• M:et

Krukväxter i ytterkrukor?

När ni planterar krukväxter i krukor har ni innerkrukor då eller planterar ni jorden direkt i ytterkrukan? Tycker man förstör ytterkrukan om man häller jord direkt i den, men det är svårt att göra annat i krukor som har annorlunda form, nån som har något annat förslag? På blomsteraffärer planterar de ju i och för sig ofta direkt i ytterkrukan men...

• Svar på tråden Krukväxter i ytterkrukor?
  • AnnLee

Jag använder alltid innerkrukor. Nu är ju inte jag florist men tycker inte att växten mår bra om man planterar direkt i en ytterkruka. Provade detta en gång och upplevde att det var svårt att vattna blomman, man visste ju inte heller hur mycket vatten som låg på botten i krukan.

Men det är som sagt svårt när man har en ytterkruka med ovanlig form där innerkrukor inte går så bra att ha...

• RosaEsposa

Jag är florist och jag planterar min växter rakt ner i ytterkrukan..
    Jag rekomenderar inte det till min kunder eftersom det blir mycket svårare med vattningen då.

Men mina växter vill ha mycket lite vatten så det funkar för mig.

Dessutom har man (iaf jag) ju blommor för att det ska se vackert ut. Och då kan man ju inte ha en innerkruka som inte passar, eller välja en annan ytterkruka än den man ville från början.. Eller hur!?

• Vickan7

Man kan lägga oasis i botten på krukan under innerkrukan om problemet är att man har en för hög kruka. Jag anväder också innerkrukor. Jag har gjort en liten blomgrupp utan innerkrukor, men växterna dör på löpande band i den...

• Nyfiken gul , nu fru

de allra flesta krukväxter måste ha luftdränering i sina krukor..

Det rekommenderas _inte_ att plantera rätt i ytterkruka för den som inte har gröna fingrar o vet vad den sysslar med...

ytterst få blommor klarar att stå rätt upp o ner i en ytterkruka utan chans att få torka upp jorden mellan vattningarna..

• RosaEsposa

Det är bättre att ha lecakulor under en innerkruka. Det är också bra om man får plats med lecakulor i botten om man planterar direkt i en ytterkruka också.

Oasis håller vatten och möglar till slut om den ligger i botten på en kruka. Och då dör växten.

Problemet med min ytterkruka är att den är väldigt ovanlig form på, så ska jag ha innerkrukor så måste de vara antingen väldigt små eller så måste jag klämma ihop några större, och som sagt det blir inte allt för snyggt...

Om man man planterar direkt i ytterkrukan finns det någon bra tips på hur man sen får ren krukan från all jord och smuts som fastnat? Jag har provat med diskmedel och vatten, men det fungerar inte att få bort allt med. Tips?

Har förstått att det blir svårt med vattningen om man inte har någon innerkruka, men vad är tipset där då för att de inte ska dö på löpande band? Är det att vattna lite och ofta? Eller mycket och sällan? Eller hur ska man göra för att det ska gå bra? Jag funderar på att ha en elefantfot och kanske någon suckulent eller någon typ hjärtan på tråd eller murgröna, tror ni det skulle gå bra att ha dom direkt i en ytterkruka och med vattningen?

Plastpåse inne i ytterkrukan som man använder som "innerkruka", skulle det vara en bra idé då?

• anne på grönkulla

Vattna när det behövs, försöker jag lära min blivande - inte mekaniskt lika mycket varje gång & till varje växt, utan känna efter om den behöver vatten, försöka lära sig om den trivs med uttorkad jord mellan varven eller vill vara lika fuktig hel tiden - det borde väl gå att tillämpa på mer svårvattnade exemplar (t ex utan innerkruka - håller med ovanstående om att avrinningen är svårare att kontrollera då). Det är i min erfarenhet mycket lättare att övervattna växter så att de dör än motsatsen. Men det beror lite på vad man har för växter förstås!

• 23.7-brud

Satt just och tänkte på det med...Problemet blir ju att få fast påsen och få det att se snyggt ut. Kanske kan du sätta fast den med ett gummiband/snöre och dölja kanten och jorden med lecakulor och/eller något fint prydnadsgräs (eller vad det nu heter). Du måste nog också säkert ha en del lecakulor i bottnen plus små hål i påsen så vattnet rinner bort.

Det är svårt att tipsa då man inte ser formen på krukan. Är det modell "kvinnlig figur" eller ngt liknande?

Ja, den är som lite avlång och kvinnlig figur, bred på ena sidan, sen smalnar den av på mitten och sen blir den lite bredare på kanten igen (men inte lika bred som andra sidan)...

• RosaEsposa

Det blir nog bäst om du bara planterar den rakt i.
    Ha mycket lecakulor i botten o välj en växt som inte vill ha mycket vatten. Sen vattnar du helst lite och ofta.

De kommer gå jätte bra!

Svar på tråden Krukväxter i ytterkrukor?