• Maryda­tchet
    Äldre 26 Mar 17:24
    37724 visningar
    7 svar
    7
    37724

    Kondylom och wartec?

    Hjälp!

    Har haft oturen att åka på den rent helvetiska åkomman kondylom, och skulle nu vilja höra om det är någon som har erfarenhet av behandling med wartec-kräm?

    Hur lång tid tar det att bli bra? Har hört skräckexempel med personer som trots behandling inte har blivit av med kondylomen på flera år. Har precis börjat behandla min kondylom med wartec. Det kliar som bara den och verkar inte ge några resultat såvitt jag kan se.

    Jag har fått ganska mycket sammanvuxna kondylom, både på inre blygdläpparna och inuti (HEMSKT!). Känner mig motbjudande, och har p g a detta helt tappat sexlusten.

    Om du har erfarenhet av wartec-behandling så vore jag tacksam om du skrev ett inlägg.

    Mvh
    /Anna

  • Svar på tråden Kondylom och wartec?
  • Jonnes brud
    Äldre 26 Mar 17:36
    #0

    Jag har ingen erfarenhet av kondylom, men förstår att du har det besvärligt. Kanska ska du inte ens en gång tänka på att ha samlag. Du kan smitta och om inte annat så är väl slemhinnorna påverkade av vårtorna och medicinen, Trösta dig med att det "bara" var kondolym du fick, att det år över. Det kunde ha varit HIV.

  • blåsip­pa
    Äldre 26 Mar 18:52
    #0

    www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____2307.aspx

    Länk ovan där man kan läsa om kondylom-du vet säkert en hel del men kanske andra som hamnar i denna tråd ej gör det!

    www.apoteket.se/

    När man söker om WARTEC på apotekets sida så står det bla att en biverkan är klåda o sveda. Kanske har du fått det?
    Där står också att behandlingen ska pågå 3 dagar morgon o kväll om det ej är bra då ska man ha uppehåll i några dagar var det 4? Och sedan upprepa proceduren.
    Viktigt att man inte smörjer på frisk hud för då blir den irriterad o kan klia.

    Läs gärna som sagt på apotekets sida för det är viktigt att inte behandla mer än 3 dagar i rad.

    Hoppas det blir bättre snart låter himla jobbigt.

  • Squeez­etoy
    Äldre 28 Mar 11:32
    #0

    Jag har haft kondylom och fick behandling med wartec, fast i lösning, inte kräm.
    Det tar tid att bli av med, dessutom ligger ju viruset kvar i kroppen och kan ge återfall. Jag fick några återfall under de första året efter, men sedan dess har jag klarat mig. Men då kunde jag ju börja behandla på en gång jag upptäckte och inget av återfallen blev lika allvarligt som första omgången. Jag hade precis som du stora områden med sammanväxta vårtor. men jag hade nästan inget inuti, bara ett par små vårtor längst ut på inre läpparna.

    Den klåda som vårtorna orsakade går knappt att beskriva så jag föredrog faktiskt att det sved rätt bra av wartecen. Kan bara säga att du ska ha tålamod, det tar tid. KÄnner du dig orolig så prata med den som gav dig diagnos och skrev ut preparatet. Mer kan jag nog inte säga.

    lycka till

    /Ingrid

  • Lovisa­78
    Äldre 28 Mar 15:55
    #0

    Jag fick behandling med att frysa bort vårtorna. Det var jättebra, har inte fått nåt återfall och allt försvann, detta var ca 4 år sedan nu. Dock hade jag väldigt få vårtor... Ett par st tror jag... men hör efter om frysning = smärtsamt men effektivt!
    /numera flitig kondomanvändare

  • glad tjej
    Äldre 30 Mar 16:47
    #0

    Hej Anna. Jag hade oturen att åka på kondylom för några år sedan och behandlade mig med wartec. Jag har blivit av med vårtorna och de har inte kommit tillbaka. Jag behandlade mig, vad jag kommer ihåg, 13 veckor. Jag tog kräm och smörjde in hela slidmynningen, vilket jag inte skulle göra för idag sitter jag med vestibulit. Krämen skall ju bara smörjas på vårtorna, men jag tyckte det var svårt. Så ett tips till dig var väldigt försiktig med smörjningen för krämen rent av fräter bort hud. Jag har haft ett rent helvete med underlivet men som tur är på bättringsvägen. När jag uppsökte en gynekolog om mitt besvär med vestibulit berättade jag att jag använt wartec i 13 veckor och hon blev då helt förskräckt. Detta medel är så starkt att det inte ska användas så länge. Men det var det ju ingen på mödravårdcentralen som sa det till mig.

    Hoppas att detta inlägg hjäper dig.

  • Maryda­tchet
    Äldre 30 Mar 20:15
    #0

    Hej! Tack för alla inlägg. Verkar som att det krävs mycket tid och tålamod. Efter en första behandlingsperiod märker jag ingen förbättring alls. "Glad tjej", stort tack för ditt råd att vara försiktig med krämen, gynekologen som jag var hos nämnde inte risken för vestibulit, men när man söker hos infomedica så hittar man mycket riktigt varningar för just detta.

    Mvh,
    Anna

  • binao
    Äldre 7 Nov 16:33
    #7
    Lovisa78 skrev 2005-03-28 15:55:59 följande:
    Jag fick behandling med att frysa bort vårtorna. Det var jättebra, har inte fått nåt återfall och allt försvann, detta var ca 4 år sedan nu. Dock hade jag väldigt få vårtor... Ett par st tror jag... men hör efter om frysning = smärtsamt men effektivt!
    /numera flitig kondomanvändare
    hejhej , vet att det är en väldigväldigt gammal tråd. men jag har tyvärr åkt på kondylom med två områder där 3-4 st sitter ihop. börjar få lite småpanik av de här då ja fick de konstaterat av en gynokolog för en vecka sedan. läst massa om att wartec ska vara väldigt besvärligt och ska försöka få frysa bort dom. men ja har några frågor.
    fick du frysa bort dom flera gånger eller va de bara en?
    försvann dom direkt eller ungefär hur långt tid efter behandligen?
    gjorde de jätteont?
    kändes det något medan dom frös?
    hur mycket kostar det?
    TACKSAM FÖR SVAR!!!!!!! 
Svar på tråden Kondylom och wartec?