• Forsfors

datumsättning och bokningsfrågor

Hej, jag ahr funderat lite över det praktiska när man bokar lokal och kyrka, är lååååååååååååååååååååååååååång tid kvar tills det är dags för oss, men jag börjar bli sugen på att verkligen bestämma ett datum som man kan uppge när folk frågar, men då undrar jag hur alla andra gör, bestämmer ni datum först och sen bokar ni det som behövs, eller har ni alternativa datum, kollar när lokal och kyrka är lediga samtidigt spikar datum och bokar den dagen? Om det är bäst att kolla lokal och kyrka innan man bestämmer datum så måste vim ju vänta länge med att bestämma datum...Och hur lång tid i förväg bokar man? När är de vanligaste bröllopsdatumen? (kan ju vara bra att veta så att kan tänka på att det kan vara stor konkurrens om allt den helgen...

Ska inte gifta mig förräns sommaren 2007, så vi har jättelång tid på oss, men det kan vara skönt att ha mycket färdigtänkt innan det blir dags för den riktiga planeringen, för jag kommer troligtvis som bäst försöka ta min examen med allt vad det innebär och dessutom bo borta från fästmannen i veckorna månaderna innan brölloppet, och då vill jag ha så mycket som möjligt planetrat och uttänkt långt i förväg för att kunna ringa och fixa eller lägga ansvaret på fästmannen.

• Svar på tråden datumsättning och bokningsfrågor
  • Ellte

Vi bestämde ungefär när vi ville gifta oss ("augusti blir väl bra?") och vilken präst vi ville ha...och så ringde vi honom och frågade när han kunde och tog det datumet ;) Sedan bokade vi snabbt kyrkan och tog den tiden som fanns kvar den dagen :D

Vi var dock INTE ute i så god tid utan började planera i april samma år... Jag tror mao att ni kan sätta er ner och gemensamt bestämma ett datum...och börja boka saker någon gång nästa år :?

Sommar och vår (och kanske framförallt pingst) är mest poppis ;)

• mia_maj2006

Vi bestämde datum först, sedan så bokade vi lokalen och ska boka vigselplatsen när de öppnar för bokningar ett år i förväg. Jag ville ha ett speciellt datum så därför bestämde jag mig för att boka så tidigt som möjligt för att få exakt den lokal och vigselplats som jag ville ha. Du kan nog bestämma datum först men möjligen med ett reservdatum om något skulle strula med bokningen. Mitt tips är att boka så fort man kan så kan man lugnt ägna sig åt resten av planeringen.

• Kirsto

Forsfors: Vi ska också gifta oss den sommaren. Har inte kläckt ur mej det till nära och kära ännu (det blir ju så länge att vänta på kalaset), men visst är det roligt att tänka på det ändå? Vi har inte satt något datum än men tänker i banor som typ slutet på juni. Får väl se var det landar.

• liten ior

vi bestämde redan förra året när vi förlovade oss att vi skulle gifta oss på vår ett åriga förlovningsdag

när jag ringde å bokade borgerlig vigselförrättare hade jag dock ett alternativ datum ifall det inte skulle gå med det datum vi ville, men det var inga problem

• Beachy

Vi bestämde att vi ville gifta oss på Aruba i januari. Sedan så ville vi ha festen på en viss restaurang och tänkte att det är lättast att få ha stället för oss själva under veckodagar, så vi bestämde torsdagen den 12:e.

Romantiskare än så var det faktiskt inte!

• Forsfors

tack för att ni delar med er av era erfarenheter.

Kirsto: jag råkade säga det till mamma, så nu går hela släkten och väntar på sina inbjudningar Jag förklarar för dem att det inte blir förräns 2007, men det hjälper inte ja det är härligt att ha något sånt att längta till och planera inför. när jag känner mig nere eller tycker att allt är tråkigt så brukar jag planera för brölloppet en stund och då blir allt roligt igen!

• thanisa

Du kan mycket väl börja titta lite på festlokaler och se var ni vill ha er fest. Det stället vi ska vara på har ett tag varit fullbokade hela nästa sommar, så de hade inte tyckt det var konstigt om ni ville boka till 2007. Andra ställen som vi var runt till hade inte lika hektiskt och de hade nog tyckt det var lite konstigt att boka så långt i förväg.

Väljer ni att gifta er i Augusti så bör ni i ett ganska tidigt skedde höra när ni kan boka kyrka. I vår församling är augusti den stora bröllopsmånaden och då är det svårt att få tid medan en dag som våran på midsommar enbart är 1 bröllop. Försommaren har de inte alls lika hektiskt som i Augusti och så har de enligt kantorn varit länge.

Sen kan du fundera på hur du vill göra inbjudningarna, sådant pyssel kan ta en del tid och om man är pysslig kanske man vill göra några prototyper innan man bestämmer sig. Klänning, kan du titta på men på 2 år hinner du nog ändra dig ett antal gånger om vad du vill ha för typ av klänning.

Men om du gillar att planera så tycker jag absolut att ni kan börja nu med att kolla på olika festlokaler, var de har för priser ochhur de ser ut för att antingen boka nu eller vid senare tillfälle. Vi tog en helg med picknick när vi åkte runt och kollade in olika ställen och efter det så var vi ganska säkra på var vi ville vara.

Svar på tråden datumsättning och bokningsfrågor