• Bride2B..

Utbildning för bröllopskoordinator...?

Jag har faktiskt ett stort intresse utav att arbeta som bröllopsarrangör i framtiden :)

Jag tycker att det är väldigt kul och dessutom så skall jag ju själv gifta mig om ca 5 månader så jag har ju "erfarenheten" ;)

Är det någon som vet ifall det kräv en utbildning eller liknande och i så fall hur mycket det kostar?
    Maila gärna till mig ifall ni inte vill diskutera här.. september_brud@yahoo.se

OBS! Detta är inte menat som reklam eller något annat, hoppas ni förstår det!

• Svar på tråden Utbildning för bröllopskoordinator...?
  •  Miss Cee

Vad jag vet finns det ingen utbildning till detta yrke, det var ju inte länge sedan denna yrkesgrupp inte fanns i Sverige.

De som jobbar som bröllopskoordinator/bröllopsfixare brukar ha en bakgrund inom hotell och restaurangbranschen, ha jobbat med olika typer av festfixande etc. Man får nog skräddarsy sin egen utbildning, men det är nog svårt att börja som detta om man inte jobbat med annat innan.

Skulle jag jobba som detta så skulle jag försöka att lära mig så mycket sommöjligt om de olika branscher som brukar användas vid ett bröllop.
    *Restaurang: hur man dukar, hur man beräkar tid och åtgång på mat etc.
    *Sömmerska/kläder
    *Florist

Sen behöver man ju kunna sköta allt pappersarbete som har med företagande att göra. Starta-eget kurser kan vara bra. Bokföring och sånt också. Sen är det ju bra om man har koll på juridik och på vad det finns för företag i närhetn där man ska jobba.

Så mitt råd är att du sätter ihop din egen utbildning =)

• Bride2B..

oj vad mycket det vra men vi får väl se vart det leder! *hihi*

• SagaTova

En projektlear utbildning är inte helt fel, tor jag.

Skulle själv gärna jobba som bröllopskordinator. Har varit värdpar på ett bröllop där vi fick bistå med det mesta. Allt från matlagning till klädval och ringdesign.

Mitt arbete som idag består av mycke organisation, samt tidigare arbete innom arrangemang, hotell och reaturang,utbilnding på layout, samt ett intresse för makeup och kläder ( har en mor som arbetar med kläder/mode som gett en hel del erafrenhet) gjorde att jag kunde klara det mesta som jag /vi blev "utsatta" för.

Men jag vet inte om det finns utblinding, det tror jag inte. Det går väl att fråga de som har det som yrke.

Mvh

• Bride2B..

Man kan kanske slå ihop sig ett par stycken och bilda nått tillsammans så man slipper göra precis ALLT själv...(?)!

Svar på tråden Utbildning för bröllopskoordinator...?