• Linnea_78

Från Rom till Amalfikusten

Jag undrar om någon här har semestrat vid Amalfikusten och först flugit till Rom? Hur har ni tagit er till Amalfikusten från flygplatsen? Hur lång tid tog det och vad kostade det?

Någon som istället valt att flyga till Neapel och hittat ett billigt flyg? Det verkar vara mycket dyrare att flyga till Neapel än till Rom.

Tack på förhand! ;)

• Svar på tråden Från Rom till Amalfikusten
  • Pixie

Hej!

Vi har semestrat på Amalfikusten men flugit till Rom. Vi hyrde en bil i Rom och körde ner till Amalfikusten. Det var smidigast för oss. Var skönt att ha bilen på Amalfikusten eftersom vi gjorde en del utflykter, bla till vingårdar. Men man kan ta sig runt på Amalfikusten mkt bra utan bil också! Jag antar att ett smidigt sätt är att ta tåget från Rom till Sorrento och sedan buss vidare till var ni ska..
    Lycka till!

• Linnea_78

Tack för snabbt svar, Pixie!

Min sambos mamma har lite problem med ryggen så det hade inte varit bra om vägarna var gropiga. Upplevde ni att bilresan blev lite skumpig? Var det svårt att hitta till Amalfikusten från Rom?

Vi funderar på att bo i Amalfi, men det finns ju så många städer att välja på vid den kusten. Kan du rekommendera någon? Hade varit jättesnällt!

• kryddan

Hej
    Vi var på semester i Amalfi för ett par år sedan. Vi flög till Neapel och hyrde bil där. Kommer inte ihåg vad det kostade men jag tror inte det var så dyrt, vi flög över Amsterdam och bytte plan där.

Amalfi var en jättemysig stad. Vi var även i en stad (eller by) som hette Ravello den låg inte direkt vid havet utan lite längre upp i berget med en fantastisk utsikt. Det beror lite på vad man vill göra på semestern. Missa inte att ta en båttur till Capri! Vi var även i Pompeji, det kan jag rekommendera, hur häftigt som helst men se upp för att inte åka dit när det är allt för varm.

Trevlig resa!

• Linnea_78

Tack, Kryddan! Vilket flygbolag reste ni med?

• zerafia

Vi flyger till Neapel den 11:e juni och hem den 25:e. Visst var det dyrare än Rom, men då är det ju inte så långt att ta sig till Amalfi sen. Våra biljetter slutade på 7000kr tur och retur för två personer.

• StinaGerman

Linnea_78
    Jag och mitt ex bilsemestrade i de trakterna, åkte hela kusten. Från flygplatsen i Rom. Det är UNDERBART och så romantiskt, och vägarna är inte guppiga, men kurviga. Vägen klättrar liksom på bergsväggen, jag skulle tex aldrig våga åka buss där... Jag rekommenderar förutom Amalfi och Ravello, som kryddan skrev, också Positano, det var den vackraste byn av alla, men dyr. Finns två små fiskebyar på den slingriga vägen också, tror de hette Minore och Maiori eller liknande. Det lättaste är ju att ha bil, om man vill se olika platser. Annars skulle jag välja ut någon av de ovanstående och ta mig dit och bara njuta!! Lycka till!

• corinne

Jag har också bilat från Rom ner till "tån" på Italien och tillbaka igen. Ravello måste ni helt klart till, men framför allt, missa inte Trapea om ni åker så långt söder ut. Capri är också en läcker ö att göra en dagsutflykt till. Går båt bl a från Sorrento. Ni kommer få en jättefin resa!!!

• Linnea_78

Tack för tipsen! Vart är bäst att bo= inte så dyrt. Och fintast? =)

• JoakimB

Hej,
    Vi ska på bröllopsresa till Amalfikusten i sommar. Har bokat flyg från Köpenhamn till Neapel med Easyjet för ca 1.500/pers. Visserligen via Berlin med övernattning där eftersom flyget från Cph går på kvällen. Det var det bästa och billigatse sättet för oss att ta oss till Neapel. Hemresan är raka spåret med en eftermiddag i Berlin.

Lycka till!

• märy

Vi flög från Köln/Bonn med Hapag Lloyd Express till Neapel. Www hlx com

till köln kan du flyga från arlanda/gardemoen med german wings
    www germanwings com

Håller också med om att Ravello var superfint, därifrån kan man vandra ner till Amalfi igen genom citronodlingarna -jättemysigt!

Det är väldigt lätt att ta sig från Neapel med lokaltåg och bussar till Sorrento och Amalfikusten.

• UllaBulla

Jag åkte tåg mellan Amalfi och Rom, det var väldigt smidigt och jag hade en hemskt trevlig tågresa. Både för att tåget var fint och fräscht, men också för att flera italienare i kupen var så pratsamma och roliga.
    Det går också ett "flygplatståg" mellan Rom C och flyplatsen. Har för mig att det är ett särskilt "flygtåg" så ni får förmodligen (om ni väljer tåg) byta i Rom.

• Lina-Flina

Hejsan

Vi tog också tåget. Köpte biljett på plats. Inga problem alls. Åkte via Neapel där vi bytte till tåg mot Sorrento där vi bodde. Från Sorrento tog vi dagsutflykter (med lokalbussen) till Amalfikusten (Positano bl a) och med båt till Capri (det var där han friade! :) )

• Lina-Flina

Kanske borde tillägga att vi flög (billigt) med RyanAir till Rom.

Svar på tråden Från Rom till Amalfikusten