• dala82

vinterbröllop vs sommarbröllop

Hej allihop!
    Jag har sett att det finns trådar kring detta ämne men skulle vilja ha lite nya fräsha åsikter.

Vad tycker ni är fördelar och nackdelar med ett vinterbröllop resp. ett sommarbröllop?? Alla åsikter och funderingar är välkomna!

• Svar på tråden vinterbröllop vs sommarbröllop
  • Elfina

Jag ville faktiskt ha ett riktigt höstbröllop med röda vackra träd, hög klar luft.. Men nu gifter vi oss i Juli. För min m2b jobbar som "artist" o har säsong hela hösten, vintern o våren så det fanns inga alternativ. Fördelen att vi gifter oss på sommaren är att det inte är lika stor risk för regn Men jag tycker egentligen att ett höst el vinterbröllop kan vara så vackra. Hmmm, detta blev inte så mkt för o nackdelar bara min åsikt.. Men det kanske hjälper dig ändå..

• MimmiPigg04

En fördel kan vara att det inte är lika vanligt att gifta sig under vintern. Vilket kan innebära att erat bröllop inte kommer att krocka med andras som ett sommarbröllop kan göra då det är mkt poppis årstid att gifta sig på.

En annan fördel är att gästerna eventuellt slipper avbryta sin ev semester om man lägger sitt bröllop i juli, aug.

En annan fördel är att det finns många roliga resmål att åka på bröllopsresa till under vinterhalvåret.

Fördel med sommaren är ljust ljuset och vädret. Själv blir det majbröllop :) men var helt inne på vinterbröllop innan, men lokalen vi ville ha funkade tyvärr så då blev det en annan och den passade bättre till sommarhalvåret.

• Helena V

Fördelar som jag kan komma på med vinterbröllop... Gästerna är ofta inte lika uppbokade under januari-februari som under sommaren (å andra sidan kan det ju finnas gäster som bara vistas på orten under sommaren).
    Det går att använda facklor, levande ljus och ev fyrverkerier på ett effektfullt sätt.
    Lokaler, frisör etc är inte lika hårt uppbokade.
    Det är mer ovanligt med vinterbröllop vilket kan vara en poäng i sig, det blir ett bröllop som sticker ut lite, som gästerna minns.

Nackdelar som jag kan tänka mig. Det krävs mer av kläderna, ev måste man ha ytterplagg. Osäkert om det går att fotografera utomhus utan att förstöra brudbuketten (eller få röd näsa... ). Å andra sidan är de ju inte självklart att man kan fotografera utomhus på sommaren heller.

• Tessy

Här kommer tips från en vinterbrud. Gifte mig den 29 januari.

Fördelar vinter: Ej högsäsong, behöver ej vara toktidig med att boka lokal o kyrka. Roligt att ha stor fest på vintern när det är lite mindre av den varan. Vackra vinterkort.

Nackdelar vinter: Den största nackdelen var att jag frös mycket under fotografering och i kyrkan. Gästerna är inte som snyggast på korten när man är blek o färglös.

Sommar fördel: Varmt o skönt! Vackra bilder! Kan vara ute mer och bla. hurra för brudparet.

Nackdel sommar: Svettigt för männen i deras lite varmare kläder.. Getingar och mygg när man är ute..

Några åsikter från mig! Jag tycker att vårat vinterbröllop var perfekt men det skulle det säkert bli om det var på sommaren oxå.

• Nyfiken gul , nu fru

Nackdelar vinter:

*oförutsedda väderomslag med snöstormar som sinkar präst, fest o hela härligheterna

*slask med följd att klänningen färgas sörjgrå av sand o salt

*man måste hitta vinterskor som passar klänningen för att inte halka omkull/frysa ihjäl i pumps

*knepigt att hitta en snygg jacka till klänning/frack

*Man måste se till att festens aktiviteter hålls inomhus

*För barnfamiljer långväga, kanske det behövs tas ledigt från skola o dagis en extra dag

*risk att festen känns mer som julfest eller nyårsfest än bröllop.

PLUS med vinterbröllop

Man får chansen att använda fyrverkerier hejvilt!!

Man kan frossa i levande ljus o marschaller o facklor!

Folk är för det mesta hemma o har inget bokat!

Lågsäsong o billiga priser på tex hotellrum, brudbuketter, brudklänningar osv!

Som gäst kan man äntligen använda den glittriga nyårsblåsan man fortfarande har hängandes oanvänd från millenieskiftet!..

Det mesta är ledigt, man kan frossa i kyrkor o festlokaler o fotografer

• sjd

Vi har delvis valt vintern för man inte har så höga krav på att det _ska_ vara vackert väder. Man väntar sig liksom inte att det ska vara 25 grader varmt och solsken i slutet på november, så om det är en klar och vacker dag blir man positivt överraskad.

• Stilig Amelia

Nyfiken Guls plus-lista var jättebra, vill bara lägga till möjligheten till släd-/vagnfärd och få klä upp sig i en vacker päls! Mysigt!

• Nyfiken gul , nu fru

okej..

en lista för sommaren...

Negativt med sommarbröllop:

varmt!.. det kan bli ruskigt varmt ohc försöka se vacker ut i +28 grader med tre underkjolar o tät sidenklänning är inte det lättaste...
    (minns mitt eget bröllop 96, värmerekord i stockholm +32 grader hade vi då... o jag hade en krinolin på mig)

pga semestertider kanske inte alla kan komma pga längesedan bokade semesterresor

Högsäsong för bröllop... allt blir mycket dyrare

Mycket folk som gifter sig, blir kapplöpning till kyrkorna o de rätta tiderna..

Insekter, småkryp o allergier... man får tänka sig för vilka som kan tåla björk i kyrkan o vem som nyser av hö o vem som kan bli sjuk av getingstick i vigsel-hagen.

Risk att en del gäster är bjuden på fler bröllop samma helg om man väljer typ midsommar eller pingst o kan tvingas tacka nej..

Plussidan med sommarbröllop

Du fryser inte... du kan gå med ryggen bar och bara njuta!

Du kan klä dig hur du vill utan att behöva ta hänsyn till väder o vind

Större valmöjlighet på vigselplatser, man kan gifta sig i bonden Janssons kohage om man vill...

Man kan ha festen i partytält alternativt köra valda delar utomhus

man kan åka cabriolet eller häst o vagn

Folk är i allmänhet mer lediga under sommaren

Nätterna är ljusa o man kan festa läääänge...

Skola o dagis är i allmänhet stängt o man behöver inte tänka på att ta ledigt för sina barn

Lätt för gästerna att välja klädsel då man i regel har mer sommarkläder för fest än för vintern

• dala82

Tack nyfiken gul och alla andra!!

Svar på tråden vinterbröllop vs sommarbröllop