• Nightingale

Nu är jag så less... (preventivmedel)

Hejsan tjejer!

Jag vet att det är fler än jag som har preventivmedelsproblem. Har gått igenom hela raddan, p-piller, p-ring, och så kopparspiral osm jag drog i januari pga cervicit.
    Nu har vi haft kondom sedan dess och vårt sexliv har dött totalt. Det är inte dåligt, men frekvensen är lika med noll, eller nästan. Vi har fått till det två ggr nu i mars! Jag skulle vilja betydligt oftare än så, 4-6 ggr/ vecka. Men i och med kondomanvändandet så har det blivit ett sånt projekt när vi ska till så båda lessnar av innan vi ens börjat.

Den fysiska kontakten är det inget fel på vi pussas och kramas hela tiden, men det blir liksom inget mer. Så nu går jag och funderar på att sätta in en ny kopparspiral igen, men är livrädd att det ska bli samma problem som förut, dessutom gjorde det väldigt ont att sätta in den (jag har inte fött barn).

Vad säger ni? Ge mig RÅD!! Allt känns trist just nu, vi älskar varandra hur mycket som helst men får inte till det!!

• Svar på tråden Nu är jag så less... (preventivmedel)
  • Nightingale

Inga som har några råd att ge???

• Signatur

Tål du inte hormonerna? Annars finns det ju mer att prova den vägen.
    Har du funderat på pessar? Det sätter man ju in i förväg så man slipper kladda med det under själva akten.

• Nightingale

Nej jag tål itne hormoner, annars vore det inget problem!!!

Jag blir folkilsk rent ut sagt, helt omöjlig att leva med, bara gråter och är deprimerad större delen av månaden... Jättetrist!

Ja men pessar är oxå ett projekt på nått sätt precis som kondom, men jag har funderat på det, få se hur jag gör.

• Pixie

Kan en Persona-dator vara något?
    Det krävs förvisso att man har en någorlunda regelbunden cykel och säkerheten är bara ca 94%. Men det är ju inget man använder i samband med själva samlaget... Funderar själv på att skaffa en, men å andra sidan vore det inte super-duper-katastrof om jag blev gravid...

Vet att det fanns en länk till en sida om persona-datorn... Ska kolla om jag hittar infon...

Hittade en liknande sida:
    www.persona.info/se/gims/content/image/other/corpscand/Swe/Persona/brochure.pdf

Hoppas att ni hittar en metod som funkar för er!
    Lycka till!

• frulan

Oj, finns det en sån manick! Det låter himlans bra. Är det någon som vet vad det kostar?

Jag har precis slutat med p-piller (känner mig så avtrubbad av dem) o nu har vi inget skydd alls. Vi vill inte ha barn så kluttet får hamna någon annanstans, ni förstår
    Jag brukar iofs ha ganska ont när jag har ägglossning så då är jag inte sugen på något alls...

Nightingale, måste fråga, måste ni använda kondom?! Kan ni inte köra "avbrutet", man kan ju avsluta på andra sätt

• Ananas

Frulan

Även om man använder "avbrutet" så finns det en chans att några små spermier slinker ut med den vätska som kan komma från penis utan att mannen känner det och då är det risk att man blir gravid ändå!

Nigtingale
    Förstår att det är meckigt för er. Pessar kanske kan vara något för er då? eller Persona, men den kostar en del
    Har du testat minipiller också? Det är ju bara en sorts hormon i den men det kanske blir fel för dig också...

• frulan

Ananas
    Usch, jag vet... hoppas man inte råkar pricka in de "osäkra" dagarna... Men vi vill verkligen inte använda kondom.
    Ska prova vara utan p-piller ett tag o sen kanske börja med minipiller i stället. Har hört att de inte ger samma biverkningar om man har problem med p-piller...

• Pwh

Kanske lite utanför ämnet.Har en fråga bara hur stor är chansen att bli gravid om man har p-stav ?

Enligt min tjej så hade hon det men blev gravid ändå..

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • snuttepuffan

Usch, vad jobbigt jag vet precis hur du känner det. Det är ju inte säkert att infektionen hade så himla mycket med spiralen att göra? Är det förresten skillnad i infektionsrisk på hormon- och kopparspiral?

Annars låter pessar som ett alternativ, det är visserligen ett projekt men den stör väl inte så mycket när den väl är inne och har du hyfsad koll på cykeln kanske du inte behöver använda pessaret jämt?

• Nightingale

snuttepuffran
    Nej det är inte alls säkert att infektionen hade med spiralen att göra. Så det lutar mer och mer åt att jag ska sätta in en ny sån, men jag är nervös för detta, det gjorde ju så ont förra gången. Kan bero på att jag hade en bakåtluxerad livmoder, det blir svårare att sätta in en spiral då...

Men vi får se till veckan! Jag har hört om något som heter naturlig familjeplanering när man kollar på sina flytningar, hur ägglossningarna kommer. Men jag vet inte om jag vågar följa detta, vi vill väldigt gärna ha barn, men inte just nu, min sambo ska börja plugga så det finns inte riktigt ekonomiskt utrymme för detta...

Svar på tråden Nu är jag så less... (preventivmedel)