• Antonsflicka

Hur tänker ni???

Jag blir så upprörd när jag läser flera inlägg i detta forum.
    Atkins diet hit & dit.
    Ni tipsar om 100 olika dieter som absolut inte är naturliga för ens kropp.
    Kan inte alla en gång för alla inse att allt handlar om att äta nyttigare, mindre & röra på sig mer?
    Vad sänder ni ut för budskap till era barn & ungdomar?
    Ni borde skämmas!
    Jag har varit överviktig. Vet ni hur jag blev av med 36 kilo?
    Jag slutade äta onyttigheter & började träna 5 dagar i veckan.
    Inga dieter.
    Åt både fett, kolhydrater, socker, salt & proteiner.
    Förstår inte hur man kan behandla sin kropp som ni gör...

• Svar på tråden Hur tänker ni???
  • tvillingsjäl

att det finns så otroligt stor fetma i världen beror en hel del på att många äter tex mycket snabbmat och skräp! Människor lagar helt enkelt inte mat som man gjorde förr! dessutom är nog andelen som INTE kan träna pga skador osv ganska liten i jämförelse med dom som faktiskt hatar att träna eller helt enkelt är lata? Sen kan det visst vara bra att få en kick för att komma igång men om det då är så att dom är mentalt svaga så lär dom ju inte klara av att fortsätta ändra sitt liv efter dieten, eller? Har man mentala anledningar till att man inte kan gå ner i vikt, tex att man använder mat som nån sorts tröst, då måste man först få hjälp att reda ut bakomliggande orsaker annars kan man pröva ALLA metoder och ingen kommer att hjälpa!!!

• Antonsflicka

Gloriousgirl:
    Du har helt rätt på en punkt & jag ber om ursäkt om jag fick det att låta som om det är hur enkelt som helst.
    För det är absolut inte.
    Kan tänka mig att jag lät lite alltför kaxig där =/

Det jag hoppas mest av allt för alla som bantar, tränar osv är att dom bara tänker lite mer på vad som händer med deras kroppar om dom endast lever på soppor eller avstår från kolhydrater.

Men det är klart. Det är olika för alla.
    Bara man tänker på sin hälsa först & vikt sen så går det bra, hur än man gör.
    Vikten ska inte vara det centrala i ens välmående.

• Mrs. Robinson

"Ni borde skämmas"

Tyvarr sa tror jag, min goda Antonsflicka, att du predikar for de dova. Det du angriper ar som att ga in pa ett religiost forum och ifragastalla Gud.

Kul for dig att du gatt ner i vikt med bra kost och motion, det ar bara att gratulera. Men kom inte in har och spela Allan for det. Som sagt, det ar manga faktorer inblandade.

Oftast vet overviktiga precis hur man ska gora for att ga ner i vikt, kaloritabeller, mycket om traning etc. Det ar nog inte dar skon klammer alla ganger. Jag tror att folk kommer in har for stod, peppning, tips eller helt enkelt bara for att inte kanna sig ensamma med sin kamp mot kilona.

Ar det nagot du inte gillar sa ar det bara att rapportera. Synd att man inte far rapportera oversitteri.

• *sambo*

Antonsflicka:

Tycker inte man kan dra alla dieter över en kam som dåliga. Visst finns det skräckexempel på grönsaksdieter osv där man knappt får i sig något, men många är ju också bra!

På Vetenskapens värld så pratade de om Atkins igår och forskningsresultat säger ju att den är bra för en kortare period.
    Däremot är ju tex GI (som Fredrik Paulun, vår mest kände näringsfysiolog i Sverige) ett sätt att äta i första hand.

Om ditt sätt fungerade bra för dig så kanske andra sätt fungerar bra för andra.
    Dumt tycker jag att fördöma.

• Antonsflicka

Det verkar som om jag redan från början uttryckte mig extremt klumpigt.
    Jag ber om ursäkt för detta.
    Det var aldrig menat att jag skulle hålla på med översitteri.
    Men ännu som sagt, jag ber om ursäkt om jag fick det att verka som så.

• Hemax

Personligen är jag emot "bantning"... Röstar också för ett allmänt sundare leverne! Mer motion och mindre matintag är väl oftast det som funkar bäst i längden...

Kan dock tänka mig att man på ett forum som BT oftare debatterar s.k. mirakelkurer. Av den enkla anledningen att de flesta bara vill gå ner enstaka kilon till dagen B! Och att vid något enstaka tillfälle "svälta sig" kanske inte är så farligt?!

• feb05

Många säger ju att socker är den stora boven idag. Således kanske man kan börja att dra ned på sockerintaget?

Sen är det ju bättre att gå ner lite i taget än att köra med en diet där kilona bara rasar av.

• fashiongirl

Dieter är väl som du säger inte så där jättbra, men för många så är det enda utvägen för att gå ner i vikt....

Om jag ska gå ner i vikt så måste jag blanda nån diet med min vanliga kost. Äter alltid mkt nyttigare än många och då är det svårt att gå ner. För om man äter massa chips och vill minska i vikt så räcker det ju bara med att sluta med chipsen och man går ner massor.

Jag tror att de flesta här som snackar dieter vet att det egentligen är mkt bättre att äta nyttigt och hälsosamt jämt. Men sen är ju faktiskt dieter bra om man vill gå ner samt och det vill ju många här eftersom deras bröllopsdag väntar. Det får dem också att ta tag i det. Så bara för att du är emot dieter så tracka inte ner på alla som gillar dem.

• ThereseLaurin

Jag tror att de allra fletsa inte tänker gå på diet hela livet., men det är en start i rätt riktning. sen så kanske det inte funkar så bra att gå ner i vikt att bara äta rätt. jag äter rätt men går inte ned i vikt då måste jag ta till en diet..Det är så olika på person och person...Jag gick upp pga graviditet...sen har jag gått ner en hel del och har en del kvar....men som sagt måste ha diet för att komma ner i vikt...Men sen kan jag äta som vanligt för jag går inte upp i vikt, bara under graviditeterna..låter konstogt men så är det...

• EhjärtaK = sant

tvillingsjäl:
    bra inlägg! .

Jag upplever förövrigt inte att TS är en översittare. Hennes ursrprungsinlägg (och även de efterföljande) är mycket sakliga, och jag är benägen att hålla med! Men detta ÄR ett oerhört känsligt ämne, då de flesta av oss har fallit (en eller flera gånger) för dieter som inte alls har varit bra i längden.
    Det var väl näringsfysiologen på "Toppform" som sade något i stil med: "om bantning skulle fungera så skulle det ju inte finnas några överviktiga människor" .

Jag håller absolut med de som säger att alla måste hitta sin egen form, och att det inte finns en enkel lösning som passar alla. En del äter lite av allt, medan andra äter mer och nyttigt osv. För en del är terapi ett steg i rätt riktigning för att kunna/orka ta tag i sitt liv. Men att strängt följa en extrem diet kan ju aldrig vara bra för kroppen (rent fysiologiskt).

• EhjärtaK = sant

Obs! Nu menar jag att det inte är bra att följa dieter ofta. Om en person gör det en eller max ett par gånger under en livstid så är det säkert inte "farligt". Jag menar bara att jag tycker det är dumt att jojobanta och/eller att ständigt gå på diet .

• loisa

Jag är med i samma fackförbund som organiserar dietisterna i Sverige, och i de senaste numren av facktidningen har den stora debatten varit hur det kommer sig att dietisterna tar sån liten plats i debatten om GI och Atkins, och varför de inte heller lyckas nå ut med sina avrådanden från dessa dieter...

• Mrs. Robinson

"Ni borde skämmas!"
    "Förstår inte hur man kan behandla sin kropp som ni gör..."

Detta ar ett forum dar vi diskuterar och debatterar. De flesta har innne ar inte profisionella dietister, darav ibland tradarna om svaltdieter etc.

Vad jag opponerade mig mot var tradstartarens harskarteknik att klanka ner pa andra och framhava sig sjalv som en forsta-sig-paare.

Men visst, hon har bra poanger. Var ar det for budskap man signalerar ut till andra, inlaggen och tradarna har kan verka oerhort ytliga och viktfixerade. Forhoppningsvis kan folk tanka sjalv och gallra bort det som inte tilltalar. Sjalv ideal diskussionen ar nagonting annat tycker jag.

Svar på tråden Hur tänker ni???