Vad jobbigt du måste ha det med din kille! Ett år kan vara en mycket lång tid...men jag reagerar speciellt på en sak du skriver, nämligen att du behöver konkreta tips på hur du ska hitta tillbaka till honom. Problemet är kanske istället att han FÖRST ska hitta tillbaka till sig själv, om du förstår vad jag menar? Om man under väldigt lång tid har stängt av sin mest underliggande drift - sex - är det något inom honom som inte fungerar så bra, något i själen. Om man har bra kontakt med sitt innersta har man även tillgång till ett bredare spektra känslor men eftersom han inte ens vill tala om saken verkar han vara en Förnekare som inte vill se inåt, och ju mindre man vet om sig själv desto vilsnare blir man. Du kan inte nå en människa som är så vilsen! Hur ni än gör så anser jag att du helt enkelt får provocera fram någon slags reaktion hon honom, säg rent ut att du inte vill ha det på det viset längre, att det inte är sunt, att du vill ha en förklaring, att du vill ha en förändring osv. Han skulle inte gå runt så här om han inte såg en vinst med det. Du låter honom vara och inget händer. När ni väl kommer iväg till en terapeut (jag tror nog att det till slut blir så) är det kanske så att det i första han är han som behöver den terapin eftersom det verkar vara han som har problem, inte du. Ökad självkännedom är nyckeln till framgång och hälsa. Jag önskar er allt gott! //G