Skall man fixa transport till gästerna??
Tycker ni att man skall fixa transport till gästerna?? Vi är ca 70st skall först vara i sollentuna kyrka sedan på görvälns slott i järfälla.
Tycker ni att man skall fixa transport till gästerna?? Vi är ca 70st skall först vara i sollentuna kyrka sedan på görvälns slott i järfälla.
Jag har aldrig varit på ett bröllop där det förekommit. Jag vet inte hu möjligheterna att åka kollektivt ser ut därimellan, men har ni ett antal bilburna gäster kanske de kan erbjuda skjuts till dem som saknar bil? Om kommunala färdmedel finns fungerar väl det också utmärkt? Jag tror ingen förväntar sig transport mellan kyrka och festlokal och har ni inte jättegott om pengar tycker jag det verkar lite överambitiöst. Givetvis är kutymen olika i olika kretsar, hur brukar det vara på de bröllop du varit på?
Och jag har aldirg varit på ett bröllop där det inte varit ordnat om det varit längre än gångavstånd.... Om ni inte ordnar det måste folk i större utsträckning ta bil och de som inte har bil (inte ovanligt i Stockholm) måste då krångla med kollektivtrafik vilket jag skulle tycka var en stämningsdämpar. Hör runt om ni ev kan anordna samåkning!
Vi har uttryckligen sagt (i bilagan till inbjudan) att vi inte löser den biten för gästerna. Däremot har vi sagt att ifall någon får problem kan de höra av sig så löser vi det för dem på något sätt. En hel del bröllop jag har varit på har det bara slutat med att det stått en buss utanför kyrkan som bara fyllts upp med kanske 5-10 personer. Känns väldigt onödigt!
Jag har varit på bröllop både där det ordnats transport och där det inte ordnats. Kan ärligt säga att när gemensam transport _inte_ ordnats så har stämningen kommit av sig en del...
Ett bröllop i Täby med fest i Hagaparken, buss för alla gäster: Alla drack lite skumpa på bussen, pratade, mingalde och var allmänt glada när vi kom fram.
Ett annat bröllop i Täby med festen i Waxholm (vi var informerade i förväg om att transport inte skulle finnas. ): Många
hade egen bil (resten fick springa runt och försöka samåka, andra fick ta taxi ) men körde vilse på vägen, hade svårt att hitta parkering osv. Slutligen kom alla gäster mer eller mindre stressade fram och utan att i princip hunnit hälsa på nån annan än de som ev åkte med i bilen.
Bra parkeringsmöjligheter finns det visserligen vid Görväln, men kollektivtrafiken mellan Görväln och Sollentuna är ju inte så lysande!
Har för mig att de som hyrde buss mellan Täby och Hagaparken betalde ca 2500 för det, mycket prisvärt. (Arlandabussarna anlitade de.)
Fyyy, vad jag babblar! NU till svaret på din fråga: Ja, jag tycker ni bör ordna transport till era gäster!
OK! Första smileysen skulle inte varit så sur/ledsen utan .
/Hemax
Jag har aldrig heller varit med om att det ordnats transport och det har flytit på hur bra som helst i alla fall.
Vi ska inte heller ordna transport till våra gäster och det tycker de är helt ok.
Ordnar man transport dit, så måste man ju ordna transport hem också, och alla kanske inte vill gå samtidigt, hur löser man det?
Forsfors Man "måste" väl inte ordna hem också. Tycker inte jag i alla fall. Det är schysst nog bara att ordna dit! :)
Jag skulle nog ordnat med transport, då det är lite knöligt att åka kommunalt mellan Sollentuna och Järfälla. Vi har det bra, kommer att ha vigsel och fest på samma ställe!
snartgift: jo men det är väl lika jobbigt att ta sig hem därifrån sen? Senare så brukar det ju dessutom vara svårare att få folk att vilja ställa upp och skjutsa, det går färre bussar etc.
snartgift: såklart måste man ingenting, men jag tänkte som jag skrivit ovan och blev då nyfiken på hur det gick till rent praktiskt.
Det märks att jag kommer från glesbygden där alla är bilburna :) jag tror TS får lyssna mer på Stockholmstöserna än på mig, jag har aldrig varit på ett bröllop i Stockholm utan mestadels på mindre orter. I min släkt är det självklart att man ordnar den biten själv eftersom alla har bil eller känner någon som har det. Hem tar man sig vanligen också med bil när man vill. En från varje bil är alltså nykter så att den kan köra hem. Det brukar bli skoj ändå :)
Vi ordnar transport både mellan kyrka och festlokal samt mellan festlokal och centrala Stockholm på natten, de som inte önskar gemensam resa (utan väljer att ta egen bil) skall meddela detta i samband med OSA!
vi ordnade transport för våra gäster eftersom det inte fanns några som helst kommunikationer mellan vigselplats och middag. vi löste det på så sätt att vi skrev på ett separat papper i inbjudan vilka som hade plats över i sina bilar. (vi hade själklart hört med vilka som skulle köra)
Vi har tänkt hyra buss både till kyrka och till lokal och sedan hem, det är så få av våra vänner som har bil och det blir så knepigt då vi ska ut på landet en bit. Bröllop som vi varit på tidigare hade oxå hyrt buss och det var inga problem med att alla skulle hem samtidigt..brudparet lämnade vid 1-tiden och bussen gick tillbaka vid 2-tiden på natten..
Feline: Nu är det jag igen. Ingår det i kuvertavgiften? Det är en typisk "extra" grej som kan motivera en högre avgift tycker jag.
ojojo tack för alla svar ja nu är det bara att bestämma sig för hur man skall göra. tack för tipset på arlanda bussen jag skall ringa.
Tolin, va, har vi flyttat til den här tråden nu oxå? :)
Transporten har vi tänkt fixa hur som helst så den var i vår egen budget men indirekt ingår den ju i kuvertavgiften...
Feline: Håller koll på dig.
Jag tycker att det är bra när transport är ordnad eftersom jag inte vill att någon ska köra onykter från min fest. Tyvärr har vissa ett sämre omdöme efter en helkväll och jag vill inte att någon råkar illa ut på något vis efter vår fest. Vi har frågat i inbjudningarna om man vill ha busstransport och de får själva avgöra. Vi har buss från Visby till kyrkan och sedan till festplatsen (hemma hos oss) som ligger tre kilometer från kyrkan. Jag har inte kontrollerat vad det kostar, men jag kommer att ta reda på det.