• Elin B

Klarar rosor en utomhusfotogratering på vintern??

Vi ska gifta oss på nyårsafton och skulle vilja ta våra bröllopsfoton utomhus.
    MEN nu har jag kommit på ett ev problem. Hur gör man med brudbuketten? Tänk om den fryser och se alldeles vissen ut sen i kyrkan och på festen... Jag vill ha vita rosor, fresia och något grönt i min bukett.

Hur har ni andra som ska gifta er på vintern tänkt göra? Ska man satsa på att ha två buketter för säkerhets skull, en till fotograferingen och en till resten av dagen/kvällen?

• Svar på tråden Klarar rosor en utomhusfotogratering på vintern??
  • Vitklädd i vinter

Jag har lite erfarenhet av detta. Gifte mig för ett par veckor sedan på en kall vinterdag. Eftersom vi oxå tog lite utomhusbilder bestämde jag mig för att ha röda rosor so jag hade fått för mig klarade kyla bäst. Jag frågade tom i blomsteraffären om inte det var bäst och de höll med.

Så på bröllopsdagen tog vi kort utomhus i ca en timme, sen började blommorna ramla ur hållaren både på min bukett och tärnbuketten, detta var innan vigseln. Så jag fick ju hålla på att stoppa i blommorna igen. På måndagen ringde jag blomsteraffären och berättade som det var och då påstod hon att det hade med att göra att det var så kallt den dagen. Så tydligen klarar dom inte kylan ändå då!

Dock köpte jag inte hennes förklaring för jag anser att ramlar blommorna ur hållaren så är dom ju inte fastsatta ordentligt och det har väl inte att göra med om det är kallt eller inte!

Det kan ju ändå vara bra att ha i åtanke när du beställer buketten!!

• Floribunda

Att blommorna ramlar ur hållaren har ingenting med att det är kallt att göra!
    En dålig ursäkt för ett dåligt arbete!
    Är en brud inte helt nöjd i vår butik får hon HELA summan tillbaka!
    När blommor fryser är det en fördröjning på den visuella effekten och det kan tänkas att det blir synliga skador senare på kvällen. Men vad gör väl det då?`
    Hade en brud som gifte sig på nyårsafton i år med vita kallor, utomhusfoto och slädtur efter, inget syntes på callorna på hela dagen och inte heller kvällen.
    Callor är en av de känsligaste blommorna för kyla och vit den tydligaste färgen för frostyskador eftersom de gärna blir bruna.

• Tessy

Blommor klarar inte att gå från kalla utrymmen till varma!

Har en kompis som tog massa ute bilder med buketten ute. När hon gick in i bilen slokade alla blommor helt. Hon fick akut handla rosor på ica!

Jag gifte mig oxå på vintern och hade enbart röda rosor. Vi tog alla kort ute.
    Det floristen sa till oss var att att blommorna bara klarade kylan kortare stunder. Fem minuter vågade jag ha med blommorna och det blev ca 10 blomkort...
    Obs detta gäller när det är minusgrader.

Floristen bör informera om detta. Så lita inte på att buketten håller om du är ute länge med dom och sedan går in i värmen!

Svar på tråden Klarar rosor en utomhusfotogratering på vintern??