• Kickit

Kopparspiral??

Hoho, nu vill jag veta! Vilka har detta preventivmedel, är ni tjocka eller smala kvinnor, vilken ålder har ni, hur var er mens innan, regelbunden och riklig eller oregelbunden och.. eh... oriklig? :) och hur blev det med kopparspiralen? Gjorde det ont att sätta in? Vad kostar egentligen en kopparspiral? När i menscykeln sätter man in den? Berätta allt!
    Och för er som gärna vill övertyga mig om att hormonspiral är bättre och så, låt bli, här har ni en ung tösabit som vägrar ta hormoner! ;) jag vill inte förändra min personlighet i form av sexualitet eller humör eller något! Framförallt inte torra slemhinnor!

Kickistin

• Svar på tråden Kopparspiral??
  • Nyfiken gul , nu fru

*kopparspiral är gratis

*sätts helst in i samband med mens för att vara säker på att man inte är gravid + att det gör mindre ont

*känns som mensvärk att sätta in den, ta en alvedon före så får du mindre ont...

*jag hade samma antal mensdagar som tidigare o blödde inte mer heller... jag hade mens 3-4 dagar varav högst två dagar måste jag ha tampong.. resten kunde jag använda trosskydd på..

*jag kunde ha mer ont vid ägglossning o mens men inte varje gång!!

*jag är 165 lång o pendlar i vikt mellan 78 och 80 kg..

*är 28 år gammal o två-barns mamma...

• Brud -september

Kan inte låta bli! Har varit presic som du. Varken ätit p-piller eller nån hormon. Men efter att ha blivit övertalad att sätta in hormonspiralen så måste jag säga att den är toppen! Känner inte av den nått, inga biverkningar, har haft den i 3 månader. Det jag har hört om kopparspiralen (som flera av mina kompisar har provat) är att man blöder jättemycket. . Men funkar kopparspiralen för dig så "go for it!!"

• StinaS

Då kan jag vara en av dem som kan säga att man kan få biverkningar av hormonspiralen. Själv blev jag trött och deprimerad. Den är jättebra när det funkar, men det kan ta väldigt lång tid att fatta att det är spiralen som allting beror på.

• Kesella

Här är en som satte in kopparspiral i onsdags!! Jag är 164 cm lång och väger 56 kg. Jag vill verkligen INTE ha några hormoner i kroppen och därför valde jag kopparspiral. Hade p-stav i 3 år och blev helkonstig; deprimerad, torra slemhinnor, ingen sexlust, you name it.

PÅ den mottagning där jag satte in spiralen så gör de endast ingreppet när man har mens eftersom livmodertappen visst är lite mjukare då. Det kändes, det kan jag inte förneka, men jag tyckte inte att det var så värst farligt. Jag har nog dock rätt mycket tålamod, är tatuerad och piercad, och tyckte inte att det gjorde så ont heller. När de spände spiralen så kändes det lite som när man borrar i tänderna - en isande känsla - men det gick över ganska snabbt. Jag tog två alvedon efteråt och två på kvällen. Hade lite mer menssmärtor än vanligt, men nu känns det bra!

Under tiden som jag hade p-stav så hade jag ingen mens fram till i julas. Från dess fram tills att jag tog bort stavarna så hade jag mens varannan vecka Annars har jag alltid haft regelbunden mens - då jag har haft mens. Tränar mycket (fitness) och har haft perioder då mensen har försvunnit tillfälligt pga lågt kroppsfett. Den kommer dock alltid tillbaka efter några månader när jag går upp i vikt igen.

• Nightingale

Jag gör ett slag för koppasrpiral. Är inne på min andra nu, har inga barn.

Det gör ont att sätta in den om man inte fött barn, men ta ett par ipren före så slappnar livmoderhalsen/tappen av. Ipren verkar bättre än alvedon.

Jag är 175cm/69kg.

Blöder som en fors av spiralen, men föredrar det framför depression, självmordstankar och att dumpa sambon, alt. att han dumpar mig, för jag blir ett hel*ete att leva med när jag har hormoner i kroppen.

Lycka till!

• Soffiproppen

Jag satte in en kopparspiral och det gjorde svin ont, det värsta jag varit med om! Låg en hel dag och gud vet hur många Ipren jag knaprade i mig. Hade dock normala blödningar. Efter ett tag så ändrade spiralen läge och jag fick kraftiga smärtor i underlivet som resulterade i att jag fick ta ut den.

Jag har låg smärttröskel men är man lite tuffare än vad jag är så tycker jag helt klart man ska göra ett försök.

Kommer aldrig i hela mitt liv sätta in en igen om jag inte får vara sövd dvs.

• Foleflickan

Min gynekolog bedövade min livmoder så att det inte skulle kännas att sätta in den, så det gick som en dans. Har nu suttit på plats i över 4 år så är snart dags för
    nr. 2.
    Rekommenderar varmt kopparspiral.

• Kickit

Tack mina damer! :) och hörru du Brud September, du smet in med hormoner! ;) haha, fuling! Nej, jag har fått min beskärda del av hormoner. Jag har fått en tid i juni att sätta in den, de sa att jag skulle ta ipren innan, helst vill jag få livmodern bedövad som Foleflickan. Men det verkar inte vara aktuellt hos min gyn. Men det ska gå bra. Har stort tålamod, och bra smärtgräns, är tatuerad och stark. Jag glömmer bara av att andas när det gör ont, kan ju leda till syrebrist så man tuppar av men än så länge har det gått bra :) tihii...

Hoppas att det här går bra. Jag vill verkligen att sex ska vara smidigt, jag älskar att älska med min partner! Kondomer är lite sisådär när man vant sig vid att kunna älska utan, och samtidigt vill jag inte vara rädd för att bli gravid även om jag nog kommer att ta det med lugn i fall att det händer. Men jag är ändå rädd, skulle vara hemskt opassande...

• Swing

Lycka till! Jag har haft kopparspiraler i 27 år, med avbrott för 2 barn, och är jättenöjd.
    Två var svåra att få ut vid byte, en åkte ut av sig själv några dar efter insättningen (det var före barnafödandet). Men det fixade sig.

• confetti

Hejsan tjejer!

Tänkte bara passa på att fråga en sak om kopparspiraler. Jag satte in en för två månader sedan och blöder fortfarande... Jag är 27 år och har inte varit gravid kan jag ju tillägga.

Vet någon hur länge det är normalt att blöda? Lite trött på att ständigt kännna mig ofräsch.

Svar på tråden Kopparspiral??