• baghera

Typisk persisk mat?

Om jag ska bjuda hem Iranier på middag så vill jag gärna bjuda på nåt de inte förväntade sig, typ nåt typiskt Persiskt. Men jag har inga ideer! Så snälla hjälp mig?! Jag vet bara att jag inte vill göra sich kebab. Om någon har tps, gärna flera och recept så blir jag EXTREMT lycklig!
    /Baghera

• Svar på tråden Typisk persisk mat?
  • Ham

Hej eller salam som det heter på Persiska.

Kolla på nedanstånde site där det finns några recept ( bla fesenjun som är godast ) på Persisk mat:

www.persiskmat.has.it/

eller så går du på www.google.com och sök efter Persisk mat.

Lycka till

• cmfs

Vet inte riktigt vad du ar ute efter men jag lagar sjalv persisk mat hela tiden! Gifter mig namligen med en iranier i Juni och han alskar mat!

Sag till ifall du ar ute efter nagot speciellt.

Som Ham rekommenderade Fesenjun, sjalv tycker inte jag att det ar nagon hit, men jag tycker inte om valnotter. Det finns valdigt manga andra ratter darimot som ar relativt enkla att laga som ar valdigt goda. Jag larde min syster att gora en ratt som heter Khorosh-Bademjon. Det ar med aggplanta (aubergine)och det har varit en riktigt hit for henne och hennes vanner. Hon gor den jatte ofta nar hon har fest.

Sag annars till ifall du vill ha nagot specifikt recept. TIll saken hor ju att du maste vara nara en persisk affar for att de flesta matratterna kraver speciella kryddor, atminstone en krydda som ar ungefar som gurkmeja...

• baghera

Jo kryddor har jag, jag vet bara inte vad jag skulle kunna göra för käk. Aubergine eller zuccini gillar jag dessvärre inte själv, men i stort sett vad som helst utom det. Jag brukar göra khorosht bamije, men gör den för ofta för att det ska bli speciellt nu... Men valnötter och sånt är jättegott!
    Om du orkar, skriv ner så mycket du bara kan och vill! Allt tas tacksamt emot! =)

• Skanefors

Hej!

Du tror inte att iranierna helldre skulle vilja ha lite riktig svensk mat.

Jag skulle iallafall föredra å äta nått annat än köttbullar om jag åkte till iran. Bara en liten tanke.

• baghera

Jo, förstår hur du menar. Men, så e inte fallet. Jag vet hur mkt de skulle uppskatta om jag gjorde persisk mat som jag fixat recepten av nån annan, dessa människor e inte alltför förtjust i svensk mat heller.

• cmfs

Vet ju inte riktigt vad du gillar for nagot men vad som ocksa brukar vara populart hemma hos oss nar vi har "fest" ar Sabzi-polo Mahi. Det ar ort ris med fisk (bokstavligt talat). Vi brukar anvanda lax nar vi gor det. For orterna anvander du dill, farsk koriander, och persilja. Jag anvander inte jatte mkt koriander for att det smakar for mky och jag ar tycker inte om smaken sa mkt. Men dillen och persiljan gor sig valdigt bra med fisken. Man lagger aven pa lite saffran pa riset sa att det blit gult och smakar lite extra.

Ifall du ar intresserad sa skickar jag det exakta receptet...

Svar på tråden Typisk persisk mat?