• HöstLöv

Har min sambo alkoholproblem?

Hej

Jag går och funderar på om min sambo har alkoholproblem eller är på väg att få.

När min sambo kommer hem från tex jobbet så tar han sig ofta ett glas vin/wiskey/cider eller annat. Och i vissa perioder går det inte en dag utan att han dricker alkohol. Det är som om han ser fram emot att få komma hem och få sätta sig ned och njuta av drycken. Han unnar sig liksom och hittar på anledningar till att det skulle vara ok. Att ta ett glas då och då tycker jag inte är något konstigt, men varje dag!??

Det är inte så att han dricker sig full. Och är vi på fest och han blir glad och go så är han alltid sig själv i alla fall vilket jag uppskattar oerhört mycket.

Det är det här suget efter alkoholhaltig dryck varje dag som oroar mig. Han menar att det inte är alkoholen i sig han vill åt utan dricker för att det är gott. Men då brukar jag föreslå alkoholfria drycker som tex läsk eller annat. Men det duger inte utan det ska vara något från barskåpet.

Vi har mycket god kommunikation i vårt förhållande så han vet exakt vad jag tycker och känner.

Han kan hålla med mig ibland och säga "jo jag vet, men det är ju så gott" Men han anser inte att det skulle vara skadligt eller oroväckande utan kanske bara en ful vana.

I vissa perioder har jag själv ett otroligt sug efter sötsaker eller choklad och kan känna igen mig i honom vad gäller unnandet och att skapa tillfällen att få stoppa i sig choklad. Men det är ju inte samma sak!! (skäms över att dra den jämförelsen) ..fast lite är det det. Även om det är osunt att trycka i sig choklad varje dag så är det ju inte jämförbart med att ha ett behov att alkoholhaltiga drycker! Eller?

Nu undrar jag om detta är en varningsklocka av något slag. Eller kan det rent av vara normalt?

Förlåt att det blev så långt men det är svårt att få ned allt på få rader.

• Svar på tråden Har min sambo alkoholproblem?
  • smileis

Jag tror inte att det ar nan fara, min sambo dricker inte varje dag men tycker att man maste dricka for att kanna att det ar helg, och da dricker de rejalt, inte ett glas utan 10-20 DET ar inte normalt. Eller....?

• Texas

Tror inte heller att det är någon fara. Hemma brukar jag ha en dunk vin stående och under vissa perioder tar jag mig ett halvt till ett glas vin om dagen och sedan kan det gå veckor utan att jag känner för att göra det. Tycker inte att du behöver oroa dig än så länge. Kan ju hålla koll på om han börjar dricka oftare eller större mängder då kan det ju vara mer risk.

• amris

Smileis

Bra att du "håller koll" på honom för jag tycker inte att det låter helt bra att man måste dricka 10-20 glas varje helg.

• CyberPet

Intressant att när man pratar om "alkoholproblem" så blir det synonymt med "alkoholist". Trådstartaren själv nämner inte ens ordet "alkoholist" och själv säger jag i mitt inlägg att man inte automatiskt blir alkoholist för att man har ett osunt förhållande till alkohol. Man behöver inte ens ha "alkoholproblem" förrän det blir ett problem!

Jag tror orden akoholist och alkoholproblem skrämmer livet ur väldigt många. Kanske för att det också är en skrämmande sak när man har en alkoholist i sin närhet. Vi barn till alkoholister har dessutom ökad benägenhet att bli sjuka i denna sjukdom, då det också handlar om gener och anlag.

Intressant dock att han reagerar så starkt över att "du bestämmer". Men samtidigt så visst, jag skulle bli förbannad om någon tog ifrån mig min dator och sa "inget Internet idag". Men jag skulle inte gräva ner mig för det. Jag skulle kanske tänka "ofan, nu har jag varit för osocial idag, bäst att skärpa mig". Nu inte sagt att jag är dator-holist, men beroende av datorn är jag. :D

Petra

• Jonnes brud

Jag tror att alla människor reagerar olika på dagligt intag av alkohol - det finns t.ex. människor som säger att de blev alkoholister första gången de drack. Just din sambo kanske inte är alkoholist för att han dricker varje dag. Det enda sättet att få veta det är väl att han testar och ser om han klarar av att INTE dricka något när han kommer hem. Om han inte klarar det, ja, då har han antaglien stora problem.

• ztar

Och bara den grejen att du reagerar och undrar över om han har alkoholproblem är en varningsklocka tycker jag. Normalt tar det mellan 1 och 2 år för de NÄRA anhöriga att förstå att en person har ett alkoholproblem/missbruk.

Ingen rök utan eld.

• Xite

Håller det sig till ETT glas (av vinstyrka) om dagen är det inte skadligt, men kan vara oroväckande om man ger sig själv ursäkter för sitt beteende. Faktum är att ditt godisbegär är exakt samma beteende. Även det fungerar om du kanske äter EN bit om dagen. Mera blir skadligt, om du förstår vad jag menar.

• Brud 2006

Min tanke när jag läser detta är att om man misstänker att någon har alkoholproblem så är det oftast så, mna är som sambo/maka ganska programmerad till att tycka att allting är bra i ett förhållande och bara om det verkligen inte står rätt till så reagerar man, och du verkar ha reagerat mot hans alkoholkonsumtion. Det är inte mängden alkohol som avgör vem som blir alkoholist.

Finns ju ett alkoholtest att göra, tror på alkoholkommiténs hemsida (vet inte riktigt vart det finns, men man kan ju googla).

Prata med din kille (ännu mer) och få honom att förstå att din oro är allvarligt. Be honom dricka läsk efter jobbet en månad, för din skull, och se om det blir några problem.

Lycka till!

• NokGroda

man kan vara beroende även av små mängder alkohol..

det är inte hållbart att ursäkta alkoholberoende med att man inte dricker så mycket.. därmot ska man inte heller problematisera något som kanske inte alls är ett problem.

blir man arg och retlig utan sin alkohol, är man nog beroende i någon mån. då bör man akta sig. men säkert behöver han sin vilopaus efter jobbet, så en espresso eller något annat substitut att smutta på behövs nog..

• Bela

Jag håller med föregående talare, NokGroda, att man säkert kan bli beroende av väldigt små mängder alkohol.

Det är som alla skrivit i tråden en skillnad på att dricka för att det är gott och för att man behöver det.

Att känna att man behöver äta choklad när man är ledsen är ett slags beroende. Inget som man då kan skada dej så mkt (förutom att man blir tjock) men att en kärleksfull partner tar upp det lite fint av omtanke, borde inte skada.

Bättre att höra efter än att gå och oroa sig, tycker jag. Lycka till!

• Mrs. Robinson

Haller han pa att ursaktar sig da? Sa han inte att han tog ett glas vin for att det var gott/slappna av?

Det ar val en arlig anledning till varfor han gor det?

Om man fragar en social drickare sa svarar de val att de dricker for att det ar gott? Eller kanske for att bli full?

• Ei saa peitää

Tala om för honom att du är orolig att han håller på att bli alkoholist så får du se vad han svarar. Isåfall borde han väl vilja bevisa för dig att han inte är det och låta blir alkoholen några dagar.

• feb25

hej höstlöv
    jag tror att man kan få problem med alkohol om man behöver en whiskey etc för att döva andra känslor, typ för att varva ner efter jobbet eller för att man förtjänar en drink etc.. människan är ju trots allt ett vane"djur". om du har märkt att han har ett mönster så tycker jag att du ska följa vad du känner.
    lycka till å kramiz

• sjd

Jag har precis läst Katerina Janouchs bok "Anhörig". Det är en självbiografisk bok som handlar om en tjej vars man blir alkoholist.
    I början tyckte inte hon heller att det var något konstigt med mannens drickande...
    Ett tips är att läsa den, oavsett om man tror att man är i samma situation eller inte. Jag kunde knappt lägga ner boken.

Personligen tror jag som CyberPet och många andra har sagt att man kan vara beroende utan att vara "-olist" det är beteendet runt drickandet som är det som visar på hur pass illa däran man är.

• Bebbsen05

Jag tycker det är väldigt öppenbart att din sambo har alkoholproblem. Tyvärr...
    Det är inte normalt att dricka alkohol varje dag, även om det "bara" är för att det är gott.
    Tycker han borde sluta, eller ska hjälp redan nu innan det går alldeles för långt!

Svar på tråden Har min sambo alkoholproblem?