• Sara_the_star

Rengöring av vitt guld?

Min förlovningsring har börjat få några små fläckar på insidan som är smuts för man kan ta bort dom med tops men jag undrar vad för slags medel det finns ute på marknaden som man kan använda på en ring med vitt guld som har diamanter på?

• Svar på tråden Rengöring av vitt guld?
  • Sara_the_star

men sliter inte det på ringen då?

• zera

det finns ju rengöringvätska som alla gulsmedbutiker säljer, det borde ju funka...

• zera

min kompis brukar lägga sina smycken i vanlig fönsterputs i tio minuter och skölja av med vatten sen, hon tycker det funkar, har inte provat själv än...

• snuttepuffan

Nu är inte jag någon guldsmed, men guld är en ädel metall som självklart släpper några joner, men frågan är om diskmedlet gör att guldet avger mer än vad kroppens svett gör... Förmodligen marginellt i såna fall. Yes är bra på att lösa smuts och en rengöring tar ju inte så lång tid....

• Isbruden

När vi köpte min vigselring tipsade guldsmeden mig om Ajax, som man tvättar golv med. Den vita, inte den som luktar citron.
    Den löser tydligen fett ännu bättre än Yes. Mina ringar blir jättefina och diamanterna gnistrar massor när jag gjort rent dem!

• Sara_the_star

Orsaken till varför jag frågar är för att jag fått ringen utan min fästmans far och den ringen tillhörde hans farmor så jag har en gammal och betydelsefull ring... :)

• Brud -05?

Jag har jobbat lite hos en Guldsmed och där skulle vi vara försiktiga med smycken som hade stenar i. Men jag tror definitivt att du kan använda tex Ajax om du inte vill köpa nån speciell rengöringsmedel som finns hos guldsmeder.
    Annars kan du kolla med stans Guldaffär, för de har ganska billiga och mycket bra rengöringsmedel för smycken av olika slag.

• snuttepuffan

Vilket medel du än bestämmer dig för att använda så kan det vara värt att skölja rent ordentligt efteråt med vatten och se till att torka ringen noggrant.

• lij

Om det är en gammal och handgjord ring kan den kanske reagera lite annorlunda än dagens ringar. En kompis använde sitt vanliga silverputs till en handgjord silverring och den blev alldeles matt och konstig. Putsmedlet funkade dock alldeles utmärkt till de vanliga silvermsyckena. Vet inte om det skulle kunna bli likadant med en guldring dock.

Ett alternativ är att göra en "silver star"-rengörning, fast med alluminumfolie istället för "silver star"-plattan. Lägg folie i diskhon, fyll på med saltvatten och lägg i smyckena. Det funkar faktiskt.

• snuttepuffan

Det fungerar snabbare om det är små hål i folien.

Svar på tråden Rengöring av vitt guld?