• Bröllopstokiig

Birkalåten - svår att spela?

Pratade just med vår kantor och nämnde att vi gärna ville ha Birkalåten som utgångsmusik. Hon kände inte till den sedan tidigare och sa något om att "ja, vi kan ju titta på noterna så får vi se om den passar." (Hmmmm? Passar? Undrar just vad hon menar med det.) Vi ska ha ett möte med henne två månader före vigseln - hinner man som kantor öva in ett nytt musikstycke på den tiden? Ni andra som har haft Birkalåten - hur har era kantorer reagerat? Är den svår att spela?

• Svar på tråden Birkalåten - svår att spela?
  • Bröllopstokiig

Var på infomöte igår som kyrkan bjudit in till. Alla brudpar fick träffa olika präster, sjunga lite olika psalmer och lyssna på ingångsmarscher. Då fick vi en lista på vilka marscher de olika kantorerna spelar i pastoratet. Alla 5 kantorerna hade Birkalåten på sin reportoar och vi fick även höra den igår.

• Bröllopstokiig

Birkalåten är tydligen väldigt svårspelad. När jag talade med vår kantor om den kände hon inte heller till den men hon hade hört att den var svår. Hon skulle försöka få tag på noterna och provspela låten men kunde inte garantera något. Nu verkar det dock som att hon kommer att spela låten så vi är superglada!

• Bröllopstokiig

Det enda vår kantor sa om birkalåten var att "om jag bara får tag i noterna så är det inget problem". Vi hade också hört att den ska vara svårspelad därför hade vi också ett önskemål om en viss kantor som vi visste var duktig och vi fick honom!! Dock har vi ingen präst för tillfället för han hoppade av förra veckan...

• Bröllopstokiig

Vår kantor lät också väldigt tveksam till Birkalåten!!! Hon sa att det var väldigt många förtecken..... och vi som har funderat så mycket på vilken ingångsmarsch vi ska ha!!!
    Men håller tummarna för att hon kan öva in den...

• Bröllopstokiig

Hej!
    Birkalåten ÄR ett svårt stycke som verkligen kräver sin man eller kvinna. Jag har själv kantorsutbildning men skulle aldrig åta mig att spela Birkalåten - det skulle inte hjälpa med två månaders framförhållning....
    Så ta inte för givet att er musiker kan spela den innan ni pratat med henne/honom.
    Över huvud taget så vill jag rekommendera att inte bestämma in- och utgångsmusik definitivt innan ni pratat med musikern. Då riskerar man inte att man blir besviken över att man inte får den musik man tänkt sig. Det kan ju stupa på en massa saker:
    * musikern har inte stycket på sin repertoar och hinner inte öva in det
    * musikern kan inte stycket och vet att det är för svårt för honom/henne
    * musikern kan stycket men det funkar inte att spela på den aktuella orgeln (vissa stycken kräver en större orgel)
    Och det finns ju faktiskt en massa andra pampiga, glada stycken utöver Birkalåten.... även om den är bra!

• Bröllopstokiig

Usch, jag får jätteångest. Vår kantor är långtidssjukskriven och det verkar inte som om hon kommer att jobba på midsommar när vårt bröllop ståndar. På pastorsexpiditionen visste de inte vem som blir vikarie heller så vi kan inte fråga någon om de kan Birkalåten som vi vill ha som utgångsmusik. När det får veta vem det blir vet vi inte heller så det känns verkligen oroligt när vi inte ens kan få en lista över vilka musikstycken som finns att tillgå om inte Birkalåten funkar (och man vill ju gärna höra dem innan också).

Vi ska prata med prästen i morgon - han kommer hit och fikar hemma hos oss - så kanske han kan luska lite åt oss hurvida det är möjligt. Det är ju tur att det är en stor församling med 3-4 stycken kantorer i alla fall!

Petra

• Bröllopstokiig

Vår kantor hade inte hört talas om Birkalåten innan men hon fick noterna utav oss och två veckor senare kunde hon den nästintill flytande. Vi gifter oss inte förrän om 4 veckor så hon sa att det absolut inte var några problem och nu har vi varit och provlyssnat och det var jättebra!!!

Svar på tråden Birkalåten - svår att spela?