• feb05

Utslag på halsen

Hej!

Jag har fått någon form av utslag på övre delen halsen. Det ser ut som finnar, men det är inte finnar. Någon som har en aning om vad det kan vara? Och vad gör man i så fall åt dessa.

• Svar på tråden Utslag på halsen
  • Mizz_

är det "blåsor" som i finnar då?

• feb05

Nej, det är mer som röda prickar i olika storlekar.

• Jen78

Kan det inte va så att du blivit lite svettig nu i värmen kanske? Å snålat med tvätten?

• feb05

Nej, det kan jag försäkra dig om att det inte är...det enda jag funderat över är om det kan vara utslag för att jag är torr där. Det är inte så lätt att komma ihåg att smörja in sig på halsen - huden är ju så tunn där...

• Mizz_

låter som vanlig soleksem...

• Ellte

:D tänkte jag preciiis skriva Mizz_ Har själv sådana på halsen... Jäkla sol ;)

• feb05

Hur blir man av med dem?
    Finns det nån kräm eller nåt?

• Ellte

Dölj området från solen med kläder och/eller VÄLDIGT hög solfaktor. Testa att smörja med aloevera och om inte det hjälper, fråga på apoteket efter nån kortisonsalva... Det ska du dock inte använda för mycket och absolut inte i solen.

Tyvärr är det väldigt svårt att bli av med soleksem (om det nu är det)...prickarna kommer tillbaka så fort det är soligt eller varmt :(

• la fille

Det kan vara nässelutslag tex. Det verkar vara rätt vanligt och man kan få det av en mängd olika anledningar.

Gå in och läs på den här sidan:
    huden.nu/fragor/utslag
    Här hittar du en massa frågor om olika typer av utslag, se om du kan identifiera dina!

• feb05

Tror inte jag förstår den förkortningen...

• Ellte

Små fula men sällan kliande decubitus. Skulle du få kakosfyxi skall medicinsk dermatolog fundera över kollodial akopon som dryck...trooor jag att det ska stå ;)

Man kan ju inte klandra Millington för att h*n inte orkade skriva ut det...

• feb05

Låter som grekiska för mig...

• Jessica78

Jag har oxå utslag på övre delen av halsen. Som finnar men kliande. Vad gör hydrokortisonkrämer? kan det vara lämpligt?

• NokGroda

kortison ska man vara försiktig med. det är viktigt att inte sluta tvärt, utan att halvera dosen en eller två gånger innan man slutar. kroppen reagerar inte bra annars.

• Mamita

Flickor.
    Kan det vara så att det är där ni sätter parfymen ?
    Eller att ni alltid sprayar håret så det kommer där ?
    har nämligen haft samma problem själv och när jag satte parfymen på annat ställer försvann dessa prickar ..

Tjingeling

Mamita

Svar på tråden Utslag på halsen