• nackrufs

    Nybörjare på smink

    Nu ska jag inte gifta mig, men jag ska snart på studentbal och tänkte då vara lite extra fin. Jag sminkar mig *aldrig* i vanliga fall, så jag behöver all hjälp jag kan få. Några sminktips för absoluta nubörjare? :) Kanske någon har länktips?

    Hur är det med foundation och puder? Vad har man det till? Måste man ha det? Och använder man isåfall både och? Tips på bra mascara, kajal, ögonskugga, rouge, läppglans mm?

    Min balklänning är rosa. Jag har brunt hår, grönbrunblåa ögon och ganska blek hy. Jag har bilder på klänningen om det skulle behövas. Jag har tänkt mig lite rosor på kinderna och någon sminkning som framhäver ögonen, men jag är inte säker.. ^^; Förslag på färger?

    Och har någon tips på vax till håret som inte är alltför fett och luktar gott? Tipsa gärna om produkter som lyfter och ger mer volym också! :D

    Väldigt många frågor, men jag hoppas att jag ändå kan få lite tips. Jag känner mig så grön och förvirrad :) Otroligt tacksam för svar!

  • Svar på tråden Nybörjare på smink
  • lij

    Foundation tycker jag är det svåraste om man inte är van.. dåligt applicerad foundation eller fel färg är INTE snyggt. Så om du känner att du har ganska bra hy kan det vara bra att skippa foundation och satsa på concealer och puder istället. Krämpuder kan kanske vara en idé, som puder och foundation i ett.

    Om du vill ha foundation så kan du säkert få tips där du köper den om rätt färg och typ till din hy. De kan säkert visa hur man ska lägga på den också. Man kan be om hjälp även om man kollar på de billigare märkena. Om du inte använder smink vanligtvis tycker jag inte att du ska lägga så mycket pengar på det, det går att få hyggliga grejer till bra pris.

    JAg skulle satsa på (förutom foundation, concealer och puder) någon fin ögonskugga utan för mycket färg (kanske lite glittrig eller så), ett ljusrosa rouge, mascara och läppglans. Det räcker gott och väl!

  • Lyxförpackning

    Pineapple: Sant, om hon bara ska använda dessa saker en gång kan det ju verka lite onödigt o dyrt!

    Emmaa: Tack så mkt, va snäll du e =)
    Nejnej, inte två foundation... utan "Biotherm light" är en foundation, fast speciellt framkallad för att ge lyster o inte täcka.. så om man t.ex. vill ha en täckande ska man nog välja en annan. Men visst är det fint med lyster! Nåt som jag absolut ska testa när jag har pengar är en underlagscremé från Yves Rocher "Coleurs Natures Dou" (tror jag den heter) den kan man antingen blanda, eller ha utan något alls. Jag ska använda den som en highlighter under en ID foundation...=)
    Haha badrumskåp o sminkväska.. ja kan öppna en ny forum där ja skriver några saker !!

  • Lyxförpackning

    haha.. vet du vad du kan göra kom ja på.. fråga efter prover .. proverna räcker nog bara för en gång

  • lij

    Bra idé lyxförpackning! I alla fall för foundation brukar det ju gå bra att få prover av de dyrare märkena. Och att be om prover är ju inte konstigt alls..

  • Modestie

    Du måste få bort det torra i huden annars blir det jättefult med foundation, fukt under alltså! Börja få bort torrhet redan nu så hyn är i balans, sedan kan du gärna ha en foudation som inte är pudrig (det framhäver torrhet) det får gärna vara lite olja i den, de på Kicks eller parfymeri alt, hudterapeut är duktiga på råd om du frågar

  • nackrufs

    Hmm.. hur vet man om man har bra hy? :P Jo, men den är nog ganska bra, förutom att jag har problem med att den är lite torr. Jag smörjer in med hudkräm dagligen, och då är den bra ^^

    Är lite rädd för foundation eftersom det kan bli så fel.. Kanske ska köra på concealer och puder då? Eller krämpuder? Men jag ska höra i butiken om de kan hjälpa mig att välja.

    Lyxförpackning>> Åh, vilken fin idé :) Det kan jag ju göra.

    Jo.. det är ganska knapert med pengar nu till studenten och allt. Så jag ska väl undvika de dyraste produkterna, men ändå hitta något som är någorlunda bra.

    pineapple>> Jovisst, det finns FACE i Örebro. Dit ska jag gå :)

    Tack allihopa! :D

  • linslusen

    Nackrufs: Hej hej :)
    Va kul med bal, känns lite speciellt va?
    Tänkte ge dig lite tips angående sminkning.
    Det viktigaste är när du ska sminka dig är att du har en ren "duk" att måla på, alltså ditt ansikte ska vara rent. Peela hela ansiktet innan du lägger på en foundation och concealer. Kom ihåg att ha en bra dagcreme under.
    Täck alla blemmor, under ögonen, näsvingarna, lägg sedan på en bra foundation, om du vill ha en matt yta använder du en foundation utan olja om du vill ha lite naturligare utssende så har du en med olja, eller en riktig fetsmink använder du en studiofoundation. Bästa resultatet får du om du lägger på foundation med en foundartionpensel.
    Sedan kommer vi till ögonen, klänningen gick i rosa, du kan använda en ljus ljus rosa som en basskugga över hela ögat sen kan du sudda in en brun ögonskugga precis vid globlinjen, sen kan du lägga in lite svart kajal inne i ögat både uppe o nere för att rama in ögat mer. Till dina läppar kan jag rekommendera en rosa ton, med lite glitter i, kinderna ska gå åt det rosa röda hållet. Jag jobbar som make up artist i en känd affär ( vill ej göra reklam, vet ej om man får) hehe..!!
    Hoppas att du har fått lite tips nu...

    Lycka till!!

  • nackrufs

    Linslusen:

    Javisst, det ska bli väldigt kul med bal :)

    Tack så väldigt mycket för dina tips! De kommer jag garanterat ha användning av. Roligt att du tog dig tid! :)

  • 16 juli

    Det finns säkert någon make up konsult från Mary Kay i Örebro. Hos henne får du gratis prova fram olika make up färger. Gå in o kolla på de olika brud make up erna på Mary Kays hemsida. Jag ska prova fram mina färger hos en i Malmö.

  • MimmiMus

    Hej! Nån har nog redan sagt det och detta är säkert gammalt men det finns MakeUpStore i örebro :) Jag bor själv i Örebro och på stan finns det på vågen t.ex

Svar på tråden Nybörjare på smink