• ISLA

Era godaste pajrecept?

Jag ska göra 2 olika pajjer till helgen och har idétorka, hjälp mig!
    Jag ska göra en med ost, skinka och purjolök ,så andra tips är välkomna.

• Svar på tråden Era godaste pajrecept?
  • Xena

Kyckling, paprika och fetaost.

Köttförs/taco.

Svamp.

• mañana

Broccoli och whiskeyädel.
    Gör den ofta.

• brudimaj

har aldrig recept! men broccoli är gott i, och lax!!

• Bus-Lisa

Vilka bra tips! Har aldrig provat whiskeyädel, men det ska jag göra nu.

Jag brukar göra med spenat och räkor. Då behövs ofta något som är salt tex bacon, rökt kött eller någon vällagrad ost. Det kan vara bra att ha tex valnötter i för att de för en bra konsistens.

• Xena

Brukar ni göra era pejer med äggstanning, eller gör ni på annat sätt?

• ISLA

Tack för alla snabba svar, kom gärna med fler!
    Problemet är att en är mjölkallergiker och en nötallergiker, så därför tänkte jag göra en utan ost.
    Xena: Jag brukar göra med äggstanning.

• Helena V

Jag brukar göra en med skivade chorizos, strimlat bacon och broccolibuketter.

• Helena V

...och äggstanning, glömde jag säga!

• Took

Ädelostpaj som finns på Icas hemsida mmmmm och funkar ju även för vegetarianer! :)

• ISLA

Tack för tipset att gå in på Icas hemsida Took. Tänkte inte alls på det.
    Hittade en som jag ska göra där! Avokadofylld paj med räkor, mums.
    Om någon vill ha receptet så kommer det här:
    Till fyllningen ska det vara avokado, lök, vitlök, röd chilli, salt, peppar, citron och creme fraiche (jag får byta ut den mot mjölkfri creme fraiche) .
    Och till garneringen ska det vara räkor och finstrimlat citronskal.

• frulan

Äggstanning med spenat, muskot, fetaost o röd chili. Minns inte om det kanske brukar vara vitlök i oxå... men jag tror inte det.
    Suuupergott!
    Men kanske inte feta då om du inte tål
    O förresten, då får du inte göra den alls! För det är fetan som gör det

• EmC

spenat och blandsvamp (stekt med lök och lite balsamico), ev soltorkade tomater också. Ägg blandat med CF (finns ju även för mjölkallergiker) ovnapå, ingen ost behövs.
    Till ska man enligt receptet ha citronsky och sallad på ruccola och rödlök med olivolja med citronsmak.

Jättegott!! och känns lite festligare med tillbehören.

• LisaML

Quiche Lorraine är min favorit! Blanda ned massor av riven ost och en bit strimlad rökt skinka i äggstanning, grädda i förgräddat pajskal som vanligt. Det är smaskens! Typisk bra fredagsmat när fantasin inte är på topp.

• josefineelin

Jag gör en kanongod Taco-paj som är hur enkel att svänga ihop. Man steker köttfärs och blandar i lök, paprika (röd eller gul) och taco-kryddor. Sen lägger man det i en pajform i vilken man tryckt ut en vanlig pajdeg. Sen lägger man creme fraiche över och garnerar med tomatskivor. Låt stå i ugnen tills ytan blivit gyllenbrun. Servera med en vanlig grönsallad!

• Suusaan

Här kommer en jättegod och enkel pajfyllning, som passar bäst om man har hälften grahams- och hälften vetemjöl i degen:

Ett paket keso
    Röd- eller purjolök efter smak
    3 ägg
    Räkor efter smak

Blanda, fyll pajskalet, strö över ost och grädda. Man kan äta hur mycket som helst av den pajen!

• Chrihanna Joster

kall paj är oxå gott: grädda ett pajskal. Låt kallna medan du blandar majonäs, cremefraiche, hackad kokt ägg, dill, rödlök, smågurkbitar och MASSOR av räkor. garnera med ytterligare räkor och lite rom, svart tycker jag är både godast och finast.

• SagaTova

Nu är jag lite trist i allt detta och kommer med ligt variant på paj deg.
    Byt ut större delen av smöret (om det ingår) mot potatismos (funkar bra med pulver) behåll ca 50 g smör. Så frå man ett ngt magrare aöternativ. Tycker själv att det blir super gott.

• Chrihanna Joster

Oj vad intressant med potatismos i pajskalet! Det kommer jag testa, garanterat.

Fler goda tips, någon?

• mli_b

En lite nyttigare variant av pajskal:
    2 1/2dl vetemjöl
    50g smör
    1 dl kesella (går bra med lättkesella)

Smörj formen. Räcker till en form som är 23 cm i diameter.

Fyllningar:
    Ost och räkpaj
    250g lagrad grevé- eller herrgårdsost
    500g räkor (med skal)
    äggstanning

Servera med en sås gjord på 6dl gräddfil och 1dl röd stenbitsrom.

Räkpaj
    Gör en stuvning, smaksätt med vitt vin och cayennepeppar. Tillsätt räkor och häll i pajskalet. Grädda.

Svar på tråden Era godaste pajrecept?