• Anna-Maja

Hur få snittblommorna att hålla länge?

Inte alltför sällan får jag snittblommor och det är ju kul, men jag skulle vilja att de höll lite längre. Vad ska man göra? Vilken temperatur på vattnet? Ska man byta vattnet efter någon dag? Ge nya snitt med jämna mellanrum? Eller ska man bara låta dem vara? Ska man preparera blommorna/vattnet på något sätt?

De blommor som jag mest undrar över är:
    Rosor
    Liljor
    Tulpaner

• Svar på tråden Hur få snittblommorna att hålla länge?
  • Texas

Rosor ska man ha i ganska varmt vatten och tulpan i iskallt vatten. Generellt tror jag att desto hårdare skälkar blommorna har desto varmare vatten ska de ha. Blommor med ganska mjuka själkar ska stå i kallt vatten. Tulpaner mår också bra att ha sin plast kvar runt sig i någon timme efter att man satt ner dem i vasen. Jag kör nya snittytor direkt då jag sätter dem i vasen och sedan brukar jag också byta vatten varannan eller var tredje dag och då gör jag också nya snittytor. Tulpaner håller max en vecka. Rosor beror mycket på kvalitet och sort hur länge de håller. Liljor burkar hålla ganska länge, iallfall två veckor. Jag är inte florist så jag vet inte om allt detta stämmer till 100% men så här brukar jag göra med mina blommor.

• Johanna = en lat kock

ställ kallt på natten

till tulpaner är det jättebra att slänga ner is i vattnet - de håller mycket längre

• svmm

För att få rosor att hålla så måsta man alltid göra en snittyta med en vass kniv (inte klippa) direkt innan man sätter ner i vatten. Enligt de nya forskningsrönen i Holland så ska rosor ha kallt vatten. Jag kör dock alltid med varmt vatten och säger det till kunderna också. Jag tycker att de står sig bättre i det. Byt vatten var annan var tredje dag. Ha blommorna svalt så håller de längre. Ställ in i kylen över natten tex.

Tulpaner ska ha kallt vatten och inte så mycket vatten. Får man med en näringspåse räcker det med en halv sån, annars växer tulpanerna väldigt. De vill också stå svalt för att hålla sig så länge som möjligt.

Liljor, nytt snitt ljummet vatten.

För alla blommor gäller nya snittytor direkt innan de kommer ner i vattnet för att hålla så länge som möjligt

• Nyfiken gul , nu fru

*alltid nya snittytor när du sätter blommorna i vatten, även när du byter vatten

*Rosor ska ha hett vatten, har blommorna vistats ute i kyla måste du vänja de först vid att det är varmt inne.. Ställ i svalt/ljummet vatten o på någon sval plats tex en klädkammare eller något över natten, dagen efter snittar du nytt o ställer i hett vatten o ställer på bordet som vanligt.

*Alla blommor med mjuka o vattniga stjälkar ska ha kallt vatten. Byt gärna vatten varannan/var tredje dag.

*Ta ALLTID bort blad o blommor som hamnar under vattenytan!

*anpassa vasen efter blommorna, en vid vas utan stöd gör att blommorna ibland kan slokna fortare.

*tulpaner står med fördel kvar i plasten någon timma innan den tas av...

*ställ snittblommor kallt under nattetid. Inte i frostgrader men gärna kylskåpskallt, så en inglasad balkong funkar liksom en sval källare..

• Anna-Maja

Tack vad snälla ni är!

Senaste tillskottet är rosor som jag idag gett nya snitt och nytt vatten (fick dem i fredags) och de ser fortfarande nya ut nästan. Vi bor i lägenhet men kanske jag ska börja med att ställa dem lite svalare, sovrummet kanske?. Kylen är tyvärr inget alternativ. Rosor och liljor är ju ofta en meter höga och vi har ganska liten kyl.

• f.d. Svart brud

Liljor ska ha ljummet vatten

Tulpaner bör man kapa ca 1 cm och ge ny snittyta varje dag, eftersom de växer så. Iskallt vatten ska de ha.

Rosor ska ha hett kranvatten. De gillar att ha vatten högt upp på stjälkarna. Byt vatten varje dag.

Se till att inte ha bladdelar i vattnet, det gör att det ruttnar snabbt.

Man kan göra egen växtnäring med ca en tsk socker och ett par droppar klorin / liter. Om man inte har påsar med blomnäring som man spär ut med vatten...

Och sist men inte minst: Skaffa en hobbykniv, det räcker med en billig sak från Rusta. Använd den bara till snittblommor, så har du garanterat en vass kniv som ger bra snittytor. Har man en slö kniv, så sabbar man bara stjälkens små "vattenkanaler".

• Anna-Maja

När man ger blommorna ny snittyta, ska man då skära snett eller går det bra att skära rakt av bara?

• f.d. Svart brud

Skär snett. Det ska vara en lång, slät yta och missa inget av stjälken.

Svar på tråden Hur få snittblommorna att hålla länge?