• Elvira M

HIV-test

Jag har funderat på det här med HIV-test. Hur pass viktigt är det att man gör ett? Jag har haft sex med tre personer i mitt 29-åriga liv, varav en var oskuld. Alla "vanliga" svenskar.

Dessutom undrar jag om någon vet hur pass vanligt det är att få ett falskt positivt HIV-test? Jag har läst att testet kan visa positivt fast det är negativt. Låter inte kul att få ett positivt test fast man egentligen inte är smittad.

• Svar på tråden HIV-test
  • Cassiopeja

Jag har tagit 3 st HIV-test i mina dagar, är väl bättre det än att gå och oroa sig?

• Nyfiken gul , nu fru

Jag har gjort 6 stycken hiv-test....

3 stycken i samband med graviditeter...

1 i samband med att jag testade mig för klamydia + tog cellprover... (klamydia HADE jag men inget annat... )

o 2 stycken i samband med hälsoundersökningar via jobbet och företagsläkaren.....

Du har inget jobb då? Så du kan tex testa dig via företagsläkaren?

Vet många företag som har HIV-test som regel för deras årliga hälsokontroller...

Min sambo har det tack vare att han är brandman...
    Vet att även viss vårdpersonal testar sig regelbundet..

• Divina

Hej jag undrar hur lång tid man måste vänta efter man haft samlag för att kunna testa sig och testen kan visa riktiga resultat?

• Bonni

Divina: tre månader blev jag rekomenderad att vänta för att resultatet skulle vara tillförlitligt.

• Jonnes brud

Vad är en "vanlig svensk"? Någon som också har varit tillsammans med tre stycken? Och dessa har också varit tillsammans med tre stycken...

• DixieChick

ser dom om man har HIV om man testar för cellförändringar?
    Jag har även opererat bort cellförändringar?!

• blivande fru J

jag tror inte att sådana tester görs i samband med cellborttagning. De gör ju inte HIV-test om du tar blodprov för att utreda exempelvis en allergi.

• Gable

HIV-test tas enbart genom blodprov. Så har det varit de gånger jag har testat mig.

• DixieChick

jojjo, men jag tog blodprov, jag bara tänkte att eftersom man skulle opereras så kanske de kolalde sånt =)

• puffis

Jag testade falskt positivt när jag tog HIV test inför våran IVF behandling. Testet togs om och det sk screeningtestet visade postivt igen, men när en mer nogrann (och dyrare) metod användes så konstaterades att jag inte var HIV smittad.

Jag tillhör ingen riskgrupp, men var ändå ganska så skärrad när jag fick beskedet att mitt test visade positivt. Jag tror inte att det är så vanligt att testa falskt postivt, men det förkommer nog ändå oftare än vad man tror.

• brudkronan

DixieChick!

De frågar alltid om de tar HIV-test. Så har dom inte frågat så har de inte gjort det.

• inte min tur än

Hej!
    Om man testas positivt för HIV får man alltid ta ett nytt prov, ifall det skulle ha skett ett misstag på labb eller någon annan stans!

Svar på tråden HIV-test