• Mischa

"Låtsassjuk"

Herregud...varför tror inte folk på att man är sjuk när man verkligen är det?Varför tror man att man är hemma för det är så jäkla kul att stirra i taket, och nästan får liggsår för man legat för mkt,och läst alla gamla veckotidningar och reklam man kommer över,suck!!.
    Hur kommer det sig att även om man är halvdöd,att ändå så finns det där lilla dåliga samvetet som gnager på en Även om man ligger i feber eller är dödsförkyld.
    Varför har man ständigt dåligt samvete?
    Man misstror ju inte andra?Eller?

En fråga jag ställt mig länge?
    Har man inte rätt att vara sjuk utan att arbetskamrater misstror en och undrar lite "skämtsamt" om man är "låtsassjuk"?

• Svar på tråden "Låtsassjuk"
  • Texas

Konstiga arbetskamrater du har. De kanske misstänker dig för att de själva brukar vara fusksjuka. Känner man sig dålig ska man vara hemma. Du blir snabbare frisk om du får vila och dessutom borde de uppskatta att du inte kommer till jobbet och smittar ner en masssa folk där när du ändå inte orkar jobba effektivt eftersom du är sjuk. Krya på dig, ta det lungt och skit i vad dina arbetskamrater säger och tycker.

• Mischa

Tack så jättemycket för ditt inlägg.
    Jag begriper mig inte heller på hur man kan säga så.Jag är egen företagare,men vi jobbar under ett och samma tak allihopa.Det är ju inte så att man får sjukpenning direkt.På att vara sjuk förlorar man tusentals kronor varje dag.Hur kul är det på en skala?
    jag förstår bara inte hur man kan vara så småaktig och faktiskt....elak?

• yrvädret

Undrar om det inte är en kombination mellan att det har blivit "populärt" att sjukskriva sig bara för "att man inte har lust att jobba idag och den ack så berömda jantelagen.
    Är man sjuk på riktigt ska man ju iväg och jobba, även om man så ligger och spyr på toan hela dagen - om man då tar en sjukdag, så kan man ju få för sig att man är något bara för att man är sjuk...
    Är man däremot hemma bara för att man inte orkar jobba så är man ju "lite häftig" för så får man ju faktiskt inte göra.

Lite som att sjuka människor ska man inte bry sig om, bara friska som låtas vara sjuka.

tycker att hela grejen är idiotisk, sjukskriva sig ska man göra när man är sjuk och inte mår bra - alltså inte vänta tills man är så sjuk så att man hamnar på sjukhus. Så stå på dig, genom att ta en sjukdag nu innebär att du kommer kunna göra ett bra jobb när du kommer tillbaka, än om du går till jobbet och är halvsjuk i flera veckor.

• Mischa

Tack så mkt för era inlägg.Nu känns det genast bättre
    Saken är ju den att jag inte tänker så själv.Att ngn är hemma för att lata sig.Jag förstår inte ens att man tänker tanken.Annat är det ju om man är hemma i tid och otid, och låter andra fixa allt åt dig.
    Nu var det bara en tjej (av två) som sa det i telefonen till mig.Hon har en förmåga att va lite småelak ibland mot mig.
    När hon började hos oss blev vi jättegoa vänner och höll ihop i vått och torrt.Sen hände det något som fick det att ändra sig.Det blir lite som i en förälskelse.Man ser inte allt i personen förrän efter ett tag.Jag var inte lika förtjust då.Hon blev jätteledsen för att det inte var som förr.Sen blev hon avståndstagande och småelak......

• EhjärtaK = sant

Jag förstår precis hur det känns .

Min chef ifrågasätter om jag sjukanmäler mig trots att jag har halsfluss eller 40 graders feber.

Ibland undrar man om dessa typer av personer är så lyckligt lottade att de själva aldrig har varit ordenligt sjuka eller råkat ut för något jobbigt .

• Nyfiken gul , nu fru

hmm...

har en annan syn på det där också....

Jag har jobbat med lite personalansvar på mitt förra jobb o där ingick bland annat att täppa till luckor i shcemat när folk var sjuka...

Det som gjorde mig irriterad var folk som var sjuka i tid o otid o som gott o väl kunde varit på jobbet ändå. Man sjukskriver sig för att man har skoskav, blåsa på tungan, ett finger i bandage, man känner sig lite deppig, osv...
    Saker som egentligen inte är något men man tar ändå ut en sjukdag...

Tyvärr gjorde dessa personer livet surt för övriga anställda o givetvis blev man starkt misstänksam när dessa personer sjukanmälde sig gång efter gång o visst blev det kanske ibland lite onödiga påhopp... självklart ska man få vara sjuk, men kan man sköta sitt jobb utan problem eller risk för smitta av kollegor kan man likagärna gå dit o jobba...

Däremot säger jag inget om de personer som sällan eller aldrig är sjuka o som plötsligt trillar dit på två veckors influensa... självklart får man vara sjuk!

Så visst håller jag med dig TS om att man måste få vara sjuk ibland, men jag tar starkt avstånd från alla de som blir hypokondriker för bara lite vanlig huvudvärk o sjukskriver sig i tre dagar.. som enkelt botas med en alvedon o frisk luft....

• Mischa

Nyfiken gul!
    Jag har full förståelse för allt det där.Har själv haft jobb där man minsann aldrig fick vikarier utan fick jobba dubbelt så hårt för att få allt att gå ihop.En del som stannar hemma för att de har småkrämpor har ingen känsla för ansvar för andra alls.Det blir ju arbetskamraterna så får ta det jobbiga.
    Skillnaden med mig är att på min arbetsplats är alla egna företagare, så du förlorar ju själv jättemycket varje dag på att vara sjuk.Det finns ingen anledning att fälla en sådan kommentar helt enkelt.
    När man känner ett starkt ansvar för sitt jobb och sina arbetskamrater önskar man helt enkelt att man inte var sjuk och mår dåligt för att man är det....så funkar i alla fall jag

Svar på tråden "Låtsassjuk"