• Chanel

hjälp! karaff..

Har ett litet problem..vet inte om det här är rätt forum...men har försökt leta ute på nätet efter info, men har inte gått så bra..hoppas ngn av er kan hjälpa mig :)

För ca 1 år sedan ropade jag in en jättefin kristallkaraff på en auktion för 150 kr...den kommer från Orrefors. Jag skulle nu vilja ha hjälp med vad modellen kan heta och vad den kan vara värd. Ska försöka beskriva den bra...den är väldigt tung, och kanske 20-25 cm hög och så är den rätt kantig av sig i formen, med tjockt glas (?). har en propp som också är ganska stor rektangulär..ngn som vet vilken modell det kan vara??? kunde inte hitta den på orrefors hemsida, så det kanske är ngn gammal modell..vet inte..
    tacksam för svar...

• Svar på tråden hjälp! karaff..
  • M-M

har du ingen bild som du kan lägga in, lättare att kunna identifiera den då

• Anna gbg

Jag har jobbat på Orrefors Glasbruk i många år. Låter som något som Olle Alberuis kan ha gjort - om den är gammal nog.

Skicka ett mail till dem så kan de säkert svara dig - de brukar vara väldigt tillmötesgående och gillar att leka detektiver :0)

Skicka på info@orrefors.se till Kia Lindahl eller Camilla Ripheden så kan de säkert lösa det åt dig!

Låt mig få veta hur det gått. Är fortfarande lite yrkesskadad och älskar allt vad Orrefors glas heter!

• Chanel

tack så mkt..:) hm, kan man lägga in bilder här??? som ni kan se??? hur gör man?

-> Anna Gbg...kul,tack för tipset...återkommer när jag fått svar..ska försöka få iväg ett mail ikväll..

• Chanel

förresten, den där lilla klisterlappen som sitter på som det står orrefors på är grön, om det ger ngn info vet jag inte???

• Anna gbg

Förr fanns det tre märkningar på Orreforsglas
    Vinröd: 1:a sortering helkristall
    Grå: 1:a sortering halvkristall
    Grön: 2:a sortering oavsett hel-eller halvkristall
    (Har märkningen ramlat bort så ska det även finnas en gravering i botten på alla 1:a sorteringsprodukter.)

Idag finns det bara två:
    Silver: 1:a sortering
    Vit och svart: 2:a sortering

vet inte om någon blir klokare av detta...

• Chanel

hm, det betyder alltså att min karaff är andra sortering??? det betyder kanske också då att det inte är så värdefull eller???

• Anna gbg

Pengar är inte allt när man värderar något - tycker du om den så är den väl värd hur mycket som helst! Du får inte en Orreforskaraff för 150:- idag så jag tycker du kan vara nöjd ändå. Men får du reda på vad det är för någon så kan du kanske önska dig en 1:a sortering i present!?

Svar på tråden hjälp! karaff..