• trolla
    Äldre 24 Mar 09:24
    15826 visningar
    19 svar
    19
    15826

    Tårta till diabetiker

    Hej på er det var ett tag sen
    Vi ska ha gäster där en 10 åring är diabetiker och ska ligga lågt med fett och vetemjöl. Tänkte ändå försöka göra en tårta som passar även 10 åringen
    Nån cheesecake kanske? Eller något annat gott? Hoppas på att någon av er har ett kanonrecept
    Kram på er, Trolla

  • Svar på tråden Tårta till diabetiker
  • Sussi7­4
    Äldre 24 Mar 09:51
    #0

    Om man är diabetiker så kan man "slarva" nån gång ibland. Skulle inte anstränga mig med att göra en särskild tårta pga det. (min sambo, hans systerdotter och fyra av mina kusiner är diabetiker)
    Fettet är en annan grej, men en gång???
    Skulle inte tro att det skulle orsaka ett problem.

  • apelsi­na
    Äldre 24 Mar 11:22
    #0

    Jag tror nog att det går bra med vilken tårta som helst. Han får kanske ta en mindre bit...
    Fråga barnets mamma vad som är bäst. Han kanske inte ens äter tårta?

  • trolla
    Äldre 24 Mar 17:01
    #0

    Skulle nog gärna vilja bjuda honom på tårta ändå, en som alla kan äta av och nej han kan inte äta en liten bit och ja han gillar verkligen tårta så om någon har ett recept blir jag jätteglad.

  • majbru­d2006
    Äldre 24 Mar 19:32
    #0

    Jag är lågkolhydratare så jag har massor av sockerfria recept.
    Här är ett recept på en cheesecake. Receptet är amerikanskt så du får omvandla måtten:

    Ingredients:
    1 Tablespoon butter
    2 Tablespoons full fat soy flour or oat flour (soyamjöl)
    6 eggs, separated
    3/4 cup Splenda® (sötningsmedel)
    2 8-oz pkgs Philadelphia® Cream Cheese, softened
    1 cup sour cream
    6 drops vanilla extract
    1/4 cup cocoa powder
    4 packets Splenda or Sugar Twin

    Preheat oven to 350?F.

    Butter an 8 or 9-inch springform pan and dust with soy or oat flour. In a large bowl, beat egg yolks with 3/4 cup Splenda until foamy. Add cream cheese, sour cream, and vanilla extract, and beat again until fluffy. Set aside.

    In a separate bowl, beat egg whites until stiff but not dry. Fold into cream cheese mixture. Pour half the mixture into the springform pan. Mix cocoa powder and 4 packets Splenda or Sugar Twin into the remaining half and spoon it over vanilla mixture already in pan. Bake until golden (about 25-30 minutes).

    Prova och gör en i förväg och smaka av.
    //Cecilia :)

  • lij
    Äldre 29 Mar 18:58
    #0

    Cheescake är ju ganska mycket fett i, så det är nog inte det bästa alternativet. Men vad som är ett bra alternativ vet jag inte riktigt. Är det bara fett och vetemjöl det ska vara snålt med eller ska det vara lite socker också? Det borde ju vara så men det står inte i frågan..

  • mañana
    Äldre 29 Mar 19:02
    #0

    Det värsta min kille vet är alla snälla tanter som hela hans liv försökt truga i honom diettårta på kalas.

    Antagligen äter denna 10-åring godis som vem som helst annars (på kalas).

  • ztar
    Äldre 29 Mar 19:27
    #0

    När man är diabetiker är det inte fettet som är farligt utan socker och saker med mycket kolhydrater i, fettet tror jag inte att du behöver oroa dig över.

    Ofta gör det skillnad om han har en låg insulinproduktion eller om han inte har någon alls, de som har en viss insulinproduktion "tål" socker bättre och kan fuska lite ibland utan att må dåligt. Det är svårare om man inte har någon insulin alls, blodsockret svänger mer då.

    Jag tror inte att det är någon fara att han äter en bit tårta, det är inte såå hemskt mycket socker i det, det är värre med godis och kakor. Håller med om att du kan fråga hans mamma.
    *ztar- med måånga diabetiker i släkten*

  • lij
    Äldre 30 Mar 22:20
    #0

    Är det inte så att vad man ska undvika också beror på om man har diabetes typ 1 eller typ 2 (förutom att det säkert också är personligt) ?

    Min svärfar har typ2 och han har i stort sett blivit frisk sedan han börjat äta nyttigt i största allmänhet (bla med lite fett i maten) . Han kan äta en bit vanlig tårta och kakor när det bjuds, men det finns diabetiker som inte kan det.

  • ztar
    Äldre 30 Mar 22:37
    #0

    lij
    Där beror det mycket på insulinproduktionen, de med typ 1 har ofta ingen alls så de tål socker sämre än de med typ 2 som ofta har en liten egen produktion. Din svärfar har med största sannolikhet en egen produktion som göör att han kan må bra ändå om han lägger om kosten.

  • mañana
    Äldre 31 Mar 00:19
    #0

    Blir så irriterad på detta "tål". Visst fan tål diabetiker socker och fett, de är ju inte allergiska.
    Är man 10 år har man antagligen typ 1 och kan reglera mängden insulin efter maten som serveras.

  • Sussi7­4
    Äldre 31 Mar 00:24
    #0

    Åter igen:
    Ett barn med biabetes har i regel typ 1, dvs insulinbehandlad. Man kan då, alltså, äta lite godis och annat "slarv" och sen kontra med högre insulindos.
    Man är inte allergisk mot socker och absolut inte mot fett. Det har ju inte ens med saken att göra!!!

  • Emilia
    Äldre 31 Mar 03:00
    #0

    Visst är man inte allergisk mot fett,socker och kolhydrater... men har man en nyupptäckt diabetes och är i inställningsfas eller pendlat mycket i b-glucos är det viktigt att tänka på dieten.

    Oavsätt typ1 eller typ2 kan man oftast ta en tårtbit eller en kaka då och då, även vanligt godis såklart. Men man bör förlja sin läkares/dietists ordinationer...
    Kanske kan därför inte denne pojke äta tårta som andra diabetiker - det finns alltid undantag!

    trolla - Vad hade ni själva funderat på för tårta, vad vill ni själva ha? Utgå från de och kolla sedan hur man kan förbättra den tårtan. Många affärer har på internet receptbanker, man kan vända sig till dietisten hos vårdcentralen/barnavårdscentralen och få tips, eller kolla direkt med pojkens mamma eller pappa vad som lämpar sig för honom.

    Lycka till.
    //Emilia

  • ztar
    Äldre 31 Mar 13:06
    #0

    Emilia har helt rätt, vad jag menar med "tål" är såklart inte att de skulle vara allergiska mot socker utan hur mycket deras blodsocker svänger, det är väldigt individuellt, och är kroppen van vid låg sockertillförsel så blir det större svängningar som kan vara svåra att avgöra hur mycket insulin det behövs, tar man för lite blir man ju hög och tar man för mycket blir man låg = man mår sämre.

    Socker och kolhydrater har mycket att göra med hur bra/dåligt en diabetiker mår, så jag tycker att det är omtänksamt av er att tänka på lillkillen!

  • lij
    Äldre 31 Mar 18:37
    #0

    Kan också tänka mig att det är svårare för en 10-åring att själva känna av och medicinera rätt än för en vuxen.

    Det trolla vill ha förslag på är alltså en tårta med väldigt lite socker, och helst lite vetemjöl och fett också. Jag antar att hon vet bäst vad just den här pojken bör äta.
    Kanske går det att baka en sockerkaka med sötningsmedel (alternativt köpa färdig om det finns) lägga bär emellan och garnera med (ett tunnt lager) vispad grädde och bär.

  • trolla
    Äldre 1 Apr 06:53
    #0

    Tack för era inlägg. Jo Emilia du har helt rätt. Det är en nyupptäckt diabetes och vi har hunnit averka några kalas med barnet i fråga och ser hur jättejobbigt det är för honom att inte få och hela tiden särbehandlas. Visserligen något han får vänja sig vid men jag ville överaska honom med något som passar både oss och honom.
    Vill inte spela "snälla tanten", bara få honom att känna sig lika välkommen och delaktig som alla andra. Han är en sån supergo unge och accepterar sin nya situation jätteduktigt. Dessutom är ju eg inte socker odyl nyttigt för någon så egentligen är ju hans "diet" den rätta för oss alla. Förslaget med sockerfri botten, bär och grädde lät ju bra, det tackar vi för, men kanske ni har fler recept på lut?
    Kram och tack, Trolla

  • Mathil­datige­r
    Äldre 28 Nov 08:44
    #16

    Petits-chouer är ju sockerfria och kan bakas ut till små bollar (som man kan stapla i pyramid) eller en större krans och fyllas med grädde och bär.

  • Äldre 28 Nov 09:03
    #17

    Har pojkens föräldrar bett er ordna en specialtårta? Annars tycker jag inte att ni ska göra det. 

    Är själv typ 1 diabetiker. Min svägerska (och tärna) har tagit fram ett gluten- och sockerfritt recept på en gräddtårta med jordgubbar som vi testade på min födelsedag och som kommer att serveras på mitt bröllop tillsammans med traditionell gräddtårta. Det kanske är ett alternativ? Jag kan be henne om receptet.

  • Äldre 28 Nov 09:34
    #18

    vill bara uppmärksamma att tråden är 8 år gammal, så jag rekomenderar att starta en ny om ni vill ta upp ämnet eftersom ingen av de ovanstående är medlemmar längre Glad

  • Äldre 28 Nov 09:47
    #19

    Haha, det missade jag helt Oskyldig

Svar på tråden Tårta till diabetiker