• Bröllopstokiig

Nån mer som tänkt ha tyllkappa (eller likn.) över klänningen?

Jag har en halterneckklänning och mao bara axlar och till viss del, rygg vilket jag känner mig rätt obekväm i men då klänningen verkligen är DEN så har jag tänkt att en sömmerska sy upp en tyllkappa åt mig.
    Har dock INGA idéer om hur den skall se ut eller likn.
    Ska den vara lång eller kort, kanske halvlång? Antar att lång är snyggast som följer klänningens form eller?
    Skall den vara helt i enkelt tyll eller med spetsmönster?
    Vore glad för lite idéer på hur den kan se ut, längden, ev. bilder på webben på tyllkappor etc.
    Även andra förslag att ha över överarmar och rygg om det känns nödvändigt (förutom boleros) tas emot! Är itne så förtjust i dessa sjalar som man antingen måste knyta á la collegetröja på 80-talet eller hålla i själv! )

• Svar på tråden Nån mer som tänkt ha tyllkappa (eller likn.) över klänningen?
  • Bröllopstokiig

Vad kul, jag ska också ha en tyllkappa över min baraxlade klänning!
    Jag har tänkt att ha en klänning som är lång, men som jag ändå kan dansa i, och då ska istället tyllkappan vara lååång, så att den blir som mitt släp/slöja, och sedan kan jag ta av mig den när det är dags för dansen!
    Jag har hittat flera fina bilder på tyllkappor i bröllopstidningar (får massor av min blivande som reser i Tyskland och USA). Säg till om du inte hittar några bilder så kan scanna in några åt dig.

Jag har även tänkt att kanske ha lite utsmyckning på kappan, eftersom jag vill lämna klänningen helvit. Har inte bestämt mig om ärmarna ska vara vida eller smala än...
    Min syster ska sy allt till mig, så det underlättar naturligtvis. Hon är precis färdig mode deigner, vilken tur man kan ha!

Lycka till!
    /Dockan

• Bröllopstokiig

Dockan! Jag har flera gånger efterlyst bilder på sådana kappor... Oooom du kunde tänka dig att maila bilder till mig så blir jag superduperglad!!! Gärna om du har nån eller några som är så långa som du ska ha, för det är precis så jag tänkt...

Om du orkar är adressen: brud17augusti@hotmail.com

• Bröllopstokiig

Jeg skal have en kjole med brede skulderstropper, men jeg bryder mig ikke om at skulle have bare arme i kirken. Derfor får jeg syet en jakke, der har lidt længere slæb end kjolen.

Det skal siges, at jakken også tjener det formål at gøre at man ser kjolen i små glimt. Min kjole er syet i rødt kinesisk brokade og jakken i guld thaisilke. Altså ikke den mest almindelige brudekjole ;o)

Men du kunne også vælge at købe en stola. Min veninde havde en stola (se www.bryllupnu.dk/brudepar/trineemil/emiltrine.html )Det var en rigtig flot løsning, men hun havde så heller ikke slør på.

• Bröllopstokiig

Jag vet inte riktigt vad du menar med tyllkappa men om du går in på länken jag bifogar finns där två klänningar, en med en kappa i organza el chiffong (skulle jag tro) och en mer kavajaktig jacka. Om du gärna vill ha tyll är det ju bara att byta ut materialet.

www.leijtencreations.com/english/page5.htm

Svar på tråden Nån mer som tänkt ha tyllkappa (eller likn.) över klänningen?