Här är en till som bor i Australien! Jag träffade min fästman här nere för fem år sedan och vi flyttade ganska omgående till Sverige. Efter tre år i Sverige har vi nu bott drygt 1,5 år här i Sydney.
Vi kommer dock flytta tillbaka till Sverige snart....Anledningen är för att vi vill köpa hus och skaffa barn om några år. Här är huspriserna skyhöga, typ 3,2-4 miljoner för små radhus....Inte kul. Sen finns ingen föräldraledighet och med lån så höga kan vi inte direkt leva på en inkomst...
Men men, längre fram kanske det blir Australien igen
Jag har permanent uppehållstillstånd och har fram tills maj 2010 att återvända utan krångel med visum. Min fästman har svenskt medborgarskap som han fick precis innan vi flyttade hit, så inga problem där heller.
Fasen att man inte kan ta med sig klimatet hem....
Och visst ser jag det också som ett privilegium att kunna bo två länder hursomhelst, även om jag verkligen känner mig splittrad ibland. Känns ibland som båda länderna är "fel" eftersom det finns fördelar och nackdelar med båda...
Här kommer våra fördelar och nackdelar om de olika länderna (förutom familjerna då). Skulle vara intressant att se likadana jämförelser från er andra:
Fördelar Sverige
+ Huspriser
+ Föräldraledighet
+ Snö!
+ Skidåkning
+ Mejeriprodukterna
+ Svampplockning
+ Tandvården (speciellt för barn)
+ Gratis skola
+ Hockey (hejja frölunda!!)
Nackdelar Sverige
- Vädret!
- Bensinpriserna
- Skatterna
- Systembolaget
- Priser på krogen
- Köer till krogen
- Oförskämda människor (länkat till vädret?)
Fördelar Australien
+ Vädret!!
+ Man har råd att äta och dricka ute
+ Avslappnad kultur där folk är trevliga och pratar med varandra
+ Alla stränder. Plus vågor som går att surfa på
+ Dykning
+ Billig bensin - man har råd att åka iväg
+ BYO (Bring your own). Att ta med egen alkohol till resturanger - Superbra!!!
Nackdelar Australien
- Folk kör sämre här
- Huspriser
- Ingen föräldraledighet
- Inga direkta årstidsväxlingar
- Värmen ibland....puh...
- Dyr utbildning och inga studielån
Finns massor mer men detta var det jag kom på nu...
/H2O