• thanisa

Spettekaka, bröllopstårta eller krokan?

Sambon är skåning och i hans släkt så går det inte att ha ett bröllop utan spettekaka. Vi kommer att ha en vanlig bröllopstårta och så efterätt så det känns lite som mycket sötsaker. Är det någon som kommer ha både spettekaka och bröllopstårta och i så fall ska man minska på storleken på tårtan och spettekakan för att alla ska ha en bit av varje kanske man inte kan räkna med?

Är det någon som helt utesluter tårta och enbart tar spettekaka eller krokan? Och vet ni hur lång tid i förväg de vill ha in en beställning hos spettekaksbageriet? Det är ju en stor spettekaka som kommer att behövas.

• Svar på tråden Spettekaka, bröllopstårta eller krokan?
  • R&M

Hej! I en gammal svensk film (skånsk såklart) sa man att de första dagarna kan man leva på kärlek, men sedan behövs en rejäl spettekaka......
    I juli gifte vi oss och hade såklart förrätt, varmrätt och efterrätt som var glass, jordgubbar och spettekaka. Mycket uppskattat av oss skåningar men mindre gott tyckte släkt från dalarna. Sedan var det kaffe och bröllopstårta (efter 1 timmes dans) Så man kan ha båda, det kommer att bli toppen. Du bör kunna minska tårtan något men ta inte för lite. Bättre att det blir över än att ni har förlite. Ring och tala med bageriet som gör spettkakan, man brukar inte behöva beställa så långt innan. Var och när är er lyckliga dag???

• thanisa

Vi gifter oss på midsommardagen så än är det ett tag kvar. Lite roligt att se att din släkt kommer från Dalarna, det gör min med. De har dock vant sig med spettekaka då min mamma är galen i det. Bra att höra att man kan ha både spettekaka och tårta. Hur stor spettekaka behövde ni? Vi kommer vara 60 personer och hur många tjog behöver de vara på då? Tycker att de ser så fina ut när man håller på att ta utav dem. Min blivande svärmor brukar skära ut hål så att själva kaka behåller formen länge. Alla har väl en sågblad i köklådan så att man kan få fina bitar av spettekakan.

• Tolin

Vi hade faktiskt både och. Hade egentligen inte planerat det men makens föräldrar frågade om de skulle ta med sig och då ville vi inte avvisa deras vänliga fråga. Dessutom har jag älskat spettekaka sedan barnsben och tyckte att det var ett lite kul och ovanligt inslag. Vi satte fram spettekakan samtidigt som tårtan så kunde de som ville ta en bit av varje. Det gick hur bra som helst.

• Tolin

Låter jättegott att ha det till glass & jordgubbar som R&M skrev.

• ika (fd höst05)

Krokan är ju så coolt! De brukar vara helt hysteriskt pyntade och är jättekul att titta på..och godare än "spiddekaga" tycker tom jag som är skåning...
    Kolla lite bilder här...
    images.google.com/images&hl=en&lr=&sa=N&tab=wi
    Men den ersätter ju inte efterrätten..på en väns bröllop hade de också nåt med jordgubbar och glass, och sen krokan til kaffet (fanns nog lite choklad och sånt också tror jag). Den är maffig att titta på och står kvar efteråt också, precis som en riktig spettekaka skär man den enligt ett visst mönster så att en finns kvar i all sin ståt även när folk har ätit från den...

• emipon

Spettekaka, spettekaka, spettekaka! Det som eventuellt och mot förmodan blir över kan du bara dumpa på min trappa, så LOVAR jag att se till att den tar slut. Till sista smulan.
    Men att ha den till efterrätt är väl ett utmärkt förslag?

Svar på tråden Spettekaka, bröllopstårta eller krokan?