycket av ditt privatliv

*Ha en bild, behöver inte vara proffsbild..

*UNDVIK bilder på blommor, änglar, bebisar, hundar osv..

*Punkter som ska beskriva dig själv: skriv ALDRIG att du har allmänna intressen... det är tråkigt!! O vad ÄR allmänna intressen liksom??
    Skriv detaljerat o besvara frågan! Inte bara hummanden o smileysar.. Sånt gör folk bara irriterade...

*Skriv din personliga sida utifrån vad du själv skulle vilja fastna för hos någon annan! Skriv alltså utifrån betraktarens ögon!

*var aktiv! Folk som loggar in sig 5 min var annan vecka får sällan svar....
    Logga in dig o sitt en bra stund varje gång.

*Visa dig! Knalla runt på andra sidor, skriv i gästböckerna, lämna ett litet meddelande/hälsning till varje du är inne hos.. Kommentera gärna något de skrivit, tex att de verkar ha häftig musiksmak eller att bilden var kul osv... Då visar du att du har SETT o LÄST sidan o inte bara kliver över den...

*Knäppgökar finns det alltid gott om! Så fort du får konstiga mail, säg ifrån på skarpen direkt! Anmäl personen till redaktionen om det blir obehagligt, varna gärna andra...
    Om det går, blockera personen från vidare kontakt.

*lämna aldrig ut personuppgifter via dejtsida! Vill någon ha adress eller mobilnummer, begär att få en riktig mailadress o skriv den vägen...

• Nyfiken gul , nu fru

tillägg...

Uppdatera sidan med jämna mellanrum! Ny fräsch bild, lite nya rader om dig själv, kanske en länk till en favoritsida osv..

På så sätt kan du även lättare o oftare komma med i folks sökningar o fler hittar dig...

• Jonnes brud

Var inte för naiv så du lämnar ut för mycket av dig själv eller tror på allt som sägs. Ta saker och ting med en liten nypa salt tills du får bekräftat att det här en seriös person. Chatta med alla möjliga och omöjliga människor! Jag hittade min blivande på nätet för 2 1/2 år sedan, vi gifter oss den 16 juli!

• Nyfiken gul , nu fru

O när du kommit så långt som till en träff...

Första träffen: Träffas ALLTID på neutral mark!

Gå på bio, åk o bowla eller ät ute... Men vad du än gör.. Lämna inte ut adresser eller låt han komma hem o hämta dig osv...
    Innan du riktigt vet vem han är..

För säkerhets skull.. tala även om för någon kompis eller i familjen vart du ska o med vem...

Som tjej kan man tyvärr aldrig vara FÖR försiktig!!

• Tant Pernilla

Jag hittade min man på SprayDate för drygt två år sedan. Innan dess hade jag hängt på SD av och till i tre år och träffat trevliga killar den vägen.

När jag började nätdejta för fem år sen så fick jag tipset av en kille att alltid vara ärlig. Man behöver inte säga eller berätta allt, men det man säger/skriver ska vara sant. Är det inte det börjar man lätt trassla in sig i lögner, halvlögner och semisanningar så att man inte till slut vet vad man sagt till vem.

Jag råkade själv ut för en riktig lögnhals en gång. Han var gift och låg i skilsmässa, hade barn...men på direkta frågor förnekade han allt detta... Skitdumt. Det kommer ju fram till slut ändå, och då blir det mycket värre. Så var ärlig.

Mitt andra råd är att ha tålamod och inte ge upp så lätt. Prata med många och var "trevlig".

Och så kan jag bara hålla med de andra som skrivit att man måste vara aktiv. Man måste vara där och göra sig synlig.

Ett till tips är att prata med sjysta killar även om de inte känns som potentiella dejter. De kan man alltid "öva" sig på och det är aldrig fel att ha några snälla nätkompisar som kan pigga upp en.

Och tillslut: tänk inte på killarna som potentiella pojkvänner från första meddelandet, utan låt det växa fram från båda håll, så känner man lättare om det känns rätt. Det är så lätt att man gör sig en idealbild och när man hittar nån som stämmer med den så tror man att det är Mr Right, fast det kanske inte alls är det. Och så missar man han som kanske är Mr Right, bara för att han inte passade med idealbilden.

Lycka till!

• feb05

Om du känner att du inte vill råka ut för en trist date en hel kväll - bestäm träff för en fika. Då är det max 2 timmar som du måste genomlida om det nu skulle vara så att personen i fråga är tråkig...

• abnocto

Jag brukar bara ta en promenad på första dejten för att "kolla läget". Nu blev det visserligen "vi" direkt men skulle jag någonsin söka efter en ny skulle jag använda samma taktik. En promenad så man får prata och lära känna varandra bättre.

• feb05

Jag hoppas att du då gick på ett publikt ställe...

• Tant Pernilla

Som tur är så finns det ganska få yxmördande perversa pedofiler som är intresserade av normalsnygga kvinnor i 30-årsåldern. Men det är klart att man ska vara försiktig. Dock är min erfarenhet att de killar man har haft en längre kontakt med på t.ex. SD och kanske snackat i telefon med några gånger, är helt normala killar som man inte behöver vara särskilt rädd för.

Men som sagt, man ska ta vara på sig och inte utsätta sig för risker. Det jag vill säga är bara att man inte ska tro att det kryllar av äckel och galningar på kontaktsajterna, utan att de flesta är som folk är mest.

• crud

Tror inte att man kan gå in på SD i tron att man ska hitta sitt livs stora kärlek - även om jag själv är ett levande bevis på att det kan gå så. Min m2b hade hängt på SD i ungefär ett år innan vi träffades och varit på några dejter utan att han blev intresserad. Däremot fick han en väldigt bra tjejkompis genom SD som vi fortfarande umgås med. Jag hade varit medlem i tre månader när vi träffades och blixten slog ned. Jag visste efter två timmar tillsammans att jag var småförälskad!

Man får nog i alla fall ta det för vad det är. Det är som flera skriver bra att ses på neutral mark första gången och till en början vara sparsam med personliga detaljer. Äcklen finns ju där men de kan ju ignoreras eller spärras.

Jag gillar att träffa nya människor och jag tyckte att det var kul att gå på dejter även när man inte blev ett dugg intresserad. Man ökar ju i alla fall sannolikheten för att träffa någon om man går på många dejter.

• Fea

Jag tror att det handlar lite om vilka meddelanden man skriver till folk, om man får svar också. När jag själv var aktiv på en annan kontaktsida för ett antal år sedan så blev jag skitirriterad på alla som skrev meddelanden i stil med "Hej! Vem är du?". Läs min presentation, dumskalle, kände jag alltid för att skriva då.

När någon hade läst min presentation och skrivit något som verkligen var riktat till mig, en fråga om något jag hade skrivit till exempel och så något om personen själv som visade att de delade intresset, då svarade jag alltid. Typ om någon har skrivit att den gillar en artist så kan man fråga om han har sett artisten live och berätta att man själv gjorde det på Roskilde förra året.

• Pink Lady

SD kanske inte är det bästa stället nu för tiden att hitta något seriöst...har hört många som försökt där o bara får "sex-inviter" och oseriösa killar...har själv aldrig varit inloggad där just därför.

Det jag hört är att mötesplatsen, som sammarbetera med expressen ska vara mer seriöst. Dock är väl åldern lite lite högre...typ från 25-30 och uppåt...vet inte hur gammal du är eller vilken åldersgrupp du söker. Har själv varit inne på mötesplatsen för länge sen och tycker det var bra, tyvärr kostar det pengar efter 3dagar...men du kan ju registrera dig o se om det passar dig, då ere ju värt pengarna tillslut. Tror det är viktigt att du har bild...

Lycka till nu och hoppas du hittar kärleken!!

• Skogsstjärna

Hej, jag träffade min man på Passagen för tre år sedan. Var samtidigt på SD, men tyckte att Passagen var bättre. Har iof ingen koll på någon av dem nuförtiden...

Bild - tyckte jag gjorde stor skillnad. Mycket mer började hända när jag satte in en bild.

I övrigt håller jag med om det som skrivits tidigare.

Lycka till!
    //C

• Ann-Sofi, nu fru

Jag och min man (sedan två veckor) träffades också på SD för snart två år sedan.

Jag hade tidigare dejtat ett par killar genom love.se och sedan haft ett längre förhållande när jag registrerade mig på SD på vinst och förlust.

Håller med dem som säger att kommentarer som "Vem är du?" och liknande som "Du ser trevlig ut" är helt värdelösa.
    Min man skrev en kommentar i min gästbok som både var rolig och lite galen, och det gjorde att jag nappade. Han var faktiskt den första på SD som jag dejtade och efter det var det bara för oss båda att avsluta våra medlemsskap, fniss! :D

Håller inte med en tidigare talare om att man ska snacka länge på nätet innan man träffas. Tycker att det är lätt att man får för stora förväntningar då och målar upp en bild av en drömprins som inte riktigt finns. Bättre då att träffas efter några dagars prat för att sedan kunna lägga det åt sidan om det inte är intressant.

Hoppas verkligen du lyckas med dejtandet och har samma tur som oss! :)

• Jonnes brud

Fast jag är inte så säker på att man ska satsa allt på en enda date, och om inte alltid stämmer till 100% inte träffa den personen igen. Det finns ingen människa som kan ge mig allt det jag vill ha, det finns inte en enda människa som är perfekt (enligt mitt sätt att se). Bara för att personen ifråga inte är världens snyggaste, är för tjock eller vad det nu är som jag tycker är "fel" första gången jag träffar honom, måste jag väl se förbi dessa ytliga saker och ge den här personen en chans till. Min M2B ochjag träffades första gången i Stockholm, under tre dagar, och jag visste redan efter första dagen att det här var en trevlig person som jag gärna ville träffa igen och verkligen lära känna. Han däremot hade lite fler tjejer på gång och tyckte det var trevligt men trodde ändå inte att det skulle bli något. Ack vad fel han hade. Tänk om vi hade dömt ut varandra efter första dagen och inte träffats mer, vilken kärlekshistoria världen, och vi gått miste om då.

• plainol

Vad kul att ni har fortsatt komma med historier! Jag har varit på semester och har ju nu massa SD-kunskaper att läsa in mig på ;)

Även om många verkar ha hittat någon här så räknar jag faktiskt inte med att träffa rätt överhuvudtaget, ser det mest som lite "träning" i flört och nya kontakter eftersom jag på senheten mest har övat på att behålla förhållanden (hrm, det gick ju bra), inte att starta nya. Några äckel har jag inte stött på, men lite killar som verkar helt normala och som jag kanske vågar träffa...

En annan fråga då: Ni som har brutit upp från förhållanden och träffat rätt igen, hur kände ni när ni gav er ut i leken igen? Jag är nämligen hyfsat nöjd och glad med singelskapet, men dejta... njae... jag är lite feg där än så länge.

• Pink Lady

Hur länge har du varit singel? Om du inte har lust att dejta så kanske du ska skippa allt som har med sånt att göra tills du känner dig sugen på att inleda ett förhållande igen. Eller bara för att man dejtar någon så betyder ju inte det att det leder till något seriöst...du kanske hittar nya vänner istället? Eller varför inte dejta bara för att få uppskattning och känna sig attraktiv?

Jag var singel i 3månader tills jag hittade "rätt" igen. Jag hade varit på någon dejt som var okej, men inget mer än så...tills jag träffade honom. Han var en gammal kompis till en kompis till mig. Hade träffat han frånotill i 5-6år, men aldrig tänkt att han skulle vara intresserad av mig...så hände det bara. Nu har vi varit tillsammans 2månader och jag är galet kär. Det känns som jag hittat rätt äntligen. Oj nu kom jag in på ett annat ämne här.. :) Det jag vill säga är bara att ta det lungt, ha kul och dejta i din takt! Lycka till!

Svar på tråden ni som kan det här med nätdejting...