• emma_l

Kato stalos

Äntligen har vi bokat resan! Det blev Kato Stalos på Kreta 2 veckor i juli! Någon som varit där? Nått bra tips?

• Svar på tråden Kato stalos
  • Förlovad

Japp jag har varit där..men jag har inget direkt tips tyvärr..
    Det var några år sedan jag var där och det var med två tjejkompisar så vi fick inte så mycket gjort

• MarLau

Vi var i Kato Stalos en vecka i juli 1996. Ett bra tag se'n med andra ord och mycket har säkert förändrats. Jag har dock bara positiva minnen därifrån. Det är nära till mysiga staden Chania. Ni måste också åka till Elafonnissi som ligger på sydkusten och kallas för Greklands Maldiverna. Det var helt fantastiskt vackert där. Stränderna är rosa av krossade snäckskal och man vadar kring i det varma, kristallklara vattnet. Kan också rekommendera en tripp till Falasarna som ligger på västra kusten. Jättevackert. Det blåste dock ganska kraftigt när vi var där vilket gjorde att man blev "sandblästrad". Inte skönt!
    Stranden i Kato Stalos var helt OK den också men vi hade rödflagg flera dagar vill jag minnas.
    Ha det så skönt... och du, kolla om gamle gubben Vasilis fortfarande har "sin del" av stranden (Vasilias Beach) där han bjuder "Free Fanta" till alla som hyr solstolar av honom. Han var sååå charmig :)

• emma_l

Tack! Det låter jättehärligt! Längtar efter värmen!

• T&E

Hej!

Var där för tre år sedan och det var mysigt! Fin strand och Chania är lagom stort med fin gammal stadsdel.
    Men grekerna byggde överallt. Runt vårt hotell byggde de flera nya hotell och det kändes lite som en byggarbetsplats så fort man skulle gå till stranden.
    Men det var ju länge sen och husen är säkert färdiga nu!

PS! Missa inte någon av de högt belägna restaurangerna i Platanias. Det är jobbigt att gå upp dit, men utsikten i solnedgången var OTROLIG!

• emma_l

T&E

Ja, man får hoppas att det inte byggs en massa när man e där, kan vara lite störande.
    Restaurangerna i Platinas ska det absolut bli! Skadar inte med lite extra motion=)

• svmm

I höstas var jag och min sambo två veckor på kreta, vi bodde lite mer västerut än vad ni ska göra, Platanias. Jag måste också rekommendera resturangerna uppe i Platanias, det är den gamla delen av stan.Kan vara svårt att hitta i börja, man man går uppför en backe vid Nikos Jewellery.

Elafonissi som andra har skrivit är helt underbart. Hyr en bil och åk runt lite, det är otroligt vackra vägar, men så gott som alla vägar bär upp i bergen så var beredd på mycket kringelkrokar om ni ska åka nånstans.

Samariaravinen är också otroligt fin.

I Kato stalos finns också ett ställe som heter kaffestugan som en svensk tjej äger, där kan man titta på svenska program och fika lite.

Folket är otroligt gästvänligt och trevligt, hoppas ni får en underbar resa. Jag måste erkänna att jag är fruktansvärt avundsjuk för jag längtar verkligen tillbaka!

• emma_l

svmm

Vad underbart det låter! Tack för tipsen!

• Brud0507

Hej!
    Jag var i Kato Stalos så sent som i september 2004. Jag har en del att säga om det. Är du intresserad? Jag kan kanske maila dig?

• Brud0507

Marie IE B: Gubben du pratar om, var hade han sina stolar och var de många? Jag undrar om det inte är gubben som vi hyrde av i september 2004, han var sååååå mysig. Han gav oss Fanta och frukt varje dag och pratade glatt på grekiska med oss trots att vi inte forstod ett ord. Hans fru heter Maria. Kan det vara samma?

• maria b

Hej
    Jag har jobbat som guide på chania kusten i 6 månade så jag känner kreta utan och innan.... Du har fått bra tips redan men jag kan många bra resturanger och utflykter. Vill du ha tips så är jag redo.
    Med vilka reser ni?

• MarLau

Brud 0507:
    Jo nog låter det som om det är vår käre Vasilis allt! Han och hans fru tillbringade hela dagarna på stranden med att hyra ut stolar och dela ut Fanta och frukt. Häftigt att han fortfarande gör det! Min sambo och jag kom att tänka på honom så sent som förra veckan när vi satt och pratade om våra resor vi gjort och undrade om han fortfarande levde och så får man reda på det här, några dagar senare. Coolt!
    Eftersom det är snart 9 år se'n vi var där så minns jag inte exakt men jag tror inte han hade särskilt många stolar man ack som han gick och pysslade och höll iordning.

• AnnaM

Vi var i Kato Staos sommaren 2003 och det är vår bästa semester. Vi bodde på Marine Claire, ett mysigt litet hotell. När vi var där var det tyvärr badförbud i havet nästan alla dagar, men poolen dög bra för oss.

Jag vill rekommendera en utflytk till Samariaravinen, där är det verkligen vackert.

Ni kommer säkert att få en superbra semester, Chania och Kato Stalos är verkligen perfekt för semester!

• emma_l

maria b

Vi åker med apollo och kommer på bo ett lägenhetshotell som heter veli/camellia.. skulle ligga precis vid stranden.. klassificeringen är bara 2 solar, men vi e inte så kräsna=)

• Fredde32

Hej!

Vi har varit i Kato Stalos 2 gånger, och har båda gångerna varit väldigt nöjda.
    Förra sommaren bodde vi på Veli/Camelia, och skall göra det i år också.
    En ny resa är nämligen bokad med samma destination!
    Vi var jättenöjda med hotellet, inget lyxhotell, men fyller sin funktion. Stor balkong med havsutsikt.
    Kato Stalos är ett "litet" ställe, men alla byarna går ju hand i hand från Chania till Platanias.
    Flera restauranger som är riktigt BRA, trevliga supermarket ägare (en av dom kom ihåg oss, och plockade fram ett foto han tagit på vår son 3 år tidigare!!!)
    Finns några "svenskställen" i området också, Aminas Bar på stranden, samt Kaffestugan. Amina är jättegullig, henne ska ni definitivt besöka!!!
    Hör av dig om du vill veta mer, vi älskar Kreta, och Kato Stalos är alldeles lagom för oss! Inte så packat med folk på stranden, bra om man vill kunna hålla lite koll på vad ungarna gör!

• Victory

Hej allihop!
    Vi har precis bokat resa till Kato Stalos i slutet av maj! Vi ville till Kreta/Chania och blev inspirerade bland annat av denna tråd, så det blev Kato Stalos! Det låter så fint på allas beskrivningar! Var bara tvungen att dela med mig! *Längtar*

• emma_l

Fredde32

Hej!Ser fram emot resan, längtar ännu mer nu när man sitter och läser olika reseberättelser. Hur e stranden? Skönt att höra att hotellet är bra! När åker ni? Vi reser den 2 juli och blir borta 2 härliga veckor. Vi bokade utan havsutsikt, så vi får se vart vi hamnar nånstans på hotellet. Vi e inte kräsna, bara vi får komma bort lite ifrån det vardagliga livet=)

• Fredde32

Emma:

Stranden är alldeles utmärkt! Finkornig sand, långgrund på sina ställen, fast det varierar lite från dag till dag iom undervattenströmmarna...

Hotellet är helt OK, läget är utan tvekan super!! Nu ska du tänka på att det är 2 solar, och förra sommaren saknades endel köksutrustning för att vara en 2 rums lgh. (typ bara 3 uppsättningar bestick och så....)
    Men man äter ju ute varje kväll ändå!
    Vi åker den 29/7, så vi åker tyvärr om varann... Hoppas ni inte får lägenhet ut mot gatan. Den är ganska så trafikerad vissa tider, det är huvudgatan mellan Chania och Platanias som går hela vägen längs kusten.

Håller med dig... man spenderar inte så mycket tid på hotellet... sover ju bara där....!!! huvudsaken är att komma hemifrån!!!

Svar på tråden Kato stalos