kärleksdikt???
Är det nå´n som känner till någon vacker dikt att läsas till brudparet under vigseln, den ska inte vara för lång...
Är det nå´n som känner till någon vacker dikt att läsas till brudparet under vigseln, den ska inte vara för lång...
Jag föreslår den dikt av Maria Wine. Jag tror att den heter Vardaglig kärlek eller något ditåt. Den finns i boken Kvinnor dikt om kärlek och inleds med
"Kärlek, men inte den som springer på glödande fötter till och från snabba möten
Kärlek, men inte den som knappt hunnit stilla sin hunger förrän en ny uppstår /.../
Utan den milt flödande kärleken som värmer och värnar och som endast har ett avsked att frukta: dödens."
Den är ganska lång (det jag skrivit här är bara några strofer) men man behöver ju inte läsa hela.
Gå in och sök på "Runeberg" på någon sökmotor. Runeberg är ett projekt för bevarandet av nordisk litteratur, och där finns de flesta författarna med alster representerade. Jag hittade en vacker dikt av Karin Boye där som kommer att läsas på vårt bröllop. Lycka till!