Behöver lite tips om kosten!!
Hej
Jag ska äta 5-6 ggr per dag...ska gå ner i vikt...Nån som har nått bra "kost schema" ??
Frukost?
Mellanmål?
Lunch ?
Mellanmål?
Middag?
:)
Hej
Jag ska äta 5-6 ggr per dag...ska gå ner i vikt...Nån som har nått bra "kost schema" ??
Frukost?
Mellanmål?
Lunch ?
Mellanmål?
Middag?
:)
Jag antar att du inte är vegan som jag.... men jag kan skriva hur jag hade kunnat äta under viktnedgång om jag INTE vore vegetarian/vegan.
Frukost: 1 port havregrynsgröt med rivet äpple och mjölk. 1 okt ägg.
Mellanmål: smoothie av 2 dl naturell lättyoghurt, 1-2 dl bär och/eller frukt samt 1 msk krossade linfrön.
Lunch: pastasallad av ca 150 g kycklingfilé, 1 dl kokt fullkornspasta, tomat, paprika, gröna ärtor, majs. Sås av mager kesella som blandats ut med lite mineralvatten. Färsk frukt efteråt, t ex ananas eller kiwi.
Mellanmål: grovt osötat bröd med några skivor kalkon/skinka, en rejäl klick keso samt grönsaker. Ett glas lättmjölk. Apelsin eller annan vitaminrik men energifattig frukt.
Middag: grönsaker (broccoli, sockerärtor, paprika, morot, lök m.m.) wokade i olja, en näve cashewnötter strödda över. En laxfilé eller en kycklingfilé eller en lövbiff t ex.
Kvällsmål: mager kesella + bär
Jennie med ie; Hur ser ditt "mat schema" ut? Lite nyfiken...
En bra dag kan det se ut såhär:
Frukost: Smoothie av sojayoghurt, sojamjölk, hallon och linfrön. Kiwi. Nötter.
Mellanmål: Grönsaksstavar och böndip.
Lunch: fullkornspasta, het linsröra, ångkokta grönsaker.
Mellanmål: shake av blåbär, exotisk juice, sojamjölk, sojaportein, linfrön.
Om det är efter träning: shake av banan, juice och proteinpulver.
Middag: marinerad stekt tofu, grönsakswok som till middagen i föra inlägget, het tomatsås.
Kvällsmål: solrosfrön eller nötter samt bär eller frukt (ej banan eller druvor)
Het linsröra lät intressant, lust att dela med dig av receptet?
Recept har jag inget ;) Men jag fräser linser, oftast röda, med vitlök, riven ingefära och hackad gul lök i lite olja en stund. Sen häller jag på vatten, ev. grönsaksbuljong, passerade tomater och tomatpuré. Efter ca 10 minuters puttrande smaksätter jag med t ex sambal oelek eller röd chilipasta samt peppar, salt och spiskummin. Det hela får småputtra vidare tills linserna är mjuka. Vill man kan man t ex ha lite kokosmjölk eller vegetabilisk grädde i.
TACK! Låter super, får nog bli kvällens middag.
är linserna kokta, halvkokta, blötlagda eller helt torra när du lägger dem i stekpannan med vitlöken?? Ville bara försäkra mig så det inte blir fel.. lät iaf jättegott
Ville bara tipsa om det superba telesättet, är frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en luffare.
Dvs, ät "mycket" till frukost och lunch så slipper man undan suget på kvällen. Om du äter gröt till frukost, se till att alltid äta ett ägg också eller en annan proteinkälla. Ta gärna lite linfrö på gröten också så får du bättre mättnadskänsla, bättre GI och nyttigt fett.
Ungefär hur mycket linser till en burk tomat? 1 dl? 3 dl? Ska det bli såsigt eller mer tjockt?
bivande fru J, jag tar dem precis som de är, jag brukar inte blötlägga innan jag kokar dem. Bara skölja. Men man kan såklart blötlägga om man vill, då blir det mer volm av mindre mängd linser.
Mia, tja vad kan det vara? 2 dl linser, i okokt form, till ½ burk tomater och några msk tomatpuré kanske? Och så vatten efter behov. Och konsistesnen man man ju ta som man vill, jag låtsr det mesta av vätskan koka in och så gör jag det såsigt med lite kokosmjölk.
När vi nu är inne på linstemat undrar jag vilka linser som måste blötläggs innan man tillagar dem. Jag hörde en gång att det är farligt att äta t.ex. gröna linser om de inte varit blötlagda innan. Stämmer det? Jag tycker mycket om vegetarisk mat med linser och böner, men är så osäker på vilka som måste blötläggas och inte och huruvida det är farligt att äta dem om de inte är blötlagda.
AnnaM, det står i så fall på påsen/paketen.
Jag vet i alla fall att när det gäller vissa bönor och ärtor så bör man byta kokvatten nån gång för att göra dem snällare för känsliga magar, som barn t ex.
Men vad händer om man äter linser och böner som inte är tillräckligt blötlagda/tillagade? Är det farligt?
Magen kan få frispel pga att det är ett ämne i dem som kan vara giftigt i för stor mängd. Till barn och andra med känsliga magar ska man t ex inte använda kikärtsmjöl eftersom det är gjort på okokta kikärtor.
Jennie med ie
din smoothie som du gör vilken mäng använder du ungefär?
Har provat med sojayoghurt men jag får inte till den något bra.
Bärsmoothie gör jag på ungefär 1 dl bär, 1 dl yoghurt, 2 dl mjölk och 2 tsk linfrön. Jag mixar allt bara, t ex med stavmixer. Är bären frysta använder jag matberedare.
det godaste och nyttigaste mellanmålet om du gillar glass är att mixa frysta bär med jättelite vaniljyoghurt, blir som glass!! smaskigt!
Jennie med ie
Tack så mycket! Får testa den idag