• nejlika

5 kg snabbt!

Snalla ni kloka manniskor dar ute!! Jag undrar om ni har nagot tips pa hur jag kan ga ner 5 kg pa en manad eller max 2? For en vecka sedan slutade jag med choklad, godis, glass osv men va mer kan jag gora? Brukar jogga en gang i veckan.

Tacksam for hjalp

• Svar på tråden 5 kg snabbt!
  • Ella_

Cambridgekuren skulle jag rekommendera, sök på det här på BT så hittar du en massa info. Har provat det själv och det fungerar på riktigt!

• Sannitje

Jag har gått ner ca5kg på mindre än 2 månader med viktväktarna. Mina kollegor har gått ner mer, det hela beror liksom lite på hur mycket man har att gått ner. Flippade docl ut i 2 veckor och åt som en häst, men fortsätter nu och de 2 veckorna verkar inte ha haft en större effekt. Som ett klockverk varje vecka har vikten minskat.

Tycker också det är ett ganska okomplicerat system trots allt, var orolig i början att det skulle vara bökigt att väga hela tiden. Men det har inte alls varit så krångligt! Jag har inte signat upp som medlem eller ngt utan följer reglerna lite löst men går ändå ner.

Tycker det är bra eftersom man inte äter ngn special diet utan helt enkelt bara mindre och nyttigare! Med andra ord lite mindre risk att lägga på sig kilon igen när man nått sitt mål eftersom man lärt sig nya matvanor.

Vilken metod du än väljer gäller det bara att inte ge upp! Mina kollegor har alla gått ner mer i vikt än jag så jag vet att det funkar för de flesta.

• nejlika

Tack snalla ni, viktvaktarna kan jag dock inte ga med i (bor inte i sverige) men det dar med Cambridgekuren ska jag kolla upp!!

• Ellte

Om du äter nyttigt (och det VET du ju vad det är ;)) och rör på dig mer än vanligt är det inga större problem att gå ner 5kg på åtta veckor :)

• Nyfiken gul , nu fru

"husmorsknep" för viktnedgång...

*Drick mycket vatten

*Ät massor av fibrer, byt ut toast/croassion på morgonen till grovt bröd eller knäckebröd

*Massor av frukt, ät när du blir godissugen eller hungrig...

*Ät ordentligt, dvs rejäl frukost, lagad lunch o middag samt mellanmål.

*Byt ut till lättprodukter hemma, kör lättmjölk, lättmargarin, magra pålägg osv..

*Använd grönsaker som pålägg istället för feta ostar...

*Fundera på VAD du äter, bort med grädden i såser, bort med bearnaisesåser och feta grilloljor, bort med majonnäsdressingar till salladen, bort hamburgerdressingar osv...

*Bort med godis o fikabröd under vardagarna, begränsa till lördagsgodis.

*Inga feta chips o dipper...

*Bort med läsk o saft till maten. Vanligt vatten eller mineralvatten funkar likabra.

*Ät inte sent på kvällarna, ät middag senast kl 18 och avsluta kvällen med bara en kopp te o en skorpa eller frukt..

*Kör matlådor till jobbet och skippa de feta resturangluncherna....

*Ha bestämda mattider hemma. Ät middag vid samma tidpunkt vare sig det är söndag eller onsdag...

*Sluta småät ur kylskåpet.. Ät när det är matdags, blir du sugen, ta en frukt eller drick något.

• Mrs. Robinson

Jag tycker att Nyfiken Guls husmorsknep ar bra och allmangiltiga.

Fast det dar med att dricka mycket vatten har jag aldrig forstatt. Ar det for att dampa hungern som alla tjatar om det? Om man dricker nar man ar torstig sa tillfredsstalls kroppens behov av vatska.

Och aven det om att inte ata efter 18. Det spelar ingen roll nar man ater pa ett dygn. En kalori ar en kalori ar en kalori.

• joan

nejlika; jag tror att viktväktarna har en brevkurs också så det kanske inte är kört på den fronten bara för att du inte bor i Sverige.

• Leone

Viktvaktarna finns ju i manga lander, jag ar sjalv med i Australien och det ar i stort sett samma koncept (med kulturella varianter forstas).

• Nyfiken gul , nu fru

Mrs Robinson...

Vatten behövs extra mycket om man äter mycket fibrer, därför skrev jag ner det...

O äta efter 18 beror helt o hållet på att under natten går kroppen ner på sparlåga o förbränner inte alla kalorier du stoppat i dig, finns forfarande kvar kalorier av senaste måltiden när du kliver upp o äter frukost.... = långsam viktökning

(lärde mig det av Stephan Rössner på Huddinge sjukhus när jag behandlades för ätstörningar/bulimi )

Svar på tråden 5 kg snabbt!